CUC4400 - chylę czoła!

Dzisiaj otworzyłem dla celów naukowych 23-letni telewizor z chassisem
CUC4400 (Grundig/Blaupunkt/Siemens) i chylę czoła przed konstruktorami.

Telewizor z 1990 roku, który ma w pełni cyfrowe sterowanie po I2C. Tor
wizji całkowicie analogowy (ze szklaną linią opóźniającą!), ale
sterowanie całkowicie cyfrowe. Jak na 1990 rok to była to technologia
kosmiczna.

Jeszcze w połowie lat 90 powszechne były telewizory z głowicą
przestrajaną napięciowo. Strojenie w nich wyglądało tak, że na ekranie
pojawiał się pasek VHF (UHF), który reprezentował napięcie podawane
przez procesor do głowicy. Dlatego procesor nie wiedział, na jaki kanał
został nastrojony, bo on tylko znał wartość napięcia.

Natomiast w CUC4400 procesor po I2C wysyła numer kanału, np. K25 i
głowica łaskawie się na ten kanał wstraja sama. Dlatego mówię, że jak na
rok 1990 to była technologia kosmiczna.

Zresztą fakt, że ten telewizor przeżył 23 lata i wciąż świetnie pracuje
jak najlepiej świadczy o jego konstrukcji. CUC4400 ginęły w akcji w
zasadzie tylko w skutek awarii bańki.

Re: CUC4400 - chylę czoła!
Zapomniałem jeszcze dodać, że odbiornik IR w tym telewizorze działa tak,
że pilot może być skierowany na dowolną ścianę i sensor TFMS3300 złapie
odbicie sygnału.

Biorąc pod uwagę, że nawet współcześnie dużo sprzętu działa tak, że
pilotem trzeba wręcz idealnie wcelować w dziurkę IR, no to widać jakiej
klasy jest to technologia.

I to z całą pewnością jest zasługa odbiornika IR, dlatego, że pilot od
magnetowidu zaprogramowany do obsługi tego telewizora działa tak, że w
magnetowid trzeba wcelować, a telewizor łapie z odbicia. Jednocześnie
ten sensor jest niewrażliwy na żadne omyłkowe sygnały, ani nie wariuje
od świetlówek kompaktowych, bo o takich rzeczach też słyszałem. Dlatego
właśnie pełen szacun dla konstruktorów za tą konstrukcję.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Wiele odbiorników IR jest za szybką która nie jest szczelna i się mocno
kurzy, co może osłabiać przepuszczalność szybki dla widma IR...
Kiedyś rozebrałem stary telewizor Sony i dziwiłem się czemu szybka
czarna pod światło a nie czerwona - przejechałem od środka palcem
i na palcu była gruba warstwa czarnego pyłu-kurzu a szybka zrobiła
się czerwona i przeźroczysta tam gdzie palec po niej przejechał...
Telewizory miały duże naładowanie elektrostatyczne i przyciągały
do siebie "wiatr" drobnych drobinek kurzu które wchodziły wszędzie,
często w niedostępne, niespodziewane miejsca jak szybka odbiornika IR.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Ale ja myślę o takim sprzęcie, w którym od nowości IR działa tak, że jak
nie wcelujesz, to nie przełączysz.

Re: CUC4400 - chylę czoła!
takiś zafascynowany kolegami tuska, to chyba nie widziałeś maszyn
numerycznych rodem z dojczlandu z podobnego okresu... to byś się zdziwił
jaka to jest "myśl techniczna"...

Re: CUC4400 - chylę czoła!

A możesz coś bliżej? Komputerami też się interesuję.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

niestety nie mam fotki, ale te maszyny robią jaciś "dziwni" ludzie... np.
cała automatyka zrobiona na modułach bramek, takich modułów jest z milion, a

między nimi trzy tryliony kabelków... ale to nie jest jeszcze takie złe...
dopiero schemat daje pogląd na "inżynierski geniusz" projektantów... sto
milionów jakichś linii sterujących... nic nie jest ułożone warstowowo,
tysiąc czujników, każdy jest w sumie równorzędny, przy czym jeden może
dawać
błąd, a drugi ok i co wtedy wybrać? ach, szkoda gadać...

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Takiej samej ? Inni konstruktorzy tez uzywali tfms3300 lub podobnych
gotowych scalonych odbiornikow IR

A oryginalny pilot od video ?
Bo jest tam taki numer, ze czestotliwosc impulsow byla ~34-40kHz, moze
pilot ma 40kHz, telewizor 40kHz, a video 36kHz, i lapie, ale juz slabo
..

Obawiam sie ze nic nie wymyslili. Zastosowali kod RC5, tak jak prawie
wszystkie telewizory w tamtych czasach i kupili gotowy procesor.
No dobra, wiki podaje ze to pomysl Philipsa z "late 1980".
Jowisz byl za bardzo francuski i uzywal kodow czestotliwosciowych.

Tato tez ma podobnego Grundinga. Typu nie pomne, ale lat podobnie.
Dziala, choc czas na druga wymiane eletrolitow.
Szacunku wielkiego nie mam - te cholerne kanaly ustawic w kablowce,
przyciski na tv slabo kontaktuja, a do ustawiania potrzebne.
Ot, telewizor jak telewizor, fakt inne zyja nieco krocej.

Akurat z tego jak sie w srodku komunikuja kostki to zadnej zalety nie
widze.

J.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Oryginalny. Nawet nie od magnetowidu, tylko od nagrywarki DVD Panasonic
DMR-ES10.

