co się psuje w "akumulatorach" ?

Może ktoœ juz temat wałkował i wie...

Baterie w laptokach bardzo często wyposażone sš w elektronikę
monitorujšca stan akumulatorów, pewnie robišcš jeszcze parę innych rzeczy,
typu kontrola ładowania.
W dellach serii D na samej baterii jest nawet wskaŸnik (na kilku diodach
led) obrazujšcy stan naładowania.

Ostatnio wpadła mi w ręce taka właœnie bateryjka, która wyœwietla tymi
diodami prawie pełen stan naładowania
ale w laptoku bios jej nie wykrywa. Serwis wymienia całš baterię bez
wnikania w detale.
Ale nasuwa sie przypuszczenie, że same akumulatory sš ok, ale padła właœnie
ta "inteligencyja".
Szkoda wyrzucać pakietu dobrych, prawie nowych akumulatorów tylko dlatego,
że najtańszy element zestawu zawiódł.

Czy to jest jakieœ powszechna wada w takich bateriach, że pada jakiœ dobrze
znany komponent
i czy naprawa tego jest skomplikowana (pomijajšc kwestie mechaniczne
dotarcia do elektroniki)?

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

Wyœwietla stan naładowania, czy moze stopień zużycia?
Podaję info ze strony DELL:
W celu sprawdzenia poziomu naładowania baterii, należy nacisnšć i zwolnić
przycisk stanu umieszczony na mierniku naładowania baterii, aby włšczyć
lampki poziomu naładowania. Każda lampka oznacza około 20% pełnego
naładowania baterii. Na przykład, jeœli œwiecš cztery lampki, oznacza to, że
akumulator naładowany jest w 80 procentach. Jeœli nie œwieci żadna lampka,
akumulator jest rozładowany.

Aby sprawdzić stopień zużycia akumulatora za pomocš miernika naładowania,
należy nacisnšć i przytrzymać przycisk stanu na mierniku naładowania
akumulatora przez przynajmniej 3 sekundy. Jeœli nie zaœwieci żadna lampka,
oznacza to, że akumulator jest w dobrym stanie, czyli jego maksymalna
pojemnoœć wynosi przynajmniej 80% oryginalnej pojemnoœci. Każda lampka
oznacza narastajšcy wzrost zużycia. Zapalenie się pięciu lampek oznacza, że
maksymalna pojemnoœć spadła poniżej 60% oryginalnej pojemnoœci i należy
rozważyć wymianę akumulatora.

Pozdrrr... Reksio

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

zrobiłem ten test
i wychodzi na to że aku jest w bardzo dobrej kondycji
a mimo to, bios lapka nie widzi całego pakietu

wniosek - uszkodzona elektronika
ale tak œmiesznie że aku się ładuje jak lapek pracuje z sieci

z innš bateriš działa dobrze
styki sprawdzałem - sš ok

lekka paranoja ;-)

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

Nie jest Ÿle - dopiero się zacznie jak przeœledzisz 50 stron wštków o
akumulatorach na forum elektrody.
To już będš schizy :-)

Pozdrrr... Reksio

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

Jako posiadacz Della serii D choć jestem z zasady wrogiem teorii
spiskowych zaczynam mieć coraz głębsze przekonanie że ich akumulatory
majš zaimplementowanš samodestrukcję po iluœ cyklach ładowania. Konia z
rzędem temu kto pokaże mi akumulator do serii D który ma zużyte ogniwa o
o pojemnoœci powiedzmy 30% znamionowej. Akumulator jest dobry po czym
nagle pewnego dnia komputer go już nie chce obsługiwać zgłaszajšc
uszkodzenie, po rozmontowaniu okazuje sie że wszystkie ogniwa maja równe
napięcia, prawidłowš rezystancje wewnętrznš i sš w stanie oddać równy i
całkiem spory ładunek.

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

Potwierdzam, u mnie dokladnie w ten opisany sposob akku przestal dzialac,
po prostu pewnego dnia przy wlaczeniu zasilacza zaczela migac czerwona dioda
ostrzegawcza w kompuerze.
Z info, jakie posiadam, akku ma wbudowany balanser, ktory "ocenia" stopien
rownomiernego ladowania i w razie niezgodnosci, jak widac niewielkiej,
odcina MOSFETa.
Z opisow na elektrodzie wynika, ze przy zmodyfikowaniu "wsadu" pamieci w
baterii mozna ozywic akku, o ile rzeczywiscie jedno z ogniw nie wysiadlo.
Majac dwie takie uszkodzone baterie mozna juz cos zrobic.
Sama wymiana ogniw nie ozywi baterii, konieczna jest ingerencja programowa.
Zrobilem test, i akku po pominieciu elektroniki podtrzymuje laptopa w stanie
dzialania, niestety jest jeden problem, komputer nie wystartuje z takiej
baterii bez elektroniki ale jak uzywam zasilacza i wyciagne wtyczke to
bedzie dzialal na akku. Kolejny minus, komputer z zasilaczem nie laduje tego
akku.

Krzysiek

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

Byc moze nie balancer, tylko uklad zabezpieczajacy - monitorujacy
napiecie na kazdym ogniwie [czy ogniwach polaczonych rownolegle].
Uklad w zasadzie obowiazkowy.

J.

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

mam teorytanie całš szufladę tak "uszkodzonych" baterii...
stšd pytanie, czy mozna coœ z tym zrobic....

Re: co się psuje w "akumulatorach" ?

Można. Nawet całkiem prosto. Czasem w jednych elektronika odmówiła
współpracy, a w innych jedno ogniwo nie trzyma parametrów. Kwestia dobrania
ich w pary - ja tak zrobiłem z bateriš do DELL Inspiron 4000. Poczytaj wštek
o naprawie baterii do laptopów na Elektrodzie - to kopalnia wiedzy.
Zrób interfejs do SBW - można grzebać w elektronice bez otwierania baterii.
Zrób programator pamięci użytych w bateriach - naucz się wgrywać do nich
wsady. Zrób prostš ładowarkę do baterii Li-Ion - by móc sprawdzić stan
poszczególnych ogniw. Poczytaj o ładowaniu ogniw Li-Ion - to bardzo ważne,
bo bywa niebezpiecznie!

Powodzenia. Reksio.

Site Timeline