czemu silnik moze chodzic glosno ?

Raczej wina łozysk i/lub przekładni napędu z silnika na szybę niż wina szczotki..

Reply to
cepilek

moze miec zwarcie uzwojen - albo na komutatorze (zapchanie pyłem węgla) albo w uzwojeniach (uszkodzenie izolacji albo przez przetarcie od wibracji, albo np. przegrzanie bo się coś zacina). Mógł się też drut którejś sekcji przy komutatorze upierd*c.

Reply to
Marek Lewandowski

Marek Ci dobrze napisal, mialem napisac to samo, uprzedzil mnie. Jesli jak piszesz komutator iskrzy, szczotki sa ponadpalane i pelno czarnego pylu to silnik masz do wymiany. Chyba teraz nikt sie nie bawi w przewijanie wirnikow - robia to automaty. Najprosciej sprawdzic przerwe w jednej lub dwu sekcjach uzwojenia zwyklym omomierzem wskazowkowym. Mierzysz opor pomiedzy sasiednimi segmentami komutatora lub lepiej lecz trudniej diametralnymi i stwierdzisz duza roznice rezystancji. Sekcja uszkodzona wykaze znacznie wiekszy opor omowy. W jednym ze starszych silniczkow tego typu, w ktorych koncowki uzwojen byly do komutatora lutowane, udalo mi sie wirnik naprawic; teraz to sie zaciska czy zgrzewa i to polaczenie rzadko sie psuje. Wirnik takiego silniczka nie jest projektowany do pracy ciaglej, on sie stosunkowo szybko nagrzewa. Roznice rozszerzalnosci cieplnej zywicy (ktora uzwojenie jest zalane) i uzwojenia powoduja, ze ona sie z czasem meczy, uzwojenie drga i nastepuje przetarcie izolacji, najczesciej w tej plataninie przewodow po stronie komutatora i wirnik pada. Zapewne po oczyszczeniu wirnika zobaczysz tam ciemna plamke... Pzdr. Tornad

Reply to
Tornad