czas z RDS - dokladnosc

Czesc,

czy budowal ktos moze jakis dekoder RDS i bawil sie odbiorem
komumunikatow na PC? Jak wyglada sprawa dokladnosci komunikatow RDS
zawierajacych czas? Gdzies przeczytalem, ze
zakodownaie/wyslanie/zdekodowanie komunikatu czas wprowadza opoznienie
100ms. Tylko postaje kwestia dokladnosci samego czasu (synchronizacji
z jakims wzorcem). Ma ktos jakas wiedze na ten temat? Jakiej stacji FM
w PL mozna ufac pod wzgledem czasu?

--
ThinkXtra

Re: czas z RDS - dokladnosc
On czw, 07 pa藕 2010 10:57:17 in article

Sygna艂 do nadajnik贸w cz臋sto bywa rozsy艂any przez satelit臋 + przetwarzanie
cyfrowe, wi臋c rozrzuty rz臋du 1s to ca艂kiem normalne.

Re: czas z RDS - dokladnosc
On Thu, 7 Oct 2010 09:04:46 +0000 (UTC), Mirek

ale sam koder (wstrzykiwanie RDSu do MPX) to chyba musi byc lokalnie
na nadajniku?

--
ThinkXtra

Re: czas z RDS - dokladnosc

Mia艂em kiedy艣 dziwny przypadek (radio sony z RDSem). Na jednej stacji
pokazywa艂o czas z kilkugodzinn膮 r贸偶nic膮. Prze艂膮czenie na inn膮 stacj臋
ustawi艂o mi zegarek ...
Nie wiem czy to wina mojego radia czy tak nadawa艂o, ale widzia艂em na w艂asne
oczy.

--
Desoft

Re: czas z RDS - dokladnosc

Tak, to wina Twojego radia - nie powinno samo przestawia膰 zegarka ;>.
Stara wie偶a Grundig ustawia czas z RDSa tylko, gdy zegarek nie jest
ustawiony, za艣 wie偶a Philipsa ustawia czas z RDSa, kiedy si臋 to wymusi z
pilota. Tego typu sterowania pozwala unikn膮膰 przykrych niespodzianek ;)...

  Konop

Re: czas z RDS - dokladnosc

Z tego co napisa艂e艣 sygna艂 czasu z RDSa jest niedok艂adny np.: +/- 4godz.
A win膮 mojego radia (moj膮) jest to 偶e ustawi艂em w nim synchronizacj臋 czasu z
RDS.....

--
Desoft

Re: czas z RDS - dokladnosc

nie wiem jak z rds-em ale rozrzut w podawaniu czasu pomiedzy roznymi stacjami na
FM  siega 40-60 sekund

--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Re: czas z RDS - dokladnosc

Nie wiadomo czy sie w ogole tym przejmuja - moze po prostu raz na
miesiac technik ustawia tam jakis zegarek.

W miare dokladny czas to z GPS lub internetu :-(

J.

Re: czas z RDS - dokladnosc
Pan J.F. napisa艂:

Trzeba zacz膮膰 od sprawdzenia charakteru tego odchylenia. Czy to
rzeczywi艣cie niedok艂adno艣膰 podawanego czasu, czy *op贸藕nienie*.
S艂ucham radia przewa偶nie przez Internet. Wiem (bo widz臋), 偶e
sygna艂 czasu *op贸藕niony* jest zawsze o kilkadziesi膮t sekund, co
jest efektem buforowania. Op贸藕nienie jest sta艂e, ale mo偶e by膰
r贸偶ne dla r贸偶nych stacji. Mo偶e nadajniki FM te偶 s膮 zasilane
sygna艂em transmitowanym w podobny spos贸b?

Re: czas z RDS - dokladnosc
w internecie znajdziesz program pisany w pascalu, pod DOS, ale dziala w okienku
na XP, podlaczenie do MPX i odczytuje, wiec mozesz go odszukac (ten progam) i
sprawdzic jak to koles rozwiazal. _chyba_ wdzialem tez taki sam program ale
win32, dawno sie tym nie interesuje bo wywalilem sprzet bez RDS, tym
dekodowalem kiedys dla zabawy.

Re: czas z RDS - dokladnosc
snipped-for-privacy@poczta.pl napisa艂(a):

Doda艂bym chyba jeszcze jedno - pytanie, jak jest synchronizowany z jakim艣
wzorcowym czasem komputer, z kt贸rego jest wysy艂any RDS.
Bardzo prawdopodobne, 偶e nie ma po艂膮czenia nawet do internetu i internetowego
wzorca czasu a czas r臋cznie kto艣 przestawia, gdy zauwa偶y du偶膮 odchy艂k臋.
Proponuj臋 zobaczy膰 i por贸wna膰 z GPS albo DCF77.5 czasy wy艣wietlane przez
dekodery platform satelitarnych - r贸偶nice nawet kilku minut cz臋sto spotykane.

--
Wys艂ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet /

Re: czas z RDS - dokladnosc

Moim zdaniem, powinno by膰 takie prawo, 偶e za podawanie nieprawid艂owego
czasu powinna by膰 grzywna. Zaraz wszystkie zegary w Polsce by艂y by
zsynchronizowane co do 1 usek.

Re: czas z RDS - dokladnosc
On Thu, 07 Oct 2010 18:58:24 +0200, Tomasz W贸jtowicz

wg mnie tez. Wystarczyloby odpowiedni zapis w prawie
(telekomunikacyjnym)...a koncesja na nadawanie powinna uwzgledniac
nadawanie RDS i komunikatow z czasem (ze musi byc zgodny z wzorcem
...)

--
ThinkXtra

Re: czas z RDS - dokladnosc

Ale mnie chodzi nie tylko o telekomunikacj臋, ale te偶 o 偶ycie codzienne.
Mam wra偶enie, 偶e w Krakowie komunikacja miejska je藕dzi wg zegark贸w
kierowc贸w ze wszystkimi tego konsekwencjami. Zaobserwowa艂em te偶, 偶e PKP
nawet nie ma jakiego艣 centralnego zegara i r贸偶nice w czasie na stacjach
si臋gaj膮 2 minut. Absolutnie to si臋 powinno sko艅czy膰. W prywatnym zegarku
mog臋 mie膰 czas jaki chc臋. Wszystkie publicznie dost臋pne zegarki powinny
pokazywa膰 dok艂adny czas pod kar膮 grzywny. W ko艅cu s膮 od dawna 艣rodki
techniczne, 偶eby taki jednolity czas zrealizowa膰.

Re: czas z RDS - dokladnosc
Pan Tomasz W贸jtowicz napisa艂:

Japo艅ska komunikacja miejska je藕dzi wed艂ug polece艅 komputera.
Maszynista w poci膮gu ma jedn膮 wajch臋, co jak j膮 prze艂o偶y, to poci膮g
rusza. Przyspieszaniem i zmian膮 zwrotnic steruje ju偶 komputer. Na
tablicy rozdzielczej obok monitora jest takie specjalne wyci臋cie.
Maszynista jak tylko wchodzi do kabiny, wk艂ada tam sw贸j w艂asny osobisty
zegarek. Tak膮 srebrn膮 cebul臋 ze wskaz贸wkami i pokr臋t艂em, co to si臋
zwykle na 艂a艅cuszku nosi艂o. Ten zegarek jest bardzo intryguj膮cy.

Jeszcze bardziej intryguje co innego. Do przedniej szyby poci膮gu
przyczepiona jest kartka z marszrut膮. S膮 tam dok艂adne godziny (to
wida膰) i charakterystyczne punkty trasy -- przystanki, semafory,
zwrotnice (tego si臋 domy艣lam). Pan kolejarz co chwila przeje偶d偶a
palcem po odpowiedniej linice rozpiski, spogl膮da na swoj膮 cebul臋
i teatralnym gestem wskazuje r臋k膮 na semafor czy kierunek zwrotnicy.
Tak, 偶e pasa偶erowie widz膮 to przez szyb臋. Wygl膮da troch臋 jak dyrygent.
Gdyby w Polsce kto艣 chcia艂 wprowadzi膰 podobny system, to by nasi
kolejarze pewnie si臋 obrazili i powiedzieli, 偶e nie b臋d膮 cyrku
odstawia膰.

U mnie w liceum na fizyce m贸wili co艣 o jekich艣 poci膮gach z zegarami,
co to jad膮 przez r贸偶na stacje, a tam zegary pokazuj膮 r贸偶ny czas.
Mo偶e to o tym by艂o? Ja czasem na lekcjach nie uwa偶a艂em, wi臋c niezbyt
dok艂adnie wiem o co chodzi.

-- Jarek

PS
Za czas贸w Zwi膮zku Radzieckiego wszystkie zegary na stacjach pokazywa艂y
czas moskiewski (oni chyba temu Einsteinowi tak do ko艅ca nie wierzyli).

--
Jedzie nyska sze艣膰dziesi膮t
Mo偶e by si臋 w co艣 przesi膮艣膰

A peronowymi tez steruje komputer ?

Proponuje przeczytac "Szaman morski" Borchardta :-)

J.

Re: czas z RDS - dokladnosc
Pan J.F. napisa艂:

Tak. Je艣li komputer wie, 偶e poci膮g sp贸藕ni si臋 klka minut, to
drukuje pisemne usprawiedliwienia dla podr贸偶nych. Peronowi staj膮
przy wyj艣ciu z ka偶dego wagonu i rozdaj膮 pasa偶erom te karteczki.
No bo przecie偶 w pracy nie nale偶y usprawiedliwia膰 si臋 na g臋b臋,
w dodatku podaj膮c ma艂o prawdopodobne powody w rodzaju "poci膮g mi
si臋 sp贸藕ni艂". Poza tym kolej na podstawie karteczki zwraca kas臋
za bilet.

Jarek

PS
Nigdy czego艣 takiego nie widzia艂em, ale tubylcy tak zeznaj膮.

--
W dworcowej poczekalni na stacji PKP  |  Czasem skr臋ta zapal臋
   lubi臋 posiedzie膰 czasem            |  I wtedy wspaniale czuj臋 si臋

Tymi co upychaja sardynki do puszki?

Ale to trzeba jeszcze "Znaczy Kapitan" przeczytac - inaczej kontrastu
nie bedzie ;-)

--
Jerry1111

Re: czas z RDS - dokladnosc

I tak bedzie jezdzila jak chce, bo to glownie od korkow i swiatel
zalezy.
No chyba ze dobrze zaglosujesz i premia bedzie od punktualnosci
wyplacana, tylko jechal bedziesz dwa razy dluzej :-P

Niewykluczone zreszta ze te zegarki kierowcow to i tak jedne z
dokladniejszych systemow w praktyce :-)

Bardzo mozliwe :-)
Teraz niby jest pare mozliwosci, wczesniej niekoniecznie byly, a
zegarow tak czesto sie nie wymienia.

A czy to taka wielka roznica czy pociag jest spozniony 30 czy 35
minut ? :-P

Niby sa, ale w praktyce jak widac ciagle wystepuja problemy i
koszty.
Na ile ma byc dokladny - sekunda czy lepiej ?