Co to za syczenie

Mam takie pytanie,

kilka razy spotkałem się z tym, że jeśli we wzmacniaczu audio odłączy
się obciążenie (głośniki), a potencjometr jest ustawiony na głośno, to
wzmacniacz zaczyna syczeć. I to jest tak w modelach różnych producentów,
a z całą pewnością w Unitrach i Philipsach. Co właściwie syczy przy
odłączonym obciążeniu i czy jest to groźne dla wzmacniacza?

Re: Co to za syczenie

Mi tam nigdy nic nie syczało
(przynajmniej dopóki nie zaczęło sie palić :) )
--
Jacek

Re: Co to za syczenie

Chodzi o to, że słychać wzmacniany dźwięk w zakresie bardzo wysokich tonów?
Badałem sprawę, i u mnie "grał" kondensator w filtrze na wyjśćiu
wzmacniacza. Pewnie efekt piezoelektryczny czy coś.

Mirek.

Re: Co to za syczenie

No właśnie o to chodzi. Bo jak się zjedzie w dół potencjometrem to
odgłos znika.

Re: Co to za syczenie
Wzmacniacz bez obiążenia zaczyna się wzbudzać, pobiera duży prąd...a
syczeć
moĹźe wiele elementĂłw:
-najczęściej jakieś cewki (wiele wzmacniaczy ma cewkę na wyjściu), mogą
rĂłwnieĹź tranzystory, itp.
Ale raczej długo nie posyczy, praca w takim stanie nie jest na pewno zdrowa.

Re: Co to za syczenie

syczeć
Jak się domyślam to po prostu szum.
Szum zawsze istnieje - chociaĹźby szum termiczny rezystora.
A że wzmacniacz szumi to normalna sprawa. Co prawda oczywiście zdarzają się
konstukcje, które szumią mało. Zwykle one też mają możliwość
wyłączenia
wszelkich dodatkĂłw, czyli np. regulatora barwy.
Generalnie trzeba zdawać sobie sprawę że istnieje taki stosunek sygnał/szum
S/N,
wyraĹźony w dB.
--
Pozdr
EM

Re: Co to za syczenie

trzeba zaprojektowac bez rezystorow. Za co zreszta kierownictwo
pochwali, bo w scalaku rezystory strasznie duzo krzemu zajmuja :-)

Tylko tu o ile zrozumialem szumi sam wzmacniacz, po odlaczeniu
glosnikow.
Cos takiego widzialem tylko raz - radio bez kolumn cichutko gralo. I
nie doszedlem co ten halas robi - a koncowke to mialo na jakims UL14..
1481 chyba.

Moga troche halasowac kondensatory ceramiczne - ta ceramika
piezoelektryczna. Byc moze i foliowe moga - w koncu naladowane okladki
sie przyciagaja, a folia troche sprezynuje.

J.

Re: Co to za syczenie
Dnia 18-06-2011 o 02:43:52 Tomasz WC3%B3jtowicz  =

Normalne :) ja jak 30lat temu bawiC5%82em siC4%99 wzmacniaczami to teC5%
BC% to  =

zauwaC5%BCyC5%82em,
mnie akurat graC5%82o sztuczne obciC4%85C5%BCenie w postaci spiralki =
z grzaC5%82ki.

Co wC5%82aC5%9Bciwie syczy przy
MoC5%BCe byC4%87 niebezpieczne, moC5%BCe siC4%99 wzm wzbudzaC4%87, =
mnie siC4%99 tak udaC5%82o
niejednC4%85 koC5%84cC3%B3wke upaliC4%87.

-- =

Pozdr
JanuszK

Site Timeline