Chińska Ledlampka a USB

Ze starej klawiaturki pozostał mi kabel USB i tak się zastanawiam, czy
nie dałoby się ożenić z chińską lampką z 8 ledami, obecnie zasilaną
3xR3. Pytanie po lekturze wskazań googla jest takie - czy dobieranie
rezystorów nie grozi urządzaniu dającemu napięcie? Jaki rząd i moc tego
rezystorka? Czy zewrzeć linie DATA do masy?
--
Grzexs

Re: Chińska Ledlampka a USB

To ja skorzystam z okazji i się podłączę z pytaniem do tego USB.
Chińskie lampki zasilane z USB widziałem niejednokrotnie. Ale czy
ktoś spotkał się już z taką lampką korzystającą z linii DATA i włączaną
z komputera? Przy masowej produkcji koszt czegoś takiego niewielki,
a zawsze to jakiś bajer, który ułatwia przebicie się na rynku. Układ
taki mógłby mieć szerokie zastosowanie pozalampkowe.

-- Jarek

PS: Nie grozi.

PPS: Kupiłem kiedyś taką klawaturę, kóra sama z siebie mogła robić za
lampkę. Niebieska dioda "Num Lock" tak dawała po oczach, że w nocy
w pokoju można było przy tym czytać. Trzeba było zakleić.

Re: Chińska Ledlampka a USB
Lini data nie ruszać. Jak z USB pobierzesz do 100mA (0.5W) to komputer
nie zauważy.  Mierzysz spadek na ledach w latarce i liczysz rezystor tak
żeby prąd nie przekroczył tych 100m. Rezystor spokojnie 1/8 albo 1/4W
wystarczy.

Btw: USB musi wg specyfikacji być odporne na zwarcie, więc ciężko coś
uszkodzić.

Re: Chińska Ledlampka a USB

wg. specyfikacji rowniez nie da pradu dopoki nie jest zarejestrowane
urzadzenie ;) jesli nie przestrzega sie jednej jej czesci to nie licz na
druga ... osobiscie widzialem juz sporo konstrukcji w ktorych +5V usb jest
ciagniete bezposrednio z szyny pci. zrobisz zwarcie - zwiecha calego pci, a
czasem i siwy dym ;p

--

Re: Chińska Ledlampka a USB
Oidp 1 unit po podłączeniu i do 5 u po zarejestrowaniu jako high power.

Cóż, chciałbym zobaczyć w takiej sytuacji uzasadnienie odrzucenia
gwarancji po włożeniu wkrętaka w styki.

Re: Chińska Ledlampka a USB

zrob sobie specjalna wtyczke i 'eliminuj' sprzet w sklepach przed zakupem ;)
powinno byc zabawnie ;)

--

Re: Chińska Ledlampka a USB

Brzmi nieźle - ciekawe czy OC mi gdyby co pokryje koszta zabawy ;)

A poważnie - oidp to żeby się posługiwać nazwą i logiem USB to trzeba
specyfikacje trzymać czyli coś co jest nieodporne na zwarcie a opisywane
jako USB jest oszustwem.

Re: Chińska Ledlampka a USB

Informacja sprzed kilku lat (jak teraz nie wiem): Niektóre laboratoria (w
Europie) wymagały obudowy przeciwpożarowej dla urządzeń USB, bo nie
uznawały, że źródło zasilania urządzenia spełnia wymogi dla Limited Power
Source (EN 60950-1).
Niektóre z nich (ale nie wszystkie) podobno ustępowały po wpisaniu do
instrukcji, że urządzenie może być podłączane wyłącznie do portów USB
spełniających specyfikację USB, co przerzuca odpowiedzialność, za pożar
(roztopiony gorący plastyk kapiący na leżące pod pendrivem papierzyska) z
producenta na użytkownika (producent rozpatrzył możliwe nieprawidłowe użycia
swojego wyrobu i wyraźnie zakazał jego użytkowania z portami nie
spełniającymi specyfikacji).
Ale niektóre były podobno tak twarde, że jedynym ratunkiem było zrobienie
badań gdzie indziej (lub zastosowanie obudowy przeciwpożarowej).
P.G.

