co w zamian fotorezystora?

Mam potrzebę emulacji czujnika rezystancyjnego (termistora) i wymyśliłem
to w ten sposób, że na taki typowy fotoopór (starego typu) świecę diodką
sterowaną z pwm. Zakres i rozdzielczość są bardzo dobre, tylko... trochę
pływa - jak ustawię np 30k to po paru minutach mam 31...32 i końca nie
widać. Nie chciałem robić tego na jakimś tranzystorze, bo nie jestem
pewny metody pomiaru, no i tutaj mam od razu separację i niewrażliwość
na polaryzację.

--
Mirek.

Re: co w zamian fotorezystora?

Hmm, a czemu wymyślać od nowa koło? Weź po prostu transoptor.

Jakub Rakus

Re: co w zamian fotorezystora?

A robią takie z fotorezystorem?
Kiedyś szukałem, ale nie znalazłem.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: co w zamian fotorezystora?

Ja też nie widziałem, ale faktycznie - zwykły transoptor z tranzystorem
powinien mi zadziałać o ile tam na wejściu jest po prostu dzielnik
napięcia i mierzone jest napięcie.
Nie wiem dlaczego ten fotorezystor mi tak pływa - zrobię jeszcze test z
pomiarem na dzielniku z fotorezystorem i z transoptorem i zobaczę co
będzie stabilniejsze.

--
Mirek.

Re: co w zamian fotorezystora?

Fajny pomysł, tylko zastanawiam się, dlaczego nie użyjesz
DIGITAL POTENTIOMETER

"The AD511x series of non-volatile DigiPOTs continue ADI?s commitment to
provide high performance digital potentiometers in small packages (2 mm × 2
mm LFCSP) over extended industrial temperature ranges."

Może rozdzielczość 8-bitowa jest za mała,
ale zawsze po i2c możesz podłączyć 2 sztuki szeregowo.

--
-- .
Re: co w zamian fotorezystora?

No raczej nie w tym projekcie ;)
Żeby jeszcze można to było normalnie w sklepie kupić sztukę i ręcznie
przylutować...
8 bitów powinno wystarczyć o ile wstrzelę się z wartością.

--
Mirek.

Re: co w zamian fotorezystora?
Są w DIPie też.
Zadzwoń do Alfine.
Bez problemu sprzedadzą nawet 1 szt.

--
-- .
Re: co w zamian fotorezystora?

Warto by sprawdzic skad ta zmiana - FR wrazliwy na temperature, czy
dioda - moze dac drugi FR do sprzezenia zwrotnego.

Z tym ze one:
-to potencjometry, jako zmienna rezystancja sa gorsze - np dochodzi
rezystancja suwaka.
-napiecia robocze musza byc w odpowiednich granicach.

Dosc prosto mozna zrobic taki zmienny rezystor na przekaznikach.
Albo skorzystac z jakiegos potencjometru z motorkiem.

J.

Re: co w zamian fotorezystora?

Hmm... FR reaguje na temperaturę... od diody? ;) raczej nie.
Dioda... no tutaj może być dobry trop - czyli przyłożenie go do wstępnie
wygrzanej diody już nie powinno dać tego efektu.
Dioda jest zasilana normalnie prosto z PWM procka przez rezystor. Teraz
jest 5V i 560om (diodka czerwona), ale docelowo będzie jeszcze gorzej bo
z 3,3V. Zakładając, że to właśnie to - trzeba by jakoś diodę ze źródła
prądowego... sterowanego z PWM. A miało być tak prosto.

--
Mirek.

Re: co w zamian fotorezystora?

a) oświetlić fotorezystor swiatłem o stałym, kontrolowanym natężeniu.
Może to być LED zasilany z zasilacza o dobrej stabilizacji, lub
akumulatora o dużej pojemności (oczywiście rezystor + led).
Sprawdzić, jaka jest stabilność rezystancji fotorezystora przy takim
oświetleniu.

- Wystarczająca - punkt (b)
- Niewystarczająca - punkt (x)

b) sprawdzić stabilność rezystancji fotorezystora z diodą zastosowaną w
układzie, ale zasilaną normalnie - via rezystor a nie PWM.

