Co to za silnik, i jak tym sterować ?

Mam zrobić sterowanie (regulację) szybkością takiego silnika ;
http://new.ametek.com/content-manager/files/SMT//310009_039G-Series1.pdf
Nie mam go jeszcze fizycznie, więc nie wiem kto zacz.

Silnik jest AC, 240V. Tyle wiem.
Oczywiście wiadomo, że falownik trzeba by. Ale nie - falownik odpada :)

Pomyślałem, że sterowanie tym fazowo (znaczy płynna zmiana fazy) to pewnie
masakra będzie. Toto w sumie wentylator będzie, więc
obciążenie nie za duże, ale zakłócenia pewnie były by nie do przyjęcia.

No to pomyślałem, może grupowo ? Kiedyś chyba robiłem grupowe sterowanie do
jakiejś wiertarki (i chyba było ok).
Ale tutaj ? To około 1400W. W dodatku za cholerę nie mogę znaleźć
informacji, czy toto ma jakiś kondensator czy nie...

Co myślicie ?

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

Najzwyklejszy w świecie agregat do odkurzacza, z silnikiem szeregowym.

Nie trzeba.

Tak się tym w odkurzaczach steruje. Można by nawet podebrać gotowy układ.

Jeśli ma, to przeciwzakłóceniowy.

--
P. Jankisz
Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

Jak nie ma to dodac. 20k obrotow - musi z komutatorem. Szczotki
niemal widac.
"tangential motor" - trzeba sie doczytac co to znaczy .. szeregowy
chyba nie ..

I sie doczytalem - boczny wydmuch, ssane powietrze nie przechodzi
przez silnik.

J.

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

Przechodzi. Tyle że powietrze ssane z tyłu, tylko do chłodzenia.

--
P. Jankisz
Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

A jeszcze - możecie wskazać jakieś rozwiązanie porządne - chodzi mi o układ
przeciwzakłóceniowy ?

Bo, jeśli chodzi o sterowanie, to dałem główny triak załączany optotriakiem
z MCU .Niby tam miał być MOC3021, żeby się włączał w zerze - a propos
sterowania
grupowego, ale w sumie to kwestia zmiany programu będzie - dam zwykły
optotriak i będzie już "niegrupowo".

Mam wykrywanie zera sieci, tak że jeśli chodzi o sterowanie, to powinno być
ok.
Ale się cholerycznie obawiam zakłóceń (a nie mam doświadczenia z silnikami
za bardzo).

Pomyślałem, coby dać od strony sieci AC taki filtr :
http://www.tme.eu/pl/katalog/artykuly.phtml?search=FYG10t5&idp=1#search%3DFYG10t5

A przy samym triaku mam układ gasikowy 10nF/400 + 39R.
Czy jest sens dodawać równolegle do tego gasika np. warystor ?

A może w ogóle to trzeba inaczej rozwiązać ? Może ekranować całość ?

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?
A bo w sumie nie wyjaśniłem, że regulacja będzie z Atmegi128, dlatego muszę
całość zrobić, a nie kombinować z czymś wyciągniętym z odkurzacza...

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

To się najpierw przyglądnij jak to jest zrobione w odkurzaczu. Tam nie
ma żadnych wyrafinowanych filtrów przeciwzakłóceniowych.

--
P. Jankisz
Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

pewnie

martw się raczej o zakłócenia od komutatora :)
reszta tak jak mówią Koledzy - normalne sterowanie fazowe.

e.

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

No cóż, tutaj chyba nie poradzę. Zresztą - to już raczej problem osobnika,
który będzie toto składał do kupy - ja tylko dostarczam kontroler.
A co on sobie tam podłączy, i jakie z tego będzie mieć zakłócenia - to już
chyba nie mój problem...

Martwię się tylko, żeby z mojego urządzia nie siało na potęgę. Tudzież -
żeby mi czasem nie wywaloło triaka.

A co z przesunięciem prądu do napięcią ? Oczywiście poeksperymentuję przy
tym trochę, ale może jakieś cenne wskazówki ?
W ogóle sobie pomyślałem, gdyby zrobić zamiast wykrywania zera napięcia -
zero prądu ? Tylko jak ? I czy to ma sens ?

No w ogóle, ze wstydem zauważam u siebie braki w podstawach elektrotechniki
(tak to jest jak człowiek tylko w procesorach dłubie...)

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?
osobnika,

w sumie nie wiem, czy da się tak ten problem zepchnąć na silnik - na
zaciskach zasilania ustrojstwa będą widziane jedne i drugie zakłócenia i
całkiem możliwe, że będziesz musiał jedne i drugie zwalczać. W normalnym
sprzęcie problem jest raczej zamieciony pod dywan niż rozwiązany - filtrów
tam prawie brak, z wyjątkiem dwóch kondensatorów. Nie wiem, czy Tobie to
wystarczy, skoro coś wspominasz o zakłóceniach.

przy

kontrolery do obciążeń indukcyjnych - modyfikuje się nieco sterowanie
triaka (więcej impulsów) i w zasadzie to rozwiązuje problem. Poczytaj w
notach aplikacyjnych STM-a, rozbierz sterowanie z jakiejś wiertarki czy
odkurzacza, takie z odkurzacza mocy ok. 1600W mógłbyś nawet bezpośrednio
przetestować i poobserwować oscyloskopem. Poza tym te silniki nie są jakoś
szczególnie kłopotliwe w sterowaniu.

napięcia -

chyba nie za bardzo, bo i po co?

e.

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

Wspominam na wszelki wypadek. Na razie układ mam na papierze, i chcę
ograniczyć eksperymenty...

No właśnie coś takiego czytałem - o wyzwalaniu "by impulse train" (to chyba
to ?) - no, ale też była uwaga o "avoid firing at zero voltage", czy jakoś
tak...
Może nadmiernie ostrożny jestem, ale wolę teraz zapytać mądrzejszych, żeby
nie toczyć walki później... (tak, to była wazelina :)

no właśnie nie wiem :)

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?

chyba

dokładnie to i dla tego typu silnika to powinno zupełnie wystarczyć

to akurat chodzi o to, że przy zero voltage w klasycznym układzie z
optotriakiem nie ma z czego odpalać bo nie ma napięcia i trzeba odczekać
chwilkę po zerze żeby sinusoida urosła na tyle, by zapewnić prąd bramki.

fuj :)

e.

Re: Co to za silnik, i jak tym sterować ?
Dobra, trzymam kolegę za słowo :)

Uhum, jasne.

Bardzo dziękuję za podpowiedzi, nieco nerwów mi to zaoszczędzi... :)

Site Timeline