co z mikrokontrolerami za 10-20 lat?

Witam grupę

Takie pytanie mnie nurtuje : producenci mikrokontrolerów gwarantują że program w pamięci flash będzie w 100% bez błędów przez 10-20 lat. A co potem? Skoro w zwykłym samochodzie jest co najmniej 20 mikrokontrolerów, czy oznacza to że za te 10-20 lat elektronika w tych samochodach zacznie masowo padać? A może montują tylko OTP? Zresztą sprawa dotyczy praktycznie każdego obecnie produkowanego urządzenia - telewizora, mikrofalówki, pralki i w większości pewnie siedzą jakieś atmegi albo pice. Telewizor może i zmienię w ciągu 10 lat, ale pralkę?

Reply to
Krzysiek Kubicki

Użytkownik Krzysiek Kubicki napisał:

Miałeś SEN? :))))

Reply to
A.Grodecki
Reply to
Jacek Majewski

:) Zbudowałem zamek na karty chipowe na 90s2313 i zastanawiam się czy za

10 lat (a mam nadzieje że będzie jeszcze sprawny) nie będę musiał wypalić go z powrotem. Był to mój pierwszy tak duży projekt i dodatkowo nie do szuflady ale dla klienta więc ta kwestia mnie zastanawia. Ciekaw jestem czy projektując takie systemy ktokolwiek zwraca uwagę na ten aspekt - co jak co, ale nie chciał bym aby w samochodzie nie odpaliła się poduszka powietrzna albo właśnie odpaliła kiedy nie trzeba.
Reply to
Krzysiek Kubicki

Dawniej to byc moze nawet programowane maska. Teraz kto wie czy nie ma upgrade .. no wlasnie .. pojedziesz do ASO, wgraja ci nowa wersje, wszyscy beda zadowoleni.

Pralka ci przerdzewieje za 5 lat :-)

Użytkownik PitLab napisał:

Przepraszam, to nie ja miałem SEN :) Ja się pierdołami na zapas nie martwię ;)

BTW, sprzęt czeka. Środa-piątek, do południa.

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik Krzysiek Kubicki napisał:

To co ja mam powiedzieć? Cała chałupa napędzana Microchipami, docelowo ~50 sztuk :) Bez alternatywy sterowania ręcznego. Tylko żona czasami pyta - a jeśli wyjedziesz i wszystko wysiądzie? :) (Co za brak zaufania!) Pociesza suię, że pompa wody jest niezależna i zawsze można napalić w kominku :)))))

Reply to
A.Grodecki

To nie to co stare dobre pralki bez elektroniki. Mam Lunę 350 już 15 lat :-)

Reply to
zenon

No sam widzisz - fabryka zbankrutowala. Bo zamiast 4 kupiles jedna :-)

Krzysiek Kubicki napisał(a):

Chyba nie dałeś mu 10 lat gwarancji na urządzenie ? Po 10 latach to może się zepsuć z wielu innych powodów.

Reply to
"Miłosz K."

Z tego wniosek że nie należy zbyt dbać o jakość. Trzeba robić urządzenia które za 2-3 lata się popsują :-D

Reply to
zenon

pierwsza redefinicje wprowadzil pan Ford, zauwazyl, ze w autach niektore rzeczy psuja sie szybciej inne wolniej, a te co wolniej bylo mozna produkowac taniej ale tez i gorzej, a po co w aucie stojacym na zlomie dobra czesc, wiece od tych czasow jak auto zaczyna sie psuc to juz cale od razu

Tomek

Reply to
tomm