- Wystarczająca - punkt (y)
- Niewystarczająca - punkt (z)

x) to jest imho najbardziej prawdopodobna opcja.
   Ostatni raz stosowałem osobiście fotorezystory 25 lat temu. I myślę,
   że wtedy był właśnie na to czas. Po prostu należy stosować
współczesne elementy, dające odpowiednie parametry. Czyli po prostu
   potencjometry cyfrowe.

y) wychodzi na to,że problem może tkwić w użyciu fotorezystora jako
    układu całkującego (PWM) ? trudno znaleźć opis pracy fotorezystora w
takim układzie. W ogóle trudno znaleźć informacje o parametrach
czasowych fotorezystorów. Niestety - wynika to z tego co w punkcie (x)...

Przypuszczalnie jednak, nawet jeśli układ z fotorezystorem będzie miał
do przyjęcia stabilność samą w sobie, to fotorezystor nie jest liniowy,
zatem regulowanie też będzie nieliniowe, itp.

Wniosek - wywalić, dać potencjometr cyfrowy.

z) czyli, że problemem jest tym LED? Myślę, że to raczej
niemożliwe...ale kto wie. Próbować z innym LED ?

Z tego co pamiętam (słabo) z czasów stosowania fotorezystorów, to one są
w miarę dobre przy dynamicznej regulacji wzmocnienia (wtedy były
oświetlane raczej żarówkami). No ale myślę, że stabilność była właśnie
taka, że szło to w parze z stabilnością emisji żarówki, czyli niewielka.

Jednym słowem, stawiam na to, że nie da się uzyskać stabilnej ,
określonej rezystancji, niezależnie od rodzaju źródła światła...

Re: co w zamian fotorezystora?

FR byc moze reaguje na temperature (nie przypominam sobie takiej
zaleznosci, ale to polprzewodnik, dziwne jakby nie bylo),
a dioda niewatpliwie sie grzeje.

FR niby wolny jest, ale mysle ze to PWM jakos na niego wplywa.
I moze sie ciekawie zdudnic z probkowaniem dalszego ukladu.

Niestety - symulacja rezystancji nie jest prosta.
A moze da sie zapodac cos innego - z reguly uklady i tak jakies
napiecie mierza, konwersja bedzie nieliniowa, ale mozliwa.

P.S. rezystancje ciekawie symuluje sie na "switched capacitor", ale to
raczej dla teoretykow.

J.

Re: co w zamian fotorezystora?

Nie, od diody to się raczej nie grzeje, bo diodka mała, mały prąd i
nawet go nie dotykała. Dałem 1uF równolegle z diodką i o dziwo się
polepszyło - jeszcze się zastanawiam, czy nie interferowało to z moim
miernikiem... ale gdzie... toż on wolniutki jest i nigdy mi nie robił
takich numerów - z resztą czyste PWM z pinu procka pięknie uśrednia i
podaje stabilną wartość.
Ostatecznie i tak zrezygnowałem z tego fotorezystora na rzecz zwykłego
transoptora (cny17), bo się okazało, że tam gdzie mam to dopiąć jest
normalny dzielnik 3k3 / termistor - zasilany z 5V (można się było tego
domyślać). Zrobiłem oczywiście symulację i charakterystyka jest co
prawda całkiem do d. (połowa zakresu PWM się marnuje), ale stobilność
jest bardzo dobra. Przy 10-cio bitowym PWM powinno się wszytko udać.

--
Mirek.

Re: co w zamian fotorezystora?

A potencjometr nie może być?
Za mało dokładny? Moze dekadowy?

K.S..

Re: co w zamian fotorezystora?

To ma być sterowane z mikrokontrolera. Potencjometrem już dawno jest
obtestowane.

--
Mirek.

Re: co w zamian fotorezystora?

To może weź alpsa z motorkiem? ;)
Albo na poważniej parę przekaźników i pomiar konkretnych wartości.
Zobacz - już na 4 masz już trochę wartości - może wystarczy?
Pytanie co i jak bardzo interesuje i jakie są ograniczenia?

Pozdrawiam

DD

Re: co w zamian fotorezystora?
W dniu środa, 9 października 2013 22:07:09 UTC+2 użytkownik Mirek nap
isał:
łem
ę diodką
 trochę
nie
tem
ść

Z fusów nikt tutaj wróżyć nie umie. Szklanej kuli raczej też nikt
 nie posiada. Walnij schemat części analogowej, zapewne ktoś coś ko
nkretnie doradzi.

Site Timeline