Re: CUC4400 - chylę czoła!
riuje

U mnie TV wariowal kiedy drukowalem przez IRde:)

Re: CUC4400 - chylę czoła!
W dniu czwartek, 30 maja 2013 12:08:34 UTC+2 użytkownik Leming Show napis
ał:

Daj linka zasrany spamerze do youtuba

Re: CUC4400 - chylę czoła!

co tak Cię naszło? :)

Nie lubiliśmy I2C bo nie dało się prosto wykorzystać takiej głowicy do
podsłuchu komórek i scalonych potencjometrów m.cz. do wzmacniaczy
audio.

--
Piter

Re: CUC4400 - chylę czoła!

No nie calkiem - jak nie wtedy, to niewiele pozniej byly juz
telewizory z cyfrowym przetwarzaniem. Znajomy mial takiego Akai, to
jego problemy byly innej natury. Np czy przy wyswietlaniu PIP mozna
miec fonie z drugiego kanalu na sluchawkach. Patrzymy w schemat
(byl!), wzmiacniacz sluchawkowy osobny. karmiony z osobnych pinow.
A dalej niestety czarna skrzynka, tzn czarna kostka.

No tak, Grundig j*. Technologia "nur fur Deutsche".
A potem klnij czlowieku ze kanaly nie pasuja ...

Jestes pewien ze sle "K25" a nie nastawy do podzielnika w PLL czy
wartosc napieciado DAC?

Eee tam. Sami scalakow nie zrobili. Philips wymyslil, oni zastosowali.
No dobra - moze razem wymyslili.

Jak i sporo innych. Normalnie zrobiona elektronika jest w zasadzie
wieczna, no nie - nowsza trwa tak dlugo jak elektrolity :-)

A niestety - wada Akai/cyfrowych bylo ze to telewizor do pierwszej
awarii - nikt tego nie naprawi. Choc tez dlugo dzialal.

J.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Tak, wiem, że niektóre kanały nie trafiały, ale od czego dostrojenie
precyzyjne? Nigdy nie było sytuacji, żeby się czegoś nie dało odebrać.
Tu winny był raczej Sawietskij Sajuz i stworzony przez niego OIRT.

Gdyby to była wartość napięcia, to procesor trzeba by parować z
konkretną głowicą i programowanie częstotliwości de facto byłoby w kości
pamięci procesora.

Sprawdziłem teraz, że głowica jest na SDA3202 "programowalny PLL 1,2 GHz
sterowany I2C". Czyli procesor wysyła konkretną częstotliwość, a głowica
ma się wstroić.

Na procesorze SDA2023-A003 jest napisane (C) Intel.

Znam inny telewizor z tamtych czasów, właśnie Philips, i ten właśnie to
jest szczyt dziadostwa - brak SCART, strojenie napięciowe i kiepski
V-sync - po zmianie kanału trzeba czekać pół sekundy, aż się
ustabilizuje. I to wszystko firmowane przez Philipsa.

Natomiast w CUC4400 siedzą scalaki Philipsa, a synchro działa
perfekcyjnie. To co w takim razie Philips wsadzał do telewizorów pod
swoją marką? CEMI?

Akurat w takich cyfrowo-analogowych jak padnie procesor, zawsze można
wlutować atmelka z wyjściem I2C i go odpowiednio zaprogramować, jakby
się komuś chciało dłubać.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Tak czy inaczej - inne TV nie robily problemow, stroilo sie
trywialnie, a stabilnosc byla znakomita.

Albo robic precyzyjne glowice.

Czyli wysyla nastawe do poodzielnika, a glowica sama sobie napiecie
wytwarza. No dobra, moze to i zaleta, ale PLL wymyslono znacznie
wczesniej

Bo to oparte na 8051 ? Czy jeszcze 8048 ? :-)
Ale SDA ... oznaczenie raczej Philipsa czy Siemensa.

Tym niemniej - Intel, Siemens, Philips ... a nie jakis tam genialny
Grundig :-)

wiki podaje ze SCART obowiazkowy byl tylko we Francji :-)

Jestem jakos dziwnie przekonany ze Philips robil telewizory tanie i
takie ze scart :-)

No coz, cale odchylanie pionowe od wielu lat sie robilo na scalaku.
Nie uzywaja oba takiego samego ?

J.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

A ty tylko z wiki masz wiedzę? Polskie Elemisy z drugiej połowy lat 80
już miały SCART. Owszem, SCART opracowany dla zewnętrznych dekoderów
teletekstu nie był niezbędny w czasach VHS, gdy txt było już w
telewizorze, ale to złącze odżyło, gdy pojawiły się: DVD, DVB-S/T/C.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Jak juz rozmawiamy o historii, to warto sprawdzic pare rzeczy. Np
kiedy SCART wymyslono.
A najprosciej sprawdzic w wiki, wiec czesto tam zagladam.

Ciekawe po co, przeciez w kraju malo kogo bylo stac na video.
Eksport do Francji ?

Minitela ?
Bo tak jak sobie przypomne, to zaden popolarny komputer nie uzywal
scart. Ani spektrum, ani commodore, ani atari ... moze do amstrada
byly jakies kabelki, bo poprzednie to nawet nie mialy wyjsc rgb.

J.

Re: CUC4400 - chylę czoła!
Hello J.F.,

To żart? Przecież to był polski fenomen...

 RoMan
Re: CUC4400 - chylę czoła!

Taki malo smieszny ...

tzn jaki ?

J.

Re: CUC4400 - chylę czoła!

Mielismy tego wiecej jak Niemcy w przeliczeniu na głowę (czy tez
gospodarstwo domowe).

Włodek

Site Timeline