czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Czujnik ciśnienia umieszczony w zamkniętej w górnej części rurce,
otwartej na dnie zbiornika. Czy takie coś dobrze działa?
Mam wątpiwości:  w przypadku częstego opróżniania do zera zbiornika
powinno być OK, natomiast w przypadku np. studni? - zawsze pojawi się
malutka nieszczelność, parowanie, rozszerzalność cieplna, kurczenie,
starzenie itp. - ciśnienie będzie dążyć do atmosferycznego i cały pomiar
się rozjedzie.
Próbuję też użyć czujnika HC-SR04, ale chyba nic z tego nie będzie - nie
idzie go zabezpieczyć w czymś wodoodpornym (przestaje działać) i do tego
wariuje jak coś jest za dużego z boku.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Chodzi o to, by czujnik był nad wodą i żeby mu się nie zamokło? Coś mi
się zdaje, że ani dobrze nie zadziała, ani czujnik nie będzie zachwycony
warunkami pracy. Czy to duży problem wsadzić czujnik do lekko zgnieconej
butelki PET, dobrze uszczelnić kabel w zakrętce, przywiązać kamień
i wrzucić na dno studni?

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Ja tego nie wymyśliłem - gdzieś podpatrzyłem takie rozwiązanie i w sumie
wydało mi się logiczne i wygodne: czujnik masz w razie czego na
wierzchu, kabla niewiele...

Jest to jakiś pomysł - przemyślę to.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Możesz połączyć oba rozwiązania. Czujnik na wierzchu - membrana na dole
studni. To nie musi być otwarte u dołu.

Będzie nieznana i mało powtarzalna histereza na tej PET butelce.
Lepiej już zrobić jakąś bardziej elastyczną membranę.

--
DJ

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Rodzi się pytanie: po co?

Butelka PET podlegająca ciśnieniu wody zachowuje się jak napięta membrana.

Dana woda podlegająca ciśnieniu napotykając na otwór, czyli szczelinę, wypływa.
Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Bo to stary pomysł jest. Dobry, gdy się ma manometr ze wskazówką i trzeba
się na niego gapić. Ale dzisiaj łatwiej chyba poradzić sobie z kablem, niż
z rurą (ciekawe co by powiedzieli na pl.misc.hydraulika).

Często pierwsze pomysły błądzą wokół jakichś membran albo zabezpieczania
samego czujnika przed wpływem wody. Niby też można, ale jak chwilę pomysleć,
tak samo działa dowolny luźny flak częściowo wypełniony powietrzem, a stopień
tej częściowości jest bez znaczenia.

Jarek

PS
Do tej butelki czy innego wora, to ja bym dla pewności wrzucił garstkę
dontitów (dla nieznających chińskiego: granulek żelu krzemowego).

--
-- Jasiu jako mój uczeń kształcisz się u mnie na nauce. Co to jest,
mój chłopczę?

Mam w pracy całą puszkę ~5L.
Tylko teraz jaki czujnik, jaki kabel, jaka transmisja. Np ten:
http://www.kamami.pl/index.php?productID17%9438
115kPa to bym miał atmosfera + 5m słupa wody? ... może być za mało, z
drugiej strony to coś droższego to już powoli mija się z celem.
I2C na ~10m też nie bardzo... do tego pewnie będą problemy z
przepięciami - czujnik niby odizolowany ale w idealnym uziemieniu, a z
drugiej strony przecież jakoś musi być zasilany - nie wydaje mi się żeby
to przeżyło pierwszą burzę.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Nie no oczywiście jakieś 1,5m -  nie nadaje się.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

A to rzeczywiście ma być do studni? Bo ja tak sobie na początku założyłem
i tego się trzymam. Mój sąsiad (trochę dalszy) produkuje czujniki ciśnienia.
Techniką ceramiczno-grubowarstwową. Jak mówił, ma albo może zrobić każdy
zakres. To jest membrana ceramiczna z napylonym rezystorem tensometrycznym,
w układzie mostka to podłączone. Czyli można oldskulowo i całkiem analogowo
podłączyć się czterema przewodami. Temu burza straszną nie jest.

Ale z drugiej strony (nawiążę do sąsiedniego wątku) można w tej studni
utopić jakieś Raspberry Pi albo coś podobnego. Wtedy nie butelka PET,
tylko jakiś plastikowy słoik po kawie. Kabel ethernet, PoE itd. W studni
Zeus gromowładny chyba wiele nie namiesza, ważne gdzie ten kabel idzie
dalej.

Poza tym wszystkim zżera mnie ciekawość po co w ogóle ten pomiar. Wody
czasem brakuje? Ale skoro 5 metrów to mało, więc chyba nie. Czy nie lepiej
mierzyć "bardziej mechanicznie" -- linka, pływak, enkoder? A może rurka,
pływak, magnes, kontaktrony wystarczą?

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Brakuje. Teren pagórkowaty, a studnia kapryśna - jednego roku może być
wody 7 betonów, drugiego wcale. Jeden pomiar ma być w studni, drugi w
zbiorniku 4m3, do którego dowożą jak brakuje.

