Czasowe zabezpieczenie silnika klatkowego

Mam silnik klatkowy 1f w granicach 200W. Napędza podajnik węgla.

Dwukrotnie "udalo" mi się przegrzać piec zostawiając wlaczony podajnik na dłuzej niż nakazuje zdrowy rozsądek.

Chce się zabezpieczyć. Najlepiej analogowo:

a) silnika nie da sie właczyć na dłuzej niż 1 minutę. Potem się bezterminowo wyłaczy.

b) uklad po wyłaczeniu zasilania i ponownmym wlaczeniu powinien znowu tą

1 minutę zaliczyć. Czyli "reset", w miarę możliwości szybki.

c) jedyne sterowanie to zasilnaie 230V podawane na wejście układu.

Nie chcę tego robić cyfrowo, to ma być perfeksyjnie stabilne i odporne na zaklucenia.

Termik odpada z powodu b).

Przypuszczam że sam coś wymyślę ale zanim to zrobie - czy ktoś może ma pomysł na taki układ zabezpieczający?

Reply to
Sebastian Biały

W dniu sobota, 23 sierpnia 2014 20:47:44 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

Najprostszy przekaźnik czasowy np. Relpola, mają multum funkcji i konfiguracji, działają w przemyśle to i przy piecu pociągną zapewne :> Pytanie, czy cena jest jakoś ograniczona bo kosztują dobre półtorej stówki, OIDP.

L.

Reply to
Lisciasty

Gotowiec to ostateczność. Najpierw pomysły :)

Reply to
Sebastian Biały

W dniu sobota, 23 sierpnia 2014 20:47:44 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

Co rozumiesz przez " silnik da się włączyć na max minutę a potem się bezterminowo wyłączy" To co w taki wypadku będzie podawało węgiel. Włączył się przez minutę dopakował węgla i się na stałe wyłączył?

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Sebastian Biały pisze tak:

Mam zabezpieczenie płyty w kuchni. Nie da się jej włączyć na dłużej niż

30 minut. Zrobione na timerze z Biedrony. Po 30 minutach trzeba klepnąć czuwak.
Reply to
PiteR

Sterownik załacza podajnik srednio co dwie minuty na kilka(nascie) sekund.

Chcę zabezpieczyć sie aby pojedynczy cykl nie przekroczył minuty. Zabezpieczenie ma być "resetowane" każdym, zanikiem napięcia i pozwalać na maksymalnie minutowy czas podawania do nastepnego zaniku.

Rzecz w tym aby silnik nie pracował dłużej niż przez minutę.

Reply to
Sebastian Biały

Nie. Sterownik cyklicznie wyłacza/wlacza silnik. Uklad musi te cykle wykorzystac do resetowania licznika minuty.

Reply to
Sebastian Biały

Jak sterownik załącza na kilkanaście sekund i raz czy kilka razy załączył na dłużej to znaczy że sterownik jest popsuty. Zapewne sterowanie silnikiem jest zrobione na przekaźniku bo moc mala i kto by dawał na 1A stycznik. Jeśli na przekaźniku to skleiły się styki. Przekaźniki kilkadziesiąt razy tańsze od styczników ale mają taką wadę że potrafią się sklejać styki przy prądach kilka razy mniejszych niż nadrukowane na obudowie. Sprawny sterownik tak sam z siebie nie może wydłużyć ustalonego zadanego cyklu. Ale jak się uparłeś na zabezpieczenie to najprostsze będzie na przekaźniku termicznym. Przez kilkanaście sekund nie zdąży się zagrzać żeby wyłączył. Przez dwie minuty ostygnie. Po minucie wyłączy i wróci do stanu załączenia po jakiś trzech- czterech minutach. Najwyżej jeden cykl wypadnie, szczegół bez znaczenia. Ale jeśli usterka jest w sterowniku to będzie pracował ślimak w cyklu 20% czasu podaje 80% stygnie.Jak zrobisz że przy popsutym sterowniku wyłączy i da się go potem włączyć tylko ręcznie to tez będzie źle. Napraw sterownik taki mój wniosek.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Świetnie, ale chciałbym sie o tym dowiedzieć zanim piec spali dom.

