Crowbar a wydajność

Hej,

Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.

Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że to wygląda podobnie.

I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2 ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne. Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1 (jest większy, ma większy radiator, a plus i masa wychodzą w postaci 4 przewodów, a nie 2).

Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy (nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie przysiadało, mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było poniżej 13V.

Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM, alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM, daje ok. 20V).

Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...

Reply to
Adam Wysocki

W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:

To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia? Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:llhr7c$gt3$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

z prostej przyczyny - wirnikiem zazwyczaj jest magnes ze względu na oszczędność miejsca

Reply to
Artur Tomczyk

Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

[..]

Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające obciążenie silnika i zużycie paliwa.

Reply to
AlexY

Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości

Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I nieregulowanego.

A bezpiecznik 15A ?

Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z faz). Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ? Jedna dioda w mostku, jeden z tyrystorow czy zenerek .. skoro masz wymontowany, to mozna przebadac.

J.F

Pewnie lepiej, ale tu jest koło magnesowe, które pełni też rolę koła dla czujnika położenia wału, a może też rolę koła zamachowego (tego nie wiem). Mało tu jest miejsca, bardzo jest to kompaktowe. Uzwojenia są chłodzone olejem, więc ciepło wynikające ze zwierania ich wydziela się do oleju i finalnie jest rozpraszane razem z ciepłem od silnika przez chłodnicę wody (część oczywiście wydziela się w regulatorze - on ma swój radiator, umieszczony w miejscu, w którym chłodzi go przepływ powietrza, ale nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie i regulatory czasami się przegrzewają, ja założyłem go gdzie indziej i dołożyłem wentylator).

Ale są też motocykle z regulatorem regulującym prąd wzbudzenia (np. Suzuki GSXF, przynajmniej te starsze).

I tu ciekawostka. Te motocykle mają sporo elektroniki i miewają problemy (zegary wariują), gdy podepnie się tanią przetwornicę do xenonów, więc są chyba dosyć wrażliwe na śmieci... więc tych śmieci może wcale nie ma aż tyle. Jeździłem z radiem CB podpiętym pod instalację i miałem zakłócenia od zapłonu, a od regulatora żadnych (zrobiłem próbę i wyłączenie zapłonu podczas jazdy na zapiętym biegu wyłączało zakłócenia - układ ładowania wtedy normalnie pracuje, wyłączony jest jedynie komputer).

Reply to
Adam Wysocki

Pytanie jak bardzo to obciąża ponad dwustukonny silnik... akurat paliwa te silniki spalają w trasie bardzo mało (w mieście wiadomo że musi wypić, ale wynik poniżej 6 litrów na setkę przy pojemności 1300 cm3 to malutko).

Reply to
Adam Wysocki

Czym się taki alternator różni od strony elektrycznej (na wyjściu)? I po czym to poznałeś?

Główny ma 30A. Pogooglałem teraz i wychodzi, że będzie z 10A (wentylator

5-6A, 5A na światło mijania, komp z 1A, pompa paliwa 0.5-1A).

Chyba że ten z drugiej generacji jednak mierzy za prostownikiem. Nie mam pojęcia jak jest zbudowany.

Może być uszkodzony, ale jak wypadła mi kiedyś jedna faza, to już samo włączenie lampy powodowało, że ładowanie znikało (ładowanie było tylko bez świateł i tylko jak się mocniej podkręciło silnik - na wolnych obrotach też nie było).

Reply to
Adam Wysocki

Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:llht3s$arn$ snipped-for-privacy@speranza.aioe.org...

Ale zeby bylo smieszniej ... zwarcie strat nie przynosi. Cewka idealna strat nie przynosi. Alternator ma prad ograniczony. Wiec strat mamy tyle co na napieciu przewodzenia tyrystora i oporze cewki. We wspolczesnym samochodzie z altenatorem 100A jakies 150W strat byloby niemile, choc tez niezauwazalne w paliwie, w motocyklu gdzie prad mniejszy a wszystko plywa w oleju moze bez znaczenia jest.

J.F
[...]

Diody Schottky zamiast zwykłych, większe przekroje, poprawione złącza.

Nie przypuszczam, aby to pomogło. Ten układ po prostu zwiera uzwojenie generatora gdy zacznie przewodzić dioda Zenera, do przejścia prądu przez zero generator pozostaje nieaktywny. A to może być znaczna część czasu. "Święty Boże nie pomoże".

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 2014-05-21 11:54, AlexY pisze:

Nie do końca, z pomiarów na prądnicach rowerowych, też magnesy trwałe, wychodziło, że niektóre prądnice zwarte generowały mniejsze opory niż nieobciążone. Przy lepszych modela ten efekt nie występował. Zwarcie prądnicy generuje znikomą moc strat bo napięcie dąży do zera.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2014-05-21 16:39, Paweł Pawłowicz pisze:

Właśnie pomaga, przed prostownikiem masz powiedzmy 16V i "stabilizator" Ci zwiera uzwojenie, a na diodach masz 2x1,3 + na przekrojach i złączkach z 400mV i już zostaje na wyjściu 13V. Dajesz przewymiarowane Schottky, poprawiasz przekroje, dodajesz złączek i masz 2x0,6 + 200mV -> 14,6V dokładnie przy takich samych ustawieniach "stabilizatora".

Reply to
Andrzej W.

rozni sie na wejsciu :-)

Obcowzbudny ma uzwojenie wzbudzenia, zasilane z obcego ukladu. Tzn z regulatora, ktory reguluje prad wzbudzenia.

A w motocyklach konstrukcja jak wyzej - alternator ma wzbudzenie stale, reguluje sie go zwierajac cewki jak napiecie jest zbyt duze.

Skoro wymontowany, to przebadac go mozna. 6 diod w obie strony i napiecie progowe zwarcia fazy ...

J.F

Chwila - ale to przecież prąd w cewkach wytwarza pole przeciwstawiające się zmianom... czyli de facto hamujące wirnik. A prąd będzie największy właśnie przy zwarciu. Zakładając zwarte cewki z nadprzewodnika nie będziemy mieli oporów?

Reply to
Mirek

W dniu 2014-05-21 17:23, Andrzej W. pisze:

Jeżeli chcesz podwyższyć napięcie, to znacznie prościej (i taniej) wymienić zenerki.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 2014-05-21 22:16, Paweł Pawłowicz pisze:

I spalić diody w prostowniku? Znając obecne realia to są one dobrane z 0.0001% zapasem, przy założeniu, że temperatura na zewnątrz nie wzrośnie powyżej minus dwudziestu stopni. :-)

Reply to
Andrzej W.

Jeśli brakuje wydajności, to wymiana zenerek nie pomoże.

200 koni z 1,3l? Diesel? to te 6l w trasie to nie rewelacja. Durnota rozwiązania bierze się z regulacji poprzez zużywanie nadmiaru energii na ciepło, jaki to wpływ procentowo na spalanie - nieistotne.
Reply to
AlexY

Użytkownik J.F napisał:

Coś tu kolega teoretyzuje chyba.