częstotiiwość próbkowania sygnału kartą audio PC

Przy okazji modyfikowania programu oscyloskopu który sobie robiłem
sprawdziłem możliwości karty audio zamontowanej (zintegrowanej) w moim PC.

I tu się lekko zdziwiłem.

Myślałem, że wartości częstotliwości próbkowania ograniczone są do jakiegoś
zbioru.
(32, 44100, 48 kHz, ...)
Tymczasem gdzieś w necie natrafiłem na opis programu który próbkuje z
f60%kHz.

Postanowiłem to sprawdzić.

Ustawiłem 60kHz - poszło ładnie,  100 kHz poszło,  200 kHz działa
300, 400, 600kHz ... też działa.

Co prawda przy 300 kHz na wykresie zaczynają pojawiać się schody
a przy 600 wykres wygląda już zabawnie.

Ale do 200kHz jest jak należy.

Program testowałem na Win XP oraz Win 7 Starter na małym netbook-u.

Nie chce tylko pracować z Vistą.

Dla zainteresowanych
tu umieściłem program który próbkuje z f20%0 kHz

www.port.az.pl/osc

kk

Re: częstotiiwość próbkowania sygnału kartą au dio PC

SB1% ograniczone, ale systemowe oprogramowanie ma resampler i jak chcesz
sobie prF3%bkowaE6% z czEA%stotliwoB6%ciB1% 100 kHz, to proszEA% bardzo,
dostaniesz tyle z systemowego interfejsu, ale sterownik ustawi wtedy w
urzB1%dzeniu najbliBF%szB1% (wyBF%szB1%, o ile to moBF%liwe) czEA%stotliwo=
B6%E6
prF3%bkowania.

A podaB3%eB6% na wejB6%cie karty sygnaB3% o takiej czEA%stotliwoB6%ci? Je=
BF%eli tak,
to sprawdziB3%eB6%, czy to co dostaB3%eB6% to nie efekt aliasingu?
To co widaE6% na obrazkach z linka wyglB1%da jak prF3%bkowanie z mniejszB1%
czEA%stotliwoB6%ciB1% + resampling. Pasmo tego to na oko 24 kHz wiEA%c sens=
nie widzEA%, BF%adnej dodatkowej informacji o sygnale tym sposobem nie
uzyskasz.

Poza tym teoretycznie da siEA%. WiEA%kszoB6%E6 kart ma przetworniki delta-
sigma. Przetwornik tego typu ma tEA% ciekawB1% wB3%aB6%ciwoB6%E6, BF%e mo=
BF%na za
jego pomocB1% uzyskaE6% szybsze prF3%bkowanie kosztem mniejszej dynamiki,
ale do tego musi byE6% jeszcze odpowiedni ukB3%ad sterujB1%cy ktF3%ry to
umoBF%liwi, wiEA%kszoB6%E6 ma raczej staB3%y zestaw czEA%stotliwoB6%ci. Je=
st jakieB6%
narzEA%dzie diagnostyczne DirectX, ktF3%rym moBF%na sobie przejrzeE6% dost=
EA%pne
tryby pracy karty, w tym sprzEA%towe czEA%stotliwoB6%ci prF3%bkowania,
zgB3%aszane przez kartEA%. System nie ustawi innej czEA%stotliwoB6%ci niBF%
 ta,
ktF3%rB1% karta zgB3%osi i BF%aden magiczny program w tym nie pomoBF%e, chy=
ba BF%e
jest sterownikiem, a karta fizycznie ma mozliwoB6%E6 ustawienia innej
czEA%stotliwoB6%ci.

Re: częstotiiwość próbkowania sygnału kartą au dio PC

A to sie lekko zdziwilem. Jaka plyta/chipset ?

Ja sie bawilem w druga strone - wyjsciem.
Wyszlo mi ze zawsze jest 48kHz, "karta" sobie wylicza probki sama
.. nie zaraz - to chyba bylo 96kHz a nie 48.

U mnie  (notebook noname) mikrofon lapie cos okolo 800Hz
(wentylator ?), na to nalozone ok 19.5kHz, ale faktycznie cos sie
zmienia co 5 us.

J.

Re: częstotiiwość próbkowania sygnał u kartą audio PC

Nie ma się co dziwić. Zwykle kilka aplikacji chce jednocześnie odtwarzać
dźwięk, do tego z różnymi próbkowaniami. Resampler (najczęściej siedzący
w systemie, a jeszcze nie w karcie dźwiękowej) przerabia te wszystkie
strumienie na stałe próbkowanie np. 48 kHz i tak wysyła do karty dźwiękowej.

Przy pomocy Open AL powinno się dać uzyskać tryb wyłączności czyli
wciskać do karty dźwiękowej jeden strumień - można wtedy wycisnąć nawet
192 kHz jeżeli na tyle pozwalają przetworniki i sterownik.

Re: częstotiiwoœć próbkowania sygnału kartš audio PC

W sumie masz racje - nie ma innej mozliwosci.

Ech, ilez to GHz trzeba zeby zapiszczec :-)