Nie zadziała bo jest jeszcze sterowanie ręczne. Podczas sterowania ręcznego podajnika *chcesz* aby silnik pracował dłużej niż minutę (zasypanie retorty węglem to jakieś 5-8 minut pracy). Jednocześnie nie chcesz zapomnieć. Więc po prostu siedziesz w kotłowni i co minutę pstrykasz włacz-wyłacz". Jak zapomnisz to się wyłaczy. Innymi słowy muszę zmusić operatora (siebie) do siedzenia i pilnowania podawania ręcznego.

Jak napisalem wyżej - to bardzo duży czas w trybie interakcji z podawaniem ręcznym. Dyskwalifikacja.

Reply to
Sebastian Biały

No to zrób tak. Prostownik na zasilaniu silnika, dalej duży opornik ładujący duży elektrolit (zapewne nie potrzebujesz dużej dokładności i taki RC wystarczy), z niego przez stado zenerek i jakiś opornik sterujesz mosfeta (pamiętaj aby zabezpieczyć napięcie na bramce - też zenerką), a mosfet włącza przekaźnik odcinający napięcie silnika. Stałą dobrać tak, aby po minucie (skoro tak chcesz ogrniczyć) przekaźnik kłapnął i zatrzymał silnik, a jak sterowanie kotła silnik zgasi, to kondensator zdążył się rozładować (trzeba opornik do tego dodać).

Analogowo, nie ma szans aby zawisło :)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

W dniu 2014-08-24 11:57, Irek.N. pisze:

:-) Lepiej odwrotnie: kondensator cały czas naładowany, przekaźnik odłącza zasilanie kondensatora i dołącza opornik rozładowujący kondensator. Po spadku napięcia poniżej progu tranzystor wyłącza przekaźnik zasilający silnik.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Czy tylko ja nie widzę postow Irek.N. tylko odpowiedzi do nich?

Reply to
Sebastian Biały

Dnia Sat, 23 Aug 2014 20:47:44 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

Termostat bym jakis proponowal w pierwszej kolejnosci

Przekaznik czasowy do swiatel schodowych.

Zapewne pisze z anonimizera a takie posty są wycinane przez większość polskich serwerów news. Też nie widzę.

Ano, używa AIOE, też byłem niewidoczny jak go używałem.

Reply to
AlexY

W dniu 2014-08-24 13:25, AlexY pisze:

A znasz inny serwer na który można pisać? Bo mało który chce mnie wpuścić, była gazeta ale znikła.

Reply to
janusz_k

Proste i powtarzalne rozwiązanie, 4541 w jego podstawowej konfiguracji, dobierasz R i C wg wzorów z pdf-a, dzielnik ustawiasz na 65536 czyli 12 i 13,14 do +, 5,6,7,9,10 do masy. Wyjście 8 sterujesz tranzystor z przekaźnikiem w kolektorze. Do tego zasilacz na kondesatorze, z stabilizatorem szeregowym. Ja wybrałem przekaźnik na 24V bo mają mniejszy prąd, dla niego wystarczy 0,33uF/400V, i tyle :)

Reply to
janusz_k

Użytkownik janusz_k napisał:

To niejako zależy "skont klikash", w moim przypadku polskie darmochy odpadają, polecony mi został

i jak na razie działa.

Reply to
AlexY

W dniu 2014-08-25 00:45, AlexY pisze:

news.interia.pl, tylko trzeba mailowe konto założyć i się nim logować. na poczte też trzeba co 2 miesiące zajrzeć, bo nielogowane konta są zawieszane.

Irka z interii widać.

@
Reply to
Artur Miller

W dniu 2014-08-25 01:19, Artur Miller pisze:

Byłem przed gazetą na interii ale coś mnie wywaliła, ale być może to była sprawa poczty, wypróbuje ją znowu, dzięki za info.

Reply to
janusz_k