co w zamian fotorezystora?

Mam potrzebę emulacji czujnika rezystancyjnego (termistora) i wymyśliłem to w ten sposób, że na taki typowy fotoopór (starego typu) świecę diodką sterowaną z pwm. Zakres i rozdzielczość są bardzo dobre, tylko... trochę pływa - jak ustawię np 30k to po paru minutach mam 31...32 i końca nie widać. Nie chciałem robić tego na jakimś tranzystorze, bo nie jestem pewny metody pomiaru, no i tutaj mam od razu separację i niewrażliwość na polaryzację.

Reply to
Mirek

Hmm, a czemu wymyślać od nowa koło? Weź po prostu transoptor.

Reply to
Jakub Rakus

A robią takie z fotorezystorem? Kiedyś szukałem, ale nie znalazłem.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Ja też nie widziałem, ale faktycznie - zwykły transoptor z tranzystorem powinien mi zadziałać o ile tam na wejściu jest po prostu dzielnik napięcia i mierzone jest napięcie. Nie wiem dlaczego ten fotorezystor mi tak pływa - zrobię jeszcze test z pomiarem na dzielniku z fotorezystorem i z transoptorem i zobaczę co będzie stabilniejsze.

Reply to
Mirek

Fajny pomysł, tylko zastanawiam się, dlaczego nie użyjesz DIGITAL POTENTIOMETER

"The AD511x series of non-volatile DigiPOTs continue ADI’s commitment to provide high performance digital potentiometers in small packages (2 mm × 2 mm LFCSP) over extended industrial temperature ranges."

Może rozdzielczość 8-bitowa jest za mała, ale zawsze po i2c możesz podłączyć 2 sztuki szeregowo.

Reply to
Sylwester Łazar

No raczej nie w tym projekcie ;) Żeby jeszcze można to było normalnie w sklepie kupić sztukę i ręcznie przylutować...

8 bitów powinno wystarczyć o ile wstrzelę się z wartością.
Reply to
Mirek

Dnia Thu, 10 Oct 2013 20:11:57 +0200, Sylwester Łazar napisał(a):

Warto by sprawdzic skad ta zmiana - FR wrazliwy na temperature, czy dioda - moze dac drugi FR do sprzezenia zwrotnego.

Z tym ze one:

-to potencjometry, jako zmienna rezystancja sa gorsze - np dochodzi rezystancja suwaka.

-napiecia robocze musza byc w odpowiednich granicach.

Dosc prosto mozna zrobic taki zmienny rezystor na przekaznikach. Albo skorzystac z jakiegos potencjometru z motorkiem.

Hmm... FR reaguje na temperaturę... od diody? ;) raczej nie. Dioda... no tutaj może być dobry trop - czyli przyłożenie go do wstępnie wygrzanej diody już nie powinno dać tego efektu. Dioda jest zasilana normalnie prosto z PWM procka przez rezystor. Teraz jest 5V i 560om (diodka czerwona), ale docelowo będzie jeszcze gorzej bo z 3,3V. Zakładając, że to właśnie to - trzeba by jakoś diodę ze źródła prądowego... sterowanego z PWM. A miało być tak prosto.

Reply to
Mirek

To ma być sterowane z mikrokontrolera. Potencjometrem już dawno jest obtestowane.

Reply to
Mirek

Są w DIPie też. Zadzwoń do Alfine. Bez problemu sprzedadzą nawet 1 szt.

Reply to
Sylwester Łazar

a) oświetlić fotorezystor swiatłem o stałym, kontrolowanym natężeniu. Może to być LED zasilany z zasilacza o dobrej stabilizacji, lub akumulatora o dużej pojemności (oczywiście rezystor + led). Sprawdzić, jaka jest stabilność rezystancji fotorezystora przy takim oświetleniu.

- Wystarczająca - punkt (b)

- Niewystarczająca - punkt (x)

b) sprawdzić stabilność rezystancji fotorezystora z diodą zastosowaną w układzie, ale zasilaną normalnie - via rezystor a nie PWM.

- Wystarczająca - punkt (y)

- Niewystarczająca - punkt (z)

x) to jest imho najbardziej prawdopodobna opcja. Ostatni raz stosowałem osobiście fotorezystory 25 lat temu. I myślę, że wtedy był właśnie na to czas. Po prostu należy stosować współczesne elementy, dające odpowiednie parametry. Czyli po prostu potencjometry cyfrowe.

y) wychodzi na to,że problem może tkwić w użyciu fotorezystora jako układu całkującego (PWM) ? trudno znaleźć opis pracy fotorezystora w takim układzie. W ogóle trudno znaleźć informacje o parametrach czasowych fotorezystorów. Niestety - wynika to z tego co w punkcie (x)...

Przypuszczalnie jednak, nawet jeśli układ z fotorezystorem będzie miał do przyjęcia stabilność samą w sobie, to fotorezystor nie jest liniowy, zatem regulowanie też będzie nieliniowe, itp.

Wniosek - wywalić, dać potencjometr cyfrowy.

z) czyli, że problemem jest tym LED? Myślę, że to raczej niemożliwe...ale kto wie. Próbować z innym LED ?

Z tego co pamiętam (słabo) z czasów stosowania fotorezystorów, to one są w miarę dobre przy dynamicznej regulacji wzmocnienia (wtedy były oświetlane raczej żarówkami). No ale myślę, że stabilność była właśnie taka, że szło to w parze z stabilnością emisji żarówki, czyli niewielka.

Jednym słowem, stawiam na to, że nie da się uzyskać stabilnej , określonej rezystancji, niezależnie od rodzaju źródła światła...

Reply to
sundayman

FR byc moze reaguje na temperature (nie przypominam sobie takiej zaleznosci, ale to polprzewodnik, dziwne jakby nie bylo), a dioda niewatpliwie sie grzeje.

FR niby wolny jest, ale mysle ze to PWM jakos na niego wplywa. I moze sie ciekawie zdudnic z probkowaniem dalszego ukladu.

Niestety - symulacja rezystancji nie jest prosta. A moze da sie zapodac cos innego - z reguly uklady i tak jakies napiecie mierza, konwersja bedzie nieliniowa, ale mozliwa.

P.S. rezystancje ciekawie symuluje sie na "switched capacitor", ale to raczej dla teoretykow.

To mo¿e we¼ alpsa z motorkiem? ;) Albo na powa¿niej parê przeka¼ników i pomiar konkretnych warto¶ci. Zobacz - ju¿ na 4 masz ju¿ trochê warto¶ci - mo¿e wystarczy? Pytanie co i jak bardzo interesuje i jakie s± ograniczenia?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu ¶roda, 9 pa¼dziernika 2013 22:07:09 UTC+2 u¿ytkownik Mirek nap isa³:

³em
ê diodk±

trochê

nie

tem

¶æ

Z fusów nikt tutaj wró¿yæ nie umie. Szklanej kuli raczej te¿ nikt nie posiada. Walnij schemat czê¶ci analogowej, zapewne kto¶ co¶ ko nkretnie doradzi.

Reply to
stchebel

Nie, od diody to się raczej nie grzeje, bo diodka mała, mały prąd i nawet go nie dotykała. Dałem 1uF równolegle z diodką i o dziwo się polepszyło - jeszcze się zastanawiam, czy nie interferowało to z moim miernikiem... ale gdzie... toż on wolniutki jest i nigdy mi nie robił takich numerów - z resztą czyste PWM z pinu procka pięknie uśrednia i podaje stabilną wartość. Ostatecznie i tak zrezygnowałem z tego fotorezystora na rzecz zwykłego transoptora (cny17), bo się okazało, że tam gdzie mam to dopiąć jest normalny dzielnik 3k3 / termistor - zasilany z 5V (można się było tego domyślać). Zrobiłem oczywiście symulację i charakterystyka jest co prawda całkiem do d. (połowa zakresu PWM się marnuje), ale stobilność jest bardzo dobra. Przy 10-cio bitowym PWM powinno się wszytko udać.

Reply to
Mirek