curling i elektronika - Page 2

Re: curling i elektronika

U tego gościa z Wisconsin przy -20°C, to nie należy się spodziwać efektu.
Widać, a przynajmniej słychać, jak coś tam chlapnęło o ziemię. Ja w tym
roku próbowałem przy -25°C i nie było lepiej. Ale nasze arktyczne mrozy,
to raczej wilgotne są. W Wisconsin też niekoniecznie sucho jak na Syberii
czy innej Kanadzie (znajomy z Saskatchewan donosił w tym roku, że chyba
się ociepliło, bo miał tylko -40°C, a nie -50, jak drzewiej bywało).

"Air in zero degrees", to chyba w ogóle jakieś żarty. Nawet jeśli chodzi
o Fahrenheita.

Re: curling i elektronika

zero F to -18C, czyli juz blisko tego z Wisconsin.

J.

Re: curling i elektronika

No i jednemu i drugiemu marnie to wychodzi. W połowie filmu z Wisconsin
widać na dole z prawej strony duże ilości spadającej wody. Z tego co wiem,
trzeba do tego jakichś -40°C albo lepiej. I wilgotności bliskiej zera.

Re: curling i elektronika

Byc moze.
Choc w sumie interesujace byloby tylko jedno - czy woda musi byc
goraca ? Zimna woda powinna zamarzac jeszcze chetniej.

J.

Re: curling i elektronika

Zamarzać -- tak. Parować -- nie. W tej zabawie chodzi właśnie o to,
żeby wodę rozbić na jak najmniejsze cząstki, które w otoczeniu
mrożnego powietrza skrystalizują. Odparowanie, to jedna z metod,
skuteczna w warunkach syberyjskich. W inny sposób robią to armatki
śniegowe, skuteczne równiez w łagodniejszym klimacie.

Re: curling i elektronika

Tylko ze woda oprocz wysokiego ciepla wlasciwego, ma tez wysokie
cieplo parowania. Po odparowaniu ok 20% wrzatku zostaje nam 80%
lodowatej wody.

woda nie jest przegrzana, wiec sama sie nie rozbije na drobne krople,
temperatura wplyw na napiecie powierzchniowe ma maly, na lepkosc zdaje
sie wiekszy .. wychodzi mi na to ze przy chlusnieciu zimnej wody
bedzie widac jak woda spada, a przy chlusnieciu wrzatku nadal z 80%
wody spada, ale byc moze przez powstajaca mgle/szron tego nie widac
:-)

J.

Re: curling i elektronika

To chyba dobrze, że lodowatej? Kropelki lodowatej wody (w sesie
dosłownym), to się "grad" nazywa.

Co znaczy "nadal"? Czy z wychlustu zimnej wody też będzie 20% pary?
Jeśli nie, to jednak jest różnica.

Re: curling i elektronika

legenda mowi ze jak sie chlusnie wrzatkiem na mrozie, to spadnie w
postaci sniegu.

A mnie sie wydaje ze jak sie chlusnie goraca woda, to prawie tak samo
jakby zimna chlusnac. Bedzie tylo troche pary.

J.

Re: curling i elektronika

Nie wiem co mówi legenda, ale legendy rzadko są precyzyjne. Czy całość
ma się obrócić w śnieg, czy wystarczy, że spadnie go trochę -- trudno
to ustalić.

Jak chlustałem kilka tygodni temu przy -25°C, to trochę wody w postaci
ciała stałego spadło. Spadało przez dobrych kilka sekund. Podejrzewam,
że przy -50°C wygląda to bardziej efektownie.

Re: curling i elektronika
Hello Papkin,

tym

Lód lokalnie się topi pod wpływem samego nacisku. Podgrzewanie ma to
wspomagać ponoć.

Coś w tym stylu.

Re: curling i elektronika

Ponoc pod wplywen nacisku sie  zazwyczaj nie topi. Nie te
cisnienia.

J.

Re: curling i elektronika

Topi się, tyle że za moment ponownie zamarza :-) Proste doświadczenie z
bryłą lodu i cienkim drutem obciążonym na końcach ciężarkami. A
ciśnienie pod ostrzem łyżwy wcale nie jest takie małe. Te 60..70kg
podzielone przez pole powierzchni styku robi swoje.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: curling i elektronika

Dlatego też, przy zamarzaniu, jak temperatura spada, naczynie full
wypełnione wodą, jeśli wytrzyma ciśnienie, to woda w tym naczyniu nie
skrzepnie.

--
Pająk chwat,
wszystkich brat!

Re: curling i elektronika

To maja: http://pl.wikipedia.org/wiki/Curling#Dodatkowe_wyposa.C5.BCenie ;)

--
butek
Re: curling i elektronika

Też ciekawe i pomysłowe, ale to jest czujnik umieszczony w rączce
kamienia plus pewnie jakieś fotokomórki na torze.
Mnie chodzi o ten przyrządzik, który niektórzy mają na kiju szczotki.

Mirek.

Site Timeline