Czas w sieciach gsm 2G

Czy sieć 2G (lub 3G) przesyła dostępny dla TE timestamp lokalnego czasu i daty? Skoro tak, to dlaczego w starszych telefonach gdy telefon był bez baterii to po jej włożeniu i włączeniu telefonu zawsze trzeba.było ustawiać zegar i datę? Nie było opcji automatycznego ustawiania czasu. Teraz w smartfonach to jest ale czy czasem smartfon nie korzysta z ntp? Mam taką zagwozdkę: jak dotąd używałem telefonów jako modułów gsm (te co mają uart wystawiony na złączu ładowania np. ericsson t68i). Datę i czas pobierałem sobie z telefonu (at+clc), fakt że na początku w telefonie ten czas i datę się ustawialo.

Ostatnio wpadł mi kit z modułem sim900 i wyląda na to, że żeby mieć czas to trzeba go sobie najpierw ustawić. Urządzenie, w którym planuje wykorzystać ten moduł ma pracować ad hoc, bez bateri, po włączeniu zasilania będzie potrzebować aktualnej daty i czasu. Oczywiste jest, że chciałbym uniknąć tego wyprowadzania czasu po włączeniu, liczyłem, że moduł sam sobie czas pobierze z gsm. Nie uśmiecha mi się specjalnie dokładanie baterii i układu jej ładowania....

Reply to
Marek

W dniu 2015-01-19 o 01:20, Marek pisze:

Ale o jakiej sieci 2G mówisz? Bo ten dzisiejszy GSM to nie jest to samo, co w roku 1995. Wtedy to był "goły GSM" i taki prawdopodobnie czasu nie podawał, bo pamiętam, że sikora trzeba było nastawić po każdym włożeniu baterii.

Natomiast w miarę pojawiania się technologii GPRS i EDGE stara infrastruktura została wyeliminowana i dzisiejsze stacje bazowe 2G w istocie są stacjami GPRS/EDGE z emulacją klasycznego protokołu GSM.

Dlatego myślę, że przy okazji przejścia ze starego GSM na dzisiejsze protokoły mogli dodać rozgłaszanie czasu, albo po prostu telefon po GPRS łączy się z internetem.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 19.01.2015 o 01:20, Marek pisze:

Nie znam się na szczegółach sieci GSM, mam za to przykład z własnego podwórka. Nokia 6021, telefon zdecydowanie 2G, pobierał czas z GSM. Potrzebował na to kilkunastu minut od włączenia.

Pozdrawiam,

Reply to
Michał

Użytkownik "Marek" snipped-for-privacy@fakeemail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

O ile pamiętam to Nokia 6200i pobierała czas z GSM. Nawet jak miała ustawiony niewłasciwy, to pytała się czy uaktualnić. Więc ten czas jest jakoś rozgłaszany. Nie działała automatyczna zmiana czasu letni/zimowy. Albo trzeba było ręcznie zmienić albo wyjąć baterię do zresetowania zegarka i wtedy pobierała juz prawidłowy czas.

Reply to
yabba

Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:54bccc67$0$2651$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

O ile kojarze to te sieci GSM tak w ogole musialy miec zegary dosc dokladne.

200kHz kanalu na 1.8GHz to jakies 100ppm, kwarc musi miec 10ppm zeby nie plywal po sasiednich, a przyzwoiciej byloby wymagac 1ppm. I byla jakas procedura korekcji czestotliwosci telefonu przez BTS.

Tylko ze z czasem rzeczywistym to mialo malo wspolnego. A jednak - nowsze telefony sobie z tym radza, wiec jakies rozglaszanie czasu musi byc.

On 2015-01-19 10:58, J.F. wrote: [...]

No z tym radzeniem to jest tak sobie bo pod koniec maja ub. r. jechałem sobie rowerem przez kilka km wzdłuż granicy PL-BY (miejscami to tak z 5 m od zaoranego pasa ziemi) i w pewnym momencie wyświetlany przez smartfona czas wydał mi się jakiś podejrzany. Porównałem to z zegarkiem w liczniku rowerowym i okazało się, że smartfon „spieszy się” o godzinę. Później, gdy już odbiłem na zachód, zegar samoczynnie „się naprawił”.

Reply to
JDX

Ale to chyba prawidlowo ? Wpadles w siec bialoruska, znaczy sie nalezy ustawic czas bialoruski.

Cos mi sie nawet kojarzy, ze w jakims starszym telefonie automatyczna strefa czasowa byla, a automatyczny czas letni nie :-(

W Androidzie sa dwa ustawienia - automatyczny czas z sieci i automatyczna strefa z sieci ..

Domyślam się, że owo urządzenie będzie oparte o jakiś mikrokontroler, zapewne ARMowy. Wystarczy, że wybierzesz taki, który ma wbudowane RTC (a mało który nie ma) i będziesz podtrzymywał samo RTC, takie wbudowane w uC potrzebują maksymalnie 1uA prądu. Bateryjka CR2032 o pojemności

200mAh w takich warunkach przeżyje 200tys. godzin.
Reply to
Jakub Rakus

On 2015-01-19 15:28, J.F. wrote: [...]

Ale polskie sieci chyba też tam były, tylko że białoruskie pompowały więcej watów w eter. W każdym razie IMO telefon powinien preferować polskie sieci jeśli siedzą w nim karty SIM polskich sieci. A miałem wtedy w telefonie dwie karty - Orange i Play. Nie pamiętam już co się działo z Orange (mam wyłączony roaming), ale z Play, jak się później okazało, co chwila dostawałem wiadomości o atrakcyjnych cenach roamingu. Widocznie co jakiś czas wpadałem i wypadałem z jakiejś sieci białoruskiej.

Reply to
JDX

mikrokontroler,

Z baterią to nie sztuka, założenie jest takie, by nie tworzyć zbędnych bytów. Na razie zrobiłem tak, że czas moduł ustawia sam sobie biorąc go z przychodzącego smsa.

Reply to
Marek

mikrokontroler,

Gdybym chciał użyć baterię, wykorzystałbym wejście battrtc, które ten moduł posiada właśnie do podtrzymania jego rtc. Z tym, że i tak ten czas trzeba "ręcznie" ustawić, co chciałem uniknąć.

Reply to
Marek