Co robi led jak się zużywa?

Mam pytanie co się dzieje jak się zużywa dioda LED (zaczyna coraz
słabiej świecić)? Tzn. Czy ona zmniejsza rezystancję i może spowodować
zwiększenie obciążenia zasilacza lub zwarcie?
I to samo pytanie co się dzieje jak przepalę diodę LED podając za duże
napięcie?

Chodzi o niebieską diodę LED w PC podświetlającą front obudowy
podłączoną do molexa (oryginalnie była podłączona do 5V bez opornika i
już po pół roku b.słabo świeci więc teraz kupiłem jakieś inne dyfuzyjne
i nie dyfuzyjne niebieskie i chcę podłączyć - czy przez opornik 270ohm
będzie ok?).

Re: Co robi led jak się zużywa?

Chodzi o diody LED o średnicy 3mm

Re: Co robi led jak się zużywa?
Dioda bez opornika to bardzo zły pomysł, choć kiedyś widziałem takie ze
zintegrowanym  opornikiem w oprawce.
Tak na dobrze to trzeba zerknąć na typ diody i sprawdzić w katalogu ile
prądu może ona łyknąć a potem dobrać opornik. Większość diodek z opornikiem
270ohm będzie świecić jasno i nie zdechnie, ale używałem takie które miały
maksymalny prąd 5mA, sprawdzić nie zawadzi.
Problemem jest to że w sklepach zwykle diody dzielą się na 3 i 5 mm w
kolorach zielonym.... itd., pewnie mało kto wystawia na metkach ich
prawdziwą nazwę, reasumując diodę 5mm z 99% pewnością możesz podpiąć przez
270ohm.
Piotr

Re: Co robi led jak się zużywa?

Zmniejsza sie jasnosc diody, jesli podasz duzo za duzy prad to zmieni
kolor i efektownie sie spali. Zwarcia raczej nie zrobi, bo sie sfajczy
doprowadzenie do struktury. Zreszta potrzebne dane masz w pdfach do LEDow.

http://idom.sourceforge.net/
Re: Co robi led jak się zużywa?

Myli się niestety kolega. Stan po "spaleniu" jest nieznany. Może być
przerwa a może być zwarcie, może też być normalne zachowanie (prawie)
diody , ale bez świecenia.

Pozdr.

Adam

Re: Co robi led jak się zużywa?

W bardzo ogolnym przypadku to wszystko jest mozliwe. Jednakze wszystkie
diody LED jakie widzialem mialy doprowadzona jedna elektrode za pomoca
cienkiego drucika, ktory zreszta jest dobrze widoczny. Obstawiam, ze
przy zwarciu przy odpowiednio duzym pradzie po prostu wyparuje, ew.
wyparuje z efektami. Z kolei jesli dioda jest zabezpieczona jak nalezy
rezystorem to zwarcie struktury i w konsekwencji zwiekszony o te 1,5-2V
spadek napiecia na rezystorze nic mu nie zrobi.

http://idom.sourceforge.net/
Re: Co robi led jak się zużywa?

Jeszcze jest lepszy efekt: drucik sie spala i pierdut, LED sie rozlatuje.

Waldek

Re: Co robi led jak się zużywa?
Tue, 23 Jun 2009 23:14:29 +0200 Waldemar Krzok

Nic dziwnego - rozgrzewa się do wysokiej temperatury, plastik zaczyna
się rozkładać, gazować i dioda zostaje rozerwana :-)
Sam też tak kiedyś załatwiłem kilka LEDów.

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.

To jakis kiepski zasilacz byl :-)

Summa summarum cos musi sie  rozewrzec, jak nie dioda, to kabel
sieciowy po spaleniu izolacji trafa :-)

No chyba ze zasilacz ma wbudowane ograniczenie i zniesie zwarcie, a
moze nawet utrzyma element przy zyciu.

Diody zielone sa ciekawe - w miare przeciazania swieca na zolto,
pomaranczowo, czerwono .. potem nie swieca [czyby do IR ?], potem
zaczynaja dymic, a czasem nawet migac.

J.

Re: Co robi led jak się zużywa?

No bo z prędkością podświetlną to ich świecenie odlatuje w niebyt.
Fachowo na to mówi się przesunięcie ku czerwieni. A te migające,
to są pulsary.

Re: Co robi led jak się zużywa?

Koniec końców świecą tylko na czarno.

Re: Co robi led jak się zużywa?

Ktoś kiedyś wymyślił  "czarną żarówkę". Znaczy się taką, że po włączeniu w
pokoju robiło się ciemno.

pozdr.

Re: Co robi led jak się zużywa?

Chyba ściemniał.

Re: Co robi led jak się zużywa?

A jak dioda duża, to w domieszkowanym półprzewodniku dziury robią się czarne.

Re: Co robi led jak się zużywa?

A stąd już blisko do zimnej fuzji.

Re: Co robi led jak się zużywa?

Ja do zimnej fuzji mam przez kuchię

Re: Co robi led jak się zużywa?
UBF%ytkownik Adam Dybkowski napisaB3%:

Bo za maB3%o mocy doprowadzonej - daj wiEA%cej to choE6% przez chwilEA% j=
eszcze20%
zaB6%wiecB1%...

Praktycznie z dowolnego typu diody idzie zrobiE6% diodEA% B6%wiecB1%cB1% =
- ale20%
stosunkowo B3%atwo z diod ostrzowych...

--20%
Darek

Re: Co robi led jak się zużywa?
Thu, 25 Jun 2009 03:01:58 +0200 "Dariusz K. Ładziak"

Mam diody D20-300* Unitry. Jak je zasilić żeby zaświeciły? ;-)

*) Dane z katalogu: Urrm=2kV If30%0A

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.
Re: Co robi led jak się zużywa?

Tak jak w tym dowcipie* o dwóch wędkarzach, co to się licytowali,
który większe rosówy przyniesie ze sobą nad rzekę.

*) Katalog dowcipów powinien być ogólnie znany, więc nie przytaczam
bez wyraźnej prośby.

Re: Co robi led jak się zużywa?
Trakcja kolejowa??? Jak nie to jeden drucik do linii 400kV, a drugi do
gleby:D
"Podobno nie ma glupich pytan, sa tylko glupie odpowiedzi. To czy jak
stane na szynach i rekami zlape za druty to pojade jak tramwaj???" ;)

--
Marcin "Ahmed" Gala
m.gala(maupa)interia.pl