Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego - Page 2

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

Nie chodziło o różnicę transformatorowy a impulsowy tylko o różnicę już
istniejący, z papierami a robiony na zamówienie, papiery do zrobienia.
Jeśli miałby być transformatorowy do zrobienia, to wtedy oczywiście jest
ten sam problem, no, może podobny, bo trafo sieciowe ma konstrukcyjnie o
wiele większe odstępy i taki zasilacz, o ile ktoś totalnie czegoś nie
spaprał, dostanie w zasadzie każde papiery za pierwszym podejściem a z
impulsowym może być dłuższa zabawa.

e.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impuls owego
Hello entroper,

Ale istniejący nie spełnia wymagań, czyli i tak trzeba robić nowy.

Co do odstępów, to w opisywanym tu zakresie mocy obowiązuje dokładnie
ta sama norma: 61558-2-17 i nie ma różnicy, czy nawijasz transformator
sieciowy dla zasilacza klasycznego czy impulsowy dla impulsowego. Ba -
ponieważ zasilacz impulsowy pracuje zazwyczaj na napięciu
wyprostowanym, to odstępy są większe. Do tego dochodzi antybonus za
częstotliwość powyżej 40 kHz - 10% zwyżki. W efekcie klasyczny
transformator ma creepage 4.6mm a impulsowy - 7mm z małym ogonkiem
(zgodnie z tabelą 13 i dla izolacji wzmocnionej).

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

A co jest łatwiej uzyskać w praktyce: 4.6mm w trafie sieciowym, czy 7mm w
impulsowym. Co z grubością izolacji przez materiał? Jak minimalizować
rozproszenie przy powiększonych odstępach, gdy masz jak na złość 3
uzwojenia i przydałby się przeplot warstw? To jest po prostu trudne trafo,
które będzie trzeba sporo przewymiarować. Kto ma się z tym babrać dla 50
sztuk, a może raczej, kto za to zapłaci? Kto w Polsce nawinie 50szt trafa
dokładnie wg specyfikacji i faktycznie będzie to dotrzymane (bo np.
feryster tego nie zrobi)? Konstruktor sam nawinie? :D

W przypadku klasycznego trafa po prostu bierzesz trafo z półki ewentualnie
życzysz sobie włożenia dodatkowej przekładki i w ciemno dajesz do badań.
Oczywiście, będzie to niemęskie i jakieś takie mało hadcorowe, ale będzie
proste, szybkie i będzie działać. Bo problem z tym zasilaczem nie jest
ideologiczny - klasycznie czy impulsowo, ale praktyczny. I ta praktyka
prawdopodobnie zmusi tego, kto koniecznie chce impulsowy, mały, tanio,
nietypowy, mało sztuk itp. do zmiany zdania :)

e.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impuls owego
Hello entroper,

W praktyce? Przy małych mocach stosuje się drut T.I.W. i ma w nosie
problemy z izolacją. Poprawne odstępy zapewnia konstrukcja karkasu.
W transformatorze sieciowym o izolację trzeba dbać, bo na drucie
T.I.W. byś zbankrutował. I to transformatory sieciowe mają problem z
rozproszeniem.

Chodzi Ci o izolację międzyuzwojeniową? Wymagania sa identyczne.
A T.I.W. się rozprawia z wszelkimi problemami izolacji.

I tak się robi kanapkę - to zgodne ze sztuką.

Nie tak sporo - Rdzeń E25 dla mocy ciągłej 36W i 72W chwilowej to nie
jest przewymiarowanie: http://www.feryster.pl/polski/PDFFiles/rdr128.pdf
Ile kilo żelaza proponujesz w zamian?

A kto Ci powiedział, że Feryster tego nie zrobi? Ferystor zrobi i
jedną sztukę - w czym widzisz problem? Przy 50 sztukach już są upusty.

A ponieważ cały projekt dla 12V jest gotowy, PCB i pozostałe elementy
są dostępne, to myślę, że producent by się znalazł bez większych
problemów.

Twoim zdaniem zasilacz kończy się na transformatorze? A gdzie
podziałeś stabilizator? Jak bardzo musisz przewymiarować wszystko,
żeby podczas zwiększonych obciążeń pulsacja z kondensatora
filtrującego nie zabiła stabilizacji? Zdajesz sobie sprawę z tego, że
pojemność i wielkość kondensatorów filtrujących rośnie szybciej nie
odwrotnie proporcjonalnie do spadku napięcia?
Policz sobie, jakiej pojemności kondensatora potrzeba dla zachowania
pulsacji p-p 10% dla napięcia wyprostowanego 320V a jakiej dla np.
16V... A potem porównaj wielkości pamiętając, że w tym przypadku
większy nie oznacza lepszy.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego
7mm w

jeżeli to zapewnia spełnienie normy, to OK.  Nie robiłem nigdy pod normy
medyczne, ale za to pod inne i drut TIW nie rozwiązywał problemu.

w transformatorze sieciowym masz po prostu oddzielne sekcje i nie musisz o
nic dbać a rozproszenie powoduje tylko (aż?) to, że trafo sieje polem
magnetycznym, natomiast nie stanowi to żadnego problemu w konstrukcji
zasilacza.