Re: Chińska Ledlampka a USB

Niektórzy na to ostatnie mówią "Fire Wire".

Re: Chińska Ledlampka a USB
ROTFL :-D

Re: Chińska Ledlampka a USB

Jak pierwszy raz usłyszałem tę nazwę, nie byłem do końca pewien, czy
sobie ze mnie jaj nie robą. Do dzisiaj nie wiem jak ktoś mógł wydumać
nazwę, która kojarzy się z ogniem buchającym przy podłączaniu kabli
(wszystkim znane z filmów, niektórym z własnych doświadczeń). Firama,
która to wylansowała jest mistrzem w tworzeniu takich nietrafionych
nazw. W swoim czasie uparli się, by na Wi-Fi mówić "Airport". Dawno to
było, teraz im chyba już trochę przeszło. Ale dawno temu o publiczne
Wi-Fi nie było tak łatwo jak teraz. Ja się w każdym razie po raz
pierwszy z czymś takim spotkałem na jednym z dużych lotnisk. Wszelako
nie na całym, acces point był tylko w wydzielonej poczekalni. No i od
razu wyobraziłem sobie gościa z macbookiem pod pachą, biegającego po
całym lotnisku i dopytującego się gdzie tu jest airport.

Re: Chińska Ledlampka a USB

Nie ściemniaj koledze. Można pociągnąć do 100mA bez zagadania z hostem.
Niby jak inaczej urządzenia zasilane tylko przez USB miałyby robić
transmisję danych aż do chwili enumeracji?

Tutaj leży specyfikacja USB 2.0 - proponuję poświęcić chwilę na
spokojnie przejrzenie:
http://www.usb.org/developers/docs/usb_20_081810.zip

Re: Chińska Ledlampka a USB
Ja na początek polecam
www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb-in-a-nutshell.pdf

Re: Chińska Ledlampka a USB

no ze 100mA to mozna poszalec faktycznie ;) i zabawki typu ladowarki
telefonow, kubki na usb , lampki, 'dyski zewn. z 'dwoma wtyczkami' (bo
czasem 500mA to malo...) etc etc. by nie dzialaly z 99% hostami.
w praktyce - prad jest. nawet duzo wiecej niz 500mA ;p

a co mowia specyfikacje to osobna sprawa.
_na pewno_ nie polegalbym na specyfikacji _usb_ zeby stwierdzic ze
'ciezko cos uszkodzic'. specyfikacja usb to jedno, a wykonanie urzadzen to
drugie. wrecz zaryzykuje stwierdzenie ze uszkodzic cos jest niezwykle latwo.

--

Re: Chińska Ledlampka a USB

Dokładnie.
Producent na 100% kalkuluje, czy opłaca mu się stosować pełne
zabezpieczenia. Zakąłdając statystycznie najczęściej dochodzi pewnie do
wniosku, że bezpiecznik polimerowy wystarcza.
Jeszcze nigdy nie widziałem płyty mobo, która by mi krzykneła komunikat o
przeciążeniu portu.
Mój monitor EIZO FlexScan S2231W za to mnie pare razy uraczył odcięciem
zasilania z wewnętrznego HUB'a USB i komunikatem o przeciążeniu (z poziomu
systemu Windows oczywista)

Pozdro.

--
Irokez

Re: Chińska Ledlampka a USB

A ja się spotkałem z tym w laptopie. Mimo że urządzenie grzecznie
zagadało z komputerem i zadeklarowało 500 mA to ciągnęło potem ponad 600
mA. I laptop wyświetlił powiadomienie o takiej sytuacji. Nie pamiętam
już konkretnie jaka była dodatkowa reakcja ale raczej odcięcie zasilania
(ew. ograniczenie wydajności prądowej) bo urządzenie nie dało rady
dłużej działać normalnie tak przyłapane. Chodziło o modem GSM na USB.

Widać to kwestia "inteligencji" huba. I czy Chińczycy oszczędzili na
monitorowaniu pobieranego prądu. Ja się spotkałem w dokumentacji do
scalaków hubów USB z dosyć rozbudowanym schematem (monitorowanie prądu,
oddzielne scalaczki na każdy port do sterowania włączaniem zasilania).
Ale praktyka jaka jest każdy widzi.