czujnik cisnienia jako czujnik poziomu - Page 2

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Blisko, ale jakie to ma znaczenie? Problemy hydrologiczne są na całym
świecie. Drzewa też.

To nie ten mechanizm. Tutaj problemem jest, że przenosisz potencjał
uziemienia kilkadziesiąt metrów dalej, kilkaset w przypadku sieci
zasilającej na prowincji i niedbałych (haha) uziomów.
Napięcie _krokowe_ potrafi zabić a tutaj mamy kilkaset kroków.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Jeśli tak, to podobny problem będzie z każdym kablem, również z tym
zasilającym, co biegnie do stodoły.

Jeszcze jedna rzecz mi teraz przyszła do głowy. Są domowe stacje
pogodowe ze zdalnymi bezprzewodowymi czujnikami. Mierzą temperaturę,
ale nie tylko. Stacja potrafi obsługiwać kilka takich, dwa na pewno.
Można wziąć gotowca i zastąpić czujnik (pewnie termistor) czymś innym
choćby tym helipotem. Jak się dobrze pokombinuje, to może uda się
dopasować tak, by pokazywana niby-tmperatura opisywała jakieś jednostki
łatwe do wyobrażenia.

I jeszcze o mierzeniu ciśnienia -- ciśnienie atmosferyczne waha się
o kilka procent, czyli kilkadziesiąt centymetrów słupa wody. Jeśli do
butelki włożymy czujnik ciśnienia bezwzględnego, to takie będą błędy
pomiarowe przy zmianie pogody. Trzeba użyć czujnika różnicowego z rurką
wyprowadzoną do atmosfery.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Oczywiście. I takie problemy są, tyle że zwykle masz tam żarówkę czy
wentylator... a jak drogą elektronikę to się ją na czas burzy odłacza
albo stosuje ochronniki.

Pomysł ciekawy ale: cena stacji; ryzyko, że jednak nie termistor; odczyt
tyko w jednym miejscu (tak, wiem że są do komputera i web).

A widzisz - czyli jednak rurka i kabel - kilkadziesiąt cm wody w studni
to jednak sporo.
Chyba jednak trzeba będzie się przeprosić z helipotem...

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

No nie, jest przeciez masa metod. Enkoder o mniejszym tarciu.

Sonar, pojemnosciowo, oporowo (niby nie polecam, ale sekundowy pomiar co
godzine elektrolizy nie wprowadzi), kontaktrony w rurce i plywak z
magnesem, termistory, grzany drut ...

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Cena. Niby można samemu np. z myszki... ale bardziej kłopotliwe od
helipota (zerowanie itp)

Próbowałem - pisałem już o tym.

Tutaj myślałem już - wyobrażam sobie kabel "płaski" antenowy, spuszczony
do studni i jakiś generator (4060 ?) - odczyty to banalne mierzenie
czasu na którymś wyjśćiu. Tylko jak to zadziała, i czy generator nie
musi być "symetryczny" względem wody (uziemienia)?
Druga sprawa ile taki kabel wytrzyma w wodzie skoro z dachu sciągało się
skorodowany.

Drut chromoniklowy spuszczony do wody? Wytrzyma? Da się to mierzyć?

Za dużo roboty, za mała dokładność.

grzany drut ...

?

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Wytrzyma długo. Na dachy, to on dostaje w dupę głównie od ultrafioletu.
Od mrozu może trochę też.

Wytrzymać wytrzyma, ale chromonikiel ma dość marny współczynnik
temperaturowy. Stal (nierdzewna) chyba lepsza.

...rozciągnięty pionowo w studni, od samego dna. Płynie przezeń prąd,
część jest chłodzona wodą, a część powietrzem (znacznie gorzej). Pod
wodą i nad powierzcznią dwa odcinki referencyjne do wyznaczenia
rezystancji metra bieżącego zimnego i gorącego drutu.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Ale potrzebna jest raczej mala odleglosc, zeby pojemnosci nie wyszly
masakrycznie male.

Zwykle dwa druty nawojowe izolowane emalia tylko jakies odstepniki zrobic
... a moze nawet skretka cat 5 sie nada.
Albo dwie blaszki/paski laminatu.

Oczywiscie mozna tez porzadnie, dwie koncentryczne rury ..

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Skąd więc pierwotna propozycja z płaskim kablem antenowym? Ja sobie to
wyobrażałem tak, że pojemność między drutami ma być mała, a za to między
drutem a wodą oddzielona izolacją -- duża.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Mierzona będzie pojemność żyła - woda i woda - druga żyła.
Woda jest w tym przypadku przewodnikiem.
Można spuścić jedną żyłę w izolacji i mierzyć do Ziemi... ale ja
chciałem właśnie "usymetryzować" ten pomiar i generator.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Hm, przy wysokiej czestotliwoci i niskim napieciu tez ?

Woda ma wysoka stala dielektryczna (80) i wypelniajac przestrzen miedzy
elektrodami zmienia pojemnosc.
Skoro taki wspolczynnik podaja .. to przewodnosc chyba nie ma znaczenia.

Az mam ochote sprawdzic, ale sprzatanie czeka :-(

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Do łączności z łodziami podwodnymi nie używa się mikrofal, a wręcz
przeciwnie.

Jak woda destylowana, dejonizowana, to pewnie taki kondensator ma sens.

Dla stałej dielektrycznej nie, ale dla realnego kondensatora użycie wody
ze studni może mieć znaczenie. To może być tak jak z tytanianem baru --
niby taki fajny jako dielektryk, ale nikomu się nie udało zrobić go tak
czystym, by superkondensator miał praktyczne znaczenie.

To radzę się nająć do jakiejś mokrej roboty -- zmywanie, pranie albo co.
Broń Boże odkurzanie na sucho. A my tymczasem czekamy na wyniki badań.

O świetliku sąd powstał nie wiem skąd
Że on gaśnie gdy wyłączyć prąd
Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

A musi być pomiar ciągły? Może wystarczy w kilku punktach. Spuszczasz
wielożyłowy kabel na którym co kawałek wyprowadzasz kolejną żyłę w postaci
elektrody z nierdzewki. Dolna żyła dostarcza sygnał zmienny. Każdy odbiornik
z prostownikiem o różnych napięciach wyjściowych. Nie sprawdzałem na jaką
odległość to działa, ale to kwestia mocy generatora.
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę

Musi.
Nieciągły to jest teraz - jak masz wodę w kranie to jest stan "1" - w
studni jest wystarczająca ilość wody, jak nie masz to jest "0" - w
studni brakło wody ;)

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Zgłoszę swoja uwagę metrologiczną. Nieciągłość procesu dostawy wody
(w sensie, że nagle przestaje się lać, a nie że leje się coraz słabiej)
sugeruje, że ciągły pomiar niskiej klasy może nie być wystarczający.
Wszystkie rozważane metody pomiarowe (ciśnieniowa, potencjometrowa,
drągowa itp) są z natury analogowe, dopiero później sygnał przetwarza
się na cyfrowy. I tu może braknąć dokładności w najbardziej potrzebnym
momencie. Wydaje mi się, że poza stałym monitorowaniem poziomu, przyda
się dyskretny pomiar stanów ostrzegawczych "uwaga, nie starczy na kąpiel"
i "uwaga, spłukanie toalety grozi brakiem wody na kawę".

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Kąpiel, to może nie, opryskać się krótko pod prysznicem, ale...

Jeśli zrobimy kawę i dostaniemy sraczki i nie będzie wody na spłukanie...
nie lepiej mieć jakiegoś baniaka w rezerwie na takie sytuacje?
Oczywiście, ostrzegać zawczasu, ale dać możliwość awaryjnego użycia wody w
razie jakiejś draki, a nie, ze kawusię i nawet rąk nie będzie jak umyć...
Ale ja tak jakoś mam, że lubię niepotrzebnie komplikować...

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Zdaje się, że landrovery któreś tak mają zrobioną rezerwę paliwa.
Jak się skończy, to trzeba wysiąść i ręcznym kranikiem przełączyć
na drugi zbiornik.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

No, znam z motocykli - kilku posiadaczy mówiło mi o czymś takim.
Mnie chodzi właśnie o jakiś zbiornik rezerwowy, może na podobnej zasadzie,
jak z tym kranikiem - pozycja normalna, to się wylewa w miarę nalewania, a
pozycja "specjalna" to zmienia nieco obieg wody, uwalniając w obieg
zawartość "buforującą" - taki zmodyfikowany "syfon", z kranikiem u dołu.
Jeśli trzeba jaśniej, to postaram się to rozrysować, mam gdzie wrzucić.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

W motocyklach i motorowerach, to podwójny kranik, który w normalnej pozycji
brał rurką z kilku centymetrów powyżej dna, a po przełączeniu na rezerwę
-- z samego spodu zbiornika. Ale zbiornik jeden. W tych landroverach, to
chyba nawet osobny wlew zrobili.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
To są metody dla tych co to zegarek przestawiaja 0,5h do przodu, aby rano
pospać jeszcze te 0,5h
po zadzwonieniu budzika.
Różnica taka, że za przestawienie budzika właściciel zegara nie płaci
dodatkowo.
Właściciel Landrowera płaci extra za dodatkowy zbiornik, po to tylko,
żeby sam się oszukał jak nie zatankuje odpowiedniej ilości paliwa.
Z tym trzeba walczyć!
S.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Można też walczyć z wożeniem zapasowych kanistrów z paliwem. Ruskie
odpowiedniki landroverów miały nawet takie specjalne uchwyty do ich
mocowania z tyłu samochodu. Idea mniej więcej podobna, chodzi o pewną
dodatkową upierdliwość. Dla Anglika jest nią wyjście z samochodu
i kręcenie kranikiem, ruskiemu człowiekowi to mało, ten musi wysiąść,
otworzyć kłódkę i nalać.

No i w ogóle można walczyć ze zwyczajem robienia "żelaznych zapasów"
w każdej postaci.