Co na pioruny?

Witam.

W ramach 'poprawy jakosci' zainwestowalismy w porzadny UPS
true-online o mocy 3 kVA. Stoja za nim wszystkie zywotne
z puntku widzenia dzialania naszej firmy komputery.
Teraz chcialbym zaezpieczyc samego UPS'a przed bliskim
spotkaniem z jakims wyladowaniem dwa slupy dalej:)
Co mozecie polecic? Jest jakies sprytne ustrojstwo,
ktore potrafi zewrzec takie wyladowanie lecace po kablu,
tak by wbuowane w UPS zabezpieczenia nie ulegly
uszkodzeniu? Jakies warystory wiekszej mocy?

Re: Co na pioruny?
> [...]

> tak by wbuowane w UPS zabezpieczenia nie ulegly

> uszkodzeniu? Jakies warystory wiekszej mocy?

Pan dr hab. inż. Andrzej Sowa jest guru w tym zakresie.
wejdź na jego stronę i poczytaj sobie.
Produkty firmy DEHN, które reklamuje pan profesor są jak dla mnie trochę za
drogie.
Inne firmy mają podobne urządzenia troszkę tańsze.

http://www.ochrona.net.pl /

Pozdrawiam
Zbyszek

Re: Co na pioruny?

> [...]

> drogie.

> Inne firmy mają podobne urządzenia troszkę tańsze.

I jeszcze jedno.
Przepięcia generują się nie tylko w sieci energetycznej ale również, a nawet
przede wszystkim w kabelkach sieci informatycznej, zatem je też należaloby
jakoś zabezpieczyć.

Zbyszek

Ps.
Przepraszam ale ta najprawdopodobniej zapisze mi się to jako nowy wątek, a nie
wiem jak zmienić na odpowiedz.

Re: Co na pioruny?

To akurat swiatlowodem chce odseparowac

Re: Co na pioruny?

Kolega Zbyszek chciał zasugerować, że w przypadku bliskiego wyładowania
w każdym kablu wewnątrz pomieszczenia zaindukują się zakłócenia.

Paweł

Re: Co na pioruny?

W tym w kablu sieci elektrycznej, wychodzącej z UPS. Tego się nie
odseparuje światłowodem :-) Bardzo słuszna uwaga.
Do wątkotwórcy - zabezpieczenia powinny być wielostopniowe, bo nigdy
pojedynczym stopniem nie wygasi się całego udaru prądowego, jaki pojawia
się po uderzeniu pioruna. Nawet nie chodzi tylko o bezpośrednie
uderzenie pioruna w kabel ale o przepięcia/prądy, indukujące się w
kablach od pobliskiego uderzenia.
Najpierw przyłącze do budynku z ochronnikami odgromowymi (o ile
zasilanie idzie linią napowietrzną), potem tablica główna z następnym
stopniem i na końcu tablica przy UPS, zabezpieczająca zarówno wejście
UPSa, jak i jego odpływy. Dalej trzeba wykazać się odrobiną rozsądku i
nie prowadzić zasilania do sąsiedniego budynku wokół piorunochrona :-).
Nie powinno się zasilać bramofonu bez uziemienia płotu, bramy i bez
zabezpieczenia tego odpływu ochronnikiem. Nie powinno się zasilać z UPSa
wzmacniacza anteny sterczącej ponad dachem i ponad piorunochronami,
pozbawionej dobrej ochrony odgromowej, bo po prostu piorun trzaśnie i
wniknie w sieć od środka, niwecząc cały wysiłek. Dlatego trzeba myśleć w
trakcie projektowania sieci i szczególnie uważać na przypadki
przekraczania na zewnątrz chronionej strefy. Do tego jeszcze dobry uziom
i piorunochron na budynku, o ile obiekt nie stoi w strefie ochronnej
innego, wyĹźszego obiektu.
Polecana strona http://www.ochrona.net.pl/ bardzo dobrze wyjaśnia te
przypadki i naprawdę warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z
jej zawartością. Zapwiera sporo rysunków, także pozwala zrozumieć o co
chodzi.
Maciek

Re: Co na pioruny?

W kablu sieci informatycznej i elektrycznej.
Maciek

Re: Co na pioruny?

Na pioruny piorunochron. Na przepiecia zabezpieczenie B+C.
Potem na gniazdkach/listwach D.
Pawel

Re: Co na pioruny?

Odgromniki gazowe slyszales chlopaku ?