Co to za żarówka?

Znalazłem w warsztacie taka dziwna żarówkę. Z zewnątrz nie różni sie niczym od zwykłej żarówki. Z tym że zamiast typowego wolframowego drutu jest helisa z dwóch drutów niestykających sie ze sobą. Po zapaleniu drut jarzy sie na czerwono a wokół żarówki jest fioletowa poświata. Co to za rodzaj żarówki? Do czego służy? Jakie promieniowanie emituje? Sama w sobie jest bardzo stara bo wg relacji ojca pierwszy raz ją widział u nas w domu w latach 70.

Reply to
Osadnik

Użytkownik Osadnik napisał:

Neonówka

Reply to
Maciek

Najzwyklejsza w świecie neonówka.

Użytkownik "Osadnik" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:h6ric9$38k$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Tak, były takie, pamiętam, kiedyś taką miałem. To neonówka, światła daje tyle co nic, niektórzy stosowali do podświetlania numerów domów. Jedyna zaleta, poza atrakcyjnym wyglądem, to pobór prądu... ;-)

Reply to
Zibias

A ma to pudełko albo jakieś napisy? Producent/model? Produkuje się takie jeszcze dzisiaj? Chętnie bym sobie takiej poszukał w sieci...

Reply to
Pszemol

Pszemol snipped-for-privacy@PolBox.com napisał(a):

W Googlach pod hasłem " neonówka" niewiele poza kabaretem znajdziesz' Wpisz " żarówka tląca " i znajdziesz całą kolekcję. W sklepach z dewocjonaliami bywają krzyżyki, migoczące płomyki.

Możesz sobie własne inicjały albo herb zamówić:

Wmak

Reply to
Wmak

Takie migoczące płomyki widziałem, ale nie dają one fioletowej poświaty wokół żarówki - to zabrzmiało w opisie ciekawie...

Znów bez poświaty...

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Zibias" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h6rlv2$gju$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Orientuje się ktoś może jaka jest sprawność neonówki ?

Reply to
William Bonawentura

Pszemol snipped-for-privacy@PolBox.com napisał(a):

Czytałem cały wątek kilkakrotnie i nie mogę pojąć, co masz za problem. Po co chciałbyś zmieniać wartość opornika w lampce zaprojektowanej i wykonanej dawno temu jako (tak się domyślam z pierwszego listu) długowieczne w porównaniu do żarówki i zużywające z sieci 220V bardzo mało prądu, więc bardzo tanie w eksploatacji, źródło światła przeznaczone do podświetlania numeru budynku / posesji. Dodam jeszcze, że ogranicznikiem prądu w tej lampce nie musiał być opornik tylko szeregowy kondensator - element bezstratny przy 50 Hz.

Wmak

Reply to
Wmak

Pszemol snipped-for-privacy@PolBox.com napisał(a):

Powodzenia! Chińczycy wszystko potrafią:

A w Googlach pod haslami: blue neon lamp neon glow lamp nixie tube znajdziesz miliony prześlicznych lampek.

Reply to
Wmak

Niechcący link był do zielonej. Tu masz więcej kolorów

Wmak

Zastanawiam się teraz czy żartujesz czy rzeczywiście nie rozumiesz o co pytałem... Nie interesuje mnie dostawca hurtowy zielonych czy niebieskich neonówek u którego mogę kupić minimum 10 tysięcy sztuk...

Interesował mnie producent i oznaczenie modelu tej starej, co świeci na czerwono z niebieską poświatą.

Reply to
Pszemol

Pszemol snipped-for-privacy@PolBox.com napisał(a):

Ostatni raz miałem w rękach takie coś przed (mniej-więcej, bo już mogę mieć sklerozę) 45 laty, więc nie pamiętam oznaczeń. Może kolega Osadnik odcyfruje na cokole swojej lampy? Wiodącym producentem źródeł światła w PRLu były wtedy Zakłady im. Róży Luksemburg niedaleko skrzyżowania ul. Marcina Kasprzaka z ul Towarową w Warszawie - może to oni wyprodukowali....teraz fabrykę chyba przejął Philips. Pozdrawiam, Wmak

Reply to
Wmak

I mamy mamy cie uczyc gdzie sie kupuje jedna ?

NIe o to chodziło... już chyba wyjasniłem niżej.

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

:)

Miałem w domu kilkanaście-dziesiat takich neonówek ale miały bańke walcową z soczewką na szczycie. W środku dwie elektrody w formie talezyka i pierścienia. Tez to swieciło pomarańczowo i dawało lekka poświatę niebieską. Ale to było hoho temu, używał tego tata jako kontrolek. Poptem wywaliłem bo dioda i jej wymiary... Nie wiem kto to robił, nie pamiętam.

Reply to
Irokez