Pierwszy pomysł był - helipot z "szajbką" i żyłka z pływakiem i z
drugiej strony ciężarkiem. Ale wtedy jeszcze odczyt miał być na mierniku
uniwersalnym za 15zł ;)
Teraz raczej będzie interfejs web, bo i tak do domu przekaz będzie po wifi.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Jak mniemam, odczyt raz do roku przez zajrzenie do studni odpada z powodu
nieprzystawania tej technologii do XXI wieku. Domyślam się też, że ten
drugi pomiar ma w praktyce większe znaczenie.

A co stoi na przeszkodzie by miernik za 15 zł zastąpić komputerem z ADC
i połączeniem TCP/IP? Poza tym skoro to i tak trzeba czymś zasilić, więc
kabel musi być, a jeśli tak, to dlaczego Wi-Fi a nie ethernet?

On 22.12.2012 00:44, Jarosław Sokołowski wrote:
 > Jak mniemam, odczyt raz do roku przez zajrzenie do studni odpada z powodu
 > nieprzystawania tej technologii do XXI wieku. Domyślam się też, że ten
 > drugi pomiar ma w praktyce większe znaczenie.

To nie jest tak. Mnie na szczęście na razie to nie dotyczy, ale swojego
kolegę doskonale rozumiem. Jeżeli zaczyna być krucho z wodą wtedy taki
podgląd "na żywo" jest bezcenny - wiesz kiedy możesz sobie bezpiecznie
pozwolić na kąpiel bez ryzyka, że na drugi dzięń będziesz wstawał i
jechał po wodę na kawę albo do spłuczki - to naprawdę jest trudno
zrozumieć komuś, kto nie wie co to brak wody. Poza tym przyda się też
zbieranie danych - widzisz jaki jest trend i że np. mimo poboru wody
przybywa.

 > kabel musi być, a jeśli tak, to dlaczego Wi-Fi a nie ethernet?

Bo nikt nie będzie specjalnie ciągnął kabla do budynku gospodarczego
skoro wifi i tak tam sięga. "Sercem" urządzenia może być router (55zł
nowy) z wgranym linuksem (wifi mamy niejako "za darmo").

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Doskonale rozumiem i potrafie się wczuć w dramat sytuacji. Zastanawiam
się tylko jak częsty pomiar jest konieczny. Wystarczy raz na dobę, czy
może kilka razy? Ale chyba nie częściej.

Studnia jest w budynku gospodarczym? Czy chodzi o to, że bliżej jest
stamtąd pociągnąć prąd, niż z domu (gdzie pewnie by się chciało te
wodowskazy oglądać). Chyba już rozumiem o co chodzi...

Ja się urodziłem staraniem mojej matki ubogiej wyrobnicy i mojego ojca
wodowskaza we wsi Miedonia nad Odrą w odwiecznym punkcie wodowskaźniczym
Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Żeby zauważyć trend dobowy - powiedzmy raz na 15 minut.
Może faktycznie nie trzeba tak często ale skoro można to jaki problem.

Studnia jest kilka metrów od budynku, ale w budynku jest ten dodatkowy
zbiornik. Kabel jest prościej wyprowadzić z budynku gospodarczego niż z
odpicowanego i wykończonego domu - to chyba jasne. Jak zrobię tak jak
mam w planach, to zerknąć na pomiar będzie można sobie gdziekolwiek
(smartfon, laptop, telewizor), nawet przez internet.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Kolega niemal to napisal ze raz do roku to za rzadko ... ale przystawic
latwo, kamerki tanie sa :-)

J.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Kamerki tanie, ale już digitalizacja, analiza obrazu - powiedzmy -
zasobożerna. Można sobie wyobrazić podłaczenie kamerki do TV, ale znów
trzeba kabel do domu (albo inne medium), oświetlenie... no i nadal nie
mamy informacji czy od wczoraj wody przybyło czy ubyło. Taa...
rejestrator obrazu ;)

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Zeus gromowładny przywali w najwyższe drzewo, a prąd rozpłynie się po
Ziemi. Najbliższe uziemienie linii zasilającej przeniesie potencjał do
komputera, ten kablem ethernet (taa.. odizolowany) do switcha, potem do
studni... i okaże się, że pomiędzy czujnikiem a wodą mamy parę kV.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Nie wiem czy ja aż tak bardzo lękam się Zeusa, że podejrzewam go o umyślne
walenie akurat w moje drzewo, ale jeśli tak, to bym wybrał zasilanie
bateryjne. Jakieś MSP430, które śpi, a raz na dobę budzi się i wysyła
przez radio komunikat o stanie wód (najlepiej w południe, przed hejnałem).
A jak nie, to sznurek. Aż do samego domu.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Ależ to nie musi być twoje drzewo. Sieć zasilająca jest rozległa, teren
w różnym stopniu konduktywny a studnia jest dobrze uziemiona na pewno.
Ja też tutaj nie chcę popadać w paranoję, ale pomyśleć o tym warto.

Mirek.

Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu

Moje, to ono na pewno nie. Nawet dobrze nie wiem gdzie to jest (Dębica?).

Taka studnia, to dziura w ziemi, więc trudno, by nie była uziemiona.
A taka dziura, to chyba jeszcze bardziej niż jakaś puszka Faradaya.

Nikogo mi nie żal
Jeno Faradaya