Cynowanie starej linki. Sprawdzony preparat ?

Mam do pobielenia a natępnie do polutowania nieco starych niewymienialnych niestety przewodów - linka Cu 2mm2. Pojedyńcze druciki w lince często pokryte ciemnobrązowym nalotem - bardzo ciężko cynują się z użyciem zwykłej pasty lutowniczej na bazie kalafonii. Czego użyć ? Pozdrawiam PP

Reply to
Swift

Am 15.05.2015 um 17:39 schrieb Swift:

Domowy sposb to aspiryna. Kwas salicylowy podobno też, ale ja robiłem toto zewsze na aspirynę. Tylko oparów za dużo nie wąchaj!

Waldek

Reply to
Waldemar

W dniu piątek, 15 maja 2015 18:02:23 UTC+2 użytkownik Waldemar napisał:

Sposób na aspirynę znam :) i dwa przewody tak, ale dalej jednak z trudem pobieliłem. Słyszałem jednak że są specjalne topniki. Poszukuję sprawdzonego.

Reply to
Swift

W dniu 2015-05-15 o 17:39, Swift pisze:

Używam topnika Kester2331. Dotychczas mnie nie zawiódł. Nie jest no-clean.

Pozdrawiam, P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Swift pisze tak:

Jeśli nawet kwas solny nie bierze tego nalotu to wymieniam linki na nowe, czyste :)

Reply to
PiteR

Zerknij na preparat Bisan na pólce działu hudraulicznego większości marketów budowlanych. Jest drogi ale wystarczy na lata i dodatkowo nadaje się do cynowania ściezek po trwieniu.

Z definicji słuzy do lutowania rurek miedzianych które wymagają agresywnych topników. W każdym razie łapie lepiej niż po kalafoni.

Reply to
Sebastian Biały

Ja do trudnych rzeczy stosuję topnik TS-8 firmy AG TermoPasty. Tylko trzeba potem umyć, bo metale korodują.

"Do lutowania:

- stopów chromonikiel

- stali (w tym kwasoodpornej)

- mosiądzu

- blach ocynowanych

- cynku

- blach i rur z miedzi, stali nierdzewnej

- nie zawiera chlorku cynku"

Generalnie, produkt żrący i łatwopalny. Opary duszą, ale jak się jakiś metal stawia podczas lutowania, to od kropli tego specyfiku, chłonie cynę już w momencie dotknięcia grotem.

Reply to
Marcin Kulas

W dniu piątek, 15 maja 2015 18:02:23 UTC+2 użytkownik Waldemar napisał:

Nie o to chodzi. Aspiryna to sposób na zdjęcie lakieru z drutu nawojowego. Tylko do zdjęcia.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

W dniu 2015-05-15 o 18:08, Swift pisze:

Kwas mlekowy

Reply to
Mario

W dniu 2015-05-15 o 21:42, Zachariasz Dorożyński pisze:

Bzdura. Aspiryna to kwas salicylowy i nadaje się jako topnik.

Reply to
Mario

W dniu 2015-05-15 o 21:42, Zachariasz Dorożyński pisze:

Bzdura. Aspiryna to pochodna kwasu salicylowego i nadaje się jako topnik.

Reply to
Mario

Kwas acetylosalicylowy.

Swift pisze:

Trochę korozyjne (trzeba myć) i mocno niezdrowe (trzeba dbać o wentylację) - 5% chlorowodorku hydrazyny rozpuszczonego w glicerynie. Cynowaną miedź zasiarczoną od gumowej izolacji bierze. W niezasiarczoną linkę 24 AWG w igielicie wsysa cynę na ponad centymetr w głąb izolacji...

Am 19.05.2015 um 00:36 schrieb Dariusz K. Ładziak:

No to na zdrowie! LD50 to 25mg/kg, wnika przez skórę i powoduje praktycznie nieuleczalne zapalenie płuc przy wdychaniu większej ilości. Osobiście bym się tym w domu nie bawił. W laboratorium owszem, ale kto ma wyciąg w domu?

Waldek

Reply to
Waldemar

W dniu 2015-05-19 o 12:20, Waldemar pisze:

To znaczy, że musiałbym wypić 50ml tego topnika, aby zejść z pięćdziesięcioprocentowym prawdopodobieństwem ;-) Przez jaki czas zużyjesz 50ml? Używałem tego topnika i w pełni potwierdzam opinię Darka. Także w kwestii wentylacji :-)

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz