Cewka i stałe pole magnetyczne - proble m prawie akademicki:-)

Witam.

Zrobiłem taki eksperyment:
http://www.youtube.com/watch?v=SgEpP1DoohE

W skrócie: do odbiornika rc (prymityw z pojedynczą przemianą na
TA31136), do filtru wejściowego jest przykładane:
1. żelastwo pod postacią pensety - skutek żaden
2. magnes neodymowy - skutek: spadek poziomu sygnału odbieranego.
(miernik mierzy napięcie na wyjściu rssi, które podobno jest
proporcjonalne do napięcia wejściowego/siły sygnału)

Teraz na pewnym forum toczy się dyskusja co może być wyjaśnieniem
takiego zachowania. Przedstawione na razie hipotezy:
1. nasycenie rdzenia powoduje zmianę indukcyjności cewki a to rozstraja
obwód wejściowy.
2. nasycenie rdzenia powoduje zniekształcenia, co objawia się spadkiem
wygnału na wyjściu filtra
3. zbliżenie żelastwa rozstraja cewkę (ale dlaczego sama penseta tego
nie robi?)
3. pole magnetyczne deformuje osłonę cewki i to ma jakiś wpływ
4. deformacja kondensatora (rozstraja się obwód lc)

4. i 5. jak dla mnie są bzdurą (ale przytaczam dla kompletności),
natomiast moja wiedza na tyle zardzewiała, że nie jestem w stanie
policzyć czy rzeczywiście mały magnesik neodymowy (5x5x1.2mm) jest w
stanie wytworzyć takie pole, żeby nasycić rdzeń i zrobić coś 'złego'
cewce. Ewentualnie czy taki magnes, to na tyle lepsze 'żelastwo', że w
przeciwieństwie do pensety jednak normalnie rozstraja obwód.

No i pytanie: co może być faktyczną przyczyną? Coś z powyższych czy
jeszcze całkiem coś innego?

Help! :-)

pozdrawiam

majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-)

magnes neodymowy jest dosc silny aby nasycic rdzen. (strumien to zdaje sie
~1.5T)

aby to sprawdzic po prostu zmierz sile z jaka ten rdzen oddzialuje na magnes
(przy pomocy np. wagi elektronicznej, spezyny, albo po prostu na zasadzie
przeciwdzialania grawitacji ;)

spotkalem  sie z tym zjawiskiem przy probie konstrukcji silnikow i
generatorow z magnesami trwalymi, z jednej strony magnesy neodymowe
zapewniaja duzo silniejsze pole, z drugiej - trzeba uzywac cewek plaskich
powietrznych, bo zwyczajnie ciezko jest znalezc material ktorego pole
magnesow nie nasyci.

--

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - probl em prawie akademicki:-)
Hello Piotr,

Indukcja a nie strumień. Rdzenie ferrytowe praktycznie już przy 400mT
są w nasyceniu.

Nie jest tak koszmarnie - blachy transformatorowe te 1.5T wytrzymają.
Trochę rosną straty na przemagnesowaniu ale nie jest aż tak źle.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - pr oblem prawie akademicki:-)

Dzięki, wczoraj szukałem tych danych, ale nie byłem w stanie ich
znaleźć, dlatego poszukałem pomocy ludzi, którzy takie rzeczy po prostu
pamiętają, bo w tym siedzą:-)

pozdrawiam

majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - pr oblem prawie akademicki:-)

No tu będzie problem, bo po pierwsze nie mam wagi o takiej
rozdzielczośći, żeby zważyć choćby sam ten mikroskopijny rdzeń, a po
drugie nie mam odpowiednich przyrządów, żeby po wkręceniu go z powrotem
zestroić ponownie ten odbiornik.

Dzięki.

majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

IMO to jest powod. I to nawet nie pelne nasycenie, tylko po prostu
przechodzi w inna czesc krzywej o innej przenikalnosci.

Penseta z nierdzewnej stali moze byc niemagnetyczna, ale ta taka
nie jest :-)
Jeszcze jedna mozliwosc ze to lity kawal metalu i wlasnosci
ferromagnetyczne kompensowane sa przez prady wirowe.

A ta cewka to w zasadzie od czego ? Bo heterodyna na kwarcu, jesli
posrednia na jakiejs hybrydzie .. no to juz nie jestem taki pewny
troche zmieniam zdanie.

Zlego jak zlego - dawno temu bylo to popularne - wzmacniacze
magnetyczne, sztuka zapomniana.
Pamietam tez taka konstrukcje z radioelektronika - cewka w cewce,
przestrajanie heterodyny napieciem stalym.
Autor twierdzil ze mniej szumi niz warikapy.

Ta cewka to chyba kubek ? Zmniejszona czulosc na materialy w
okolicy.

J.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - pr oblem prawie akademicki:-)

tak też mniej więcej myślałem:-)

Cewka jest w obwodzie wejściowym czyli między anteną, a pierwszym
stopniem wzmacniacza w.cz. (35MHz)

Ale to chyba też z rdzeniem była, bo w powietrzu to się raczej nie
powinno udać?

No tak, ale w eksperymencie magnes się przykleja do kubka (niestety
ciężko było filmować i jednocześnie coś tam robić i film wyszedł bez
szczegółów).

pozdrawiam

majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Z rdzeniem oczywiscie.
Taka fajna konstrukcja - cewka na toroidzie, i wklejona w srodkowa
kolumne duzego rdzenia kubkowego, odpowiednio zeszlifowanego.

Bo oczywiscie powinny byc tak ustawione zeby jedno nie
transformowalo pradu w drugie.

No i zmienia indukcyjnosc, a moze nawet nasyca i dobroc spada .

J.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - pr oblem prawie akademicki:-)

Ups, błąd. To nie jest rdzeń kubkowy (dopiero teraz zobaczyłem jak
wygląda kubkowy). To jest zwykły filtr jak 7x7, ale gdzieś o połowę
mniejszy: plastikowa rurka z nawinętą cewką, w rurce rdzeń do strojenia,
całość osłonięta prostopadłościenną blachą. Tutaj widać jak wygląda ten
odbiornik w