Podkreślam jeszcze raz: nie sprowadzajmy dyskusji na tory ideologiczne
czyli, że zasilacz impulsowy jest mniejszy i lżejszy bo to wszyscy wiemy.
Ja nie polecam autorowi wątku zasilacza transformatorowego 50Hz, bo uważam
go za lepsze rozwiązanie _w_ogóle_ tylko za rozsądny kompromis praktyczny
w tej konkretnej sytuacji.

nie powiedziałem, że nie zrobi. Zrobi. Tylko niekoniecznie zgodnie ze
specyfikacją. Ktoś się tu niedawno skarżył i miał rację, nawijanie +/- 1
zwój itp akcje.

Zakładam brak stabilizacji, bo silnik ma swoją przetwornicę a więc
zwiększone tętnienia nie powinny być problemem, natomiast sterowanie
schodzi do 5V na stabilizatorze liniowym, więc tu tym bardziej nie będzie
problemu. Oczywiście dziękuję za uświadomienie, że zasilacz 50Hz ma
kondensator elektrolityczny i to duży i jest to wada itd (o ideologii
pisałem wcześniej).

BTW, co chcesz udowodnić porównując kondensatory dla różnych napięć? Że
lepiej jest postawić kondensator filtrujący na wyższym napięciu (i że tak
jest właśnie w przetwornicy)? Przybliżone rozeznanie wskazuje, że jest
trochę lepiej, ale wcale nie jest to niebo a ziemia, bo co z tego, że
kondensator na wyższym napięciu przechowuje większą energię, skoro
jednostka pojemności na wyższe napięcie zajmuje więcej miejsca. Pomijam tu
dodatkowe aspekty, że przetwornica ma więcej niż jedno miejsce filtracji
(chyba, że to flyback-PFC, który akurat nie ma w kondensatorach żadnej
przewagi nad klasycznym 50Hz) oraz że lepiej radzi sobie z tętnieniami.

e.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impuls owego
Hello entroper,

Doprawdy? Wskaż zapis normy - bo ja znam tylko ten, zwiększajacy
creepage do 8 mm. A napięcie próby 4 kV AC stosuje się również przy
pomiarach izolacji wzmocnionej i T.I.W. nie ma z tym najmniejszego
problemu.

Ależ stanowi problem, ponieważ duże rozproszenie oznacza większe
spadki napięcia pod obciążeniem. A tu nam to bardzo przeszkadza.

Ideologiczne? Udowodniłem Ci, że istnieje _praktyczne_ rozwiązanie.

Przeszkadza Ci różnica jednego zwoja na pierwotnym?  mi nie. A na
wtórnym różnicy nie będzie. Poza tym - po co wyciągasz jednostkowy
przypadek sprzed lat? Może od tego czasu jakość się poprawiła? Bo ja
skargę na ilość zwojów spotkałem tylko tutaj.
Masz jakieś inne smutne doświadczenia z jakością produktów Ferystera?
Podziel się z nami nimi a ja poproszę właściciela Ferystera, żeby się
do sprawy odniósł...

Możesz się mocno zdziwić, jak się okaże, że Twój niestabilizowany
zasilacz dający 12V przy 3A nie jest w stanie dać wystarczająco
czystego napięcia przy 6A, żeby stabilizator 5V nie przepuścił
tętnień. Szczególnie, gdybyś chciał uzyć transformatora dwusekcyjnego,
którego ewidentnych wad nie zauważasz.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

Jasne ze trzeba, ale widac, ze czlowiek jest niechetny wykonawstwu,
jest niezdecydowany i niezorientowany i juz zalozyl sobie, ze maja byc
'fabryczne'. W takim przypadku ja nie staram sie go juz przekonac,
bo z doswiadczenia wiem ile potem jest kwekania i narzekania, ze on
sobie to inaczej wyobrazal, ze drogo, ze dlugo... itd.

Pozdrawiam

Krzysiek

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

jak najprostszy zasilacz transformatorowy, najlepiej bez stabilizacji
(jeśli się napięcie zgodzi). Wszystkie inne wynalazki, szczególnie
impulsowe, będą lepiej lub gorzej kontrolować (a więc i ograniczać) prąd,
natomiast zasilacz transformatorowy jest przeciążalny aż do spalenia trafa
lub bezpieczników, przy czym polskie trafo 25VA z rozsądnej firmy ma
szansę całkiem sporo przetrzymać. Sama wydajność nawet największego (w
praktyce występującego) kondensatora elektrolitycznego w zasilaczu
liniowym/transformatorowym najprawdopodobnie nie wystarczy Ci do
pokrywania zwiększonego zapotrzebowania na prąd. Jeśli szacujesz, że
potrzeba Ci około 5A w krótkich momentach, zasilacz na 2.5A powinien być w
sam raz. Przy zasilaczu niestabilizowanym na taki prąd różnica między
napięciem na luzie a pod obciążeniem też już będzie znośna.

e.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

Rozwiązanie desperackie firmie już przedstaiłem :) Wolą mniejszy zasilacz,
bo transformatorowy raczej nie zmieści się do przewidzianego w
kartonie/wytłoczce miejsca. Zalety zasilacza 'tradycyjnego' są mi znane i w
tym zastosowaniu masz rację - pod względem elektrycznym byłby roziązaniem
problemu przeciążania przy rozruchu jak i niezawodności.

Michał

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

To bardziej problem Twojej firmy, która w ramach oszczędności zatrudnia byle
kogo do dokonywania zakupów. Nie chcę podejrzewać korupcji. Podaj nazwę
firmy, abym wiedział że mam ją omijać z daleka.

Remek

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

HP

Site Timeline