co dać do tygielka z cyną ?

Mam tygielek do cynowanie końcówek przewodów. Czy jest coś, co można dodać żeby się na powierzchni cyny nie robił ten "żużel" ?

Jakiś środek przeciwutleniający ? Jest coś takiego ? Chyba powinno być, bo przecież jak się lutuje na fali to chyba musi być czysta powierzchnia tej cyny. Czy nie ?

Reply to
sundayman

W dniu 2020-01-21 o 03:38, sundayman pisze:

TAB-UTL2 Tabletki antyutleniające; Zastosowanie: tygle lutownicze to w TME

Reply to
jacek

W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 14:27:09 UTC+1 użytkownik jacek napisał:

Skład:cyna+ołów+fosfor

Reply to
Kris

A to zabija powoli ? Czy w miarę szybko ? A tak poważnie - to jakoś trzeba pod wyciągiem, czy jak ?

Reply to
sundayman

350 zł netto. Drogo. Do fali to akceptowalnie, ale do tygielka ciut za dużo. Aż tak intensywnie tego nie używam, żeby było warto.

No nic, może znajdę coś tańszego.

Reply to
sundayman

W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 23:09:13 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

Ja się nie znam ale tak mnie naszło że cynę to chyba masz, ołów jak nie masz to w sklepie wędkarskim powinien być a fosfor tez jest dostępny chyba. ;)

Reply to
Kris

W dniu 2020-01-21 o 22:32, sundayman pisze:

Utlenia się do tlenku który jest bardzo higroskopijny, łapie wodę i tworzy kwas fosforowy (w takich temperaturach to raczej mieszaninę kwasów polifosforowych), który ułatwia lutowanie (i obniża pH). Więc raczej bezpiecznie.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu środa, 22 stycznia 2020 11:41:52 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

To może trochę coca-coli dodać? Byłoby kolejne zastosowanie - lutowanie - oprócz takich, jak zwalczanie rotawirusów albo tradycyjne "whisky z colą" ("tego co pan chciał to nie ma, czysta może być?" ;)

Reply to
Dawid Rutkowski

Taa. Zdrapię sobie fosfor z budzika po babci. Kolegom się widzę dowcip wyostrza.

No nic, dałem sobie spokój, obniżyłem temp. tygielka i idzie wytrzymać. Okazjonalnie robię w tym końcówki kabelków więc nie ma sensu inwestować w te pastylki na razie.

Reply to
sundayman

W dniu 2020-01-23 o 02:07, sundayman pisze:

Tak nawiasem:

7 złotych za 25 gramów :-) Jeśli jednak kupisz, bądź ostrożny przy stosowaniu, używaj bardzo małych porcji. W temperaturze stopionego lutu może się zapalić.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 02:07:16 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

Patrz wyżej: na allegro sprzedają;)

Ale skład tych tabletek to: cyna: 50-75% ołów: 25-50% fosfor: 1-3%

wychodzi mi ze jakbyś wziął 75%cyny dodał 24% ołowiu i 1%fosforu to skład byłby jak tych tabletek

Reply to
Kris

Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 02:07:16 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

Dziwne troche. Cyna w cynie raczej nie pomoze. Olow w cynie ... podobnie nie pomoże, za to lut przestanie być bezołowiowy.

fosfor ... no, ten moze pomoc, bo spala sie chetnie, ale czy uchroni lutowie ? Powinien powstac P2O5 ... zuzel ochronny na powierzchni lutu ? Higroskopijny, na drugi dzien zacznie pryskac :-) A poza tym mam wielkie podejrzenie, ze tez przejdzie do cyny, coz tego wyjdzie w zlutowanych urzadzeniach, to niech sprzedawca wyjasni :-)

Moze tam jakies chemikalia sa, jakis kalafonian cyny :-)

Z pomyslow moich:

-topnika poszukac wysokotemperaturowego ? Kalafonia sie nie nada.

-jakis olej silikonowy poszukac ... ktory malo paruje w tych 260C

- z zaslyszanych pomyslow - NaOH. Co prawda topi sie w ~330 C, ale za to swietnie usuwa emalie z drutow. Moze znajdzie sie cos nizej topliwego, czy np mieszanka z KOH, LiOH

...że o odrdzewianiu nie wspomnę.....

Reply to
DaNsOuNd

Nie kupię. To już prędzej te pastylki gotowe, chociaż ciśnienie mam niewielkie. Fajnie by było sobie te kabelki cynować w błyszczącej cynie, ale robię tego niewiele.

Myślałem, że jest jakieś proste rozwiązanie w rodzaju "żółtko jajka + płyn do mycia naczyń", ale jeśli nie to nie będę robić niebezpiecznych eksperymentów. Szkoda czasu i ewentualnie zdrowia.

Reply to
sundayman

W dniu 2020-01-23 o 22:26, sundayman pisze:

Zmniejszenie napięcia powierzchniowego płynem i redukcja tlenków węglem ze spalonego żółtka ? Dobrze kombinujesz, Proponuję dodać odrobinę słoniny może zapach będzie bardziej znośny.

Reply to
Roman Rogóż

W dniu 23.01.2020 o 12:51, J.F. pisze:

To już wyjaśniałem, przeczytaj.

Można by spróbować trietanoloaminę.

I praktycznie uniemożliwia lutowanie.

Kolejny bezsensowny pomysł. się cynin sodu i d...

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 23.01.2020 o 22:26, sundayman pisze:

Tabletka waży 5g, zawiera 100mg fosforu i dodaje się ją do 2kg lutu. Mój tygielek mieści 100g lutu, a więc potrzebuję 5mg fosforu. Nawet jeśli się zapali, to krzywdy nie zrobi. A producent gwarantuje błyszczącą powierzchnię przez minutę w 350 C. Znajdziesz coś lepszego? Za siedem złotych do końca żywota?

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 24.01.2020 o 11:45, Paweł Pawłowicz pisze: [...]

Coś mi tu zeżarło. Wodorotlenek przereaguje z cyną i utworzy się cynin sodu. Przy okazji trochę popryska na wszystko wokół. Życzę powodzenia.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e2ad047$0$31099$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

eee .. a co po minucie ? Nastepna pastylka ?

No i co sie z tym fosforem dzieje - tlenek ochronna warstwe na cynie wytwarza ?

W dniu 2020-01-23 o 22:26, sundayman pisze:

Nie przesadzaj. To zwykły fosfor czerwony, a nie biały.

Reply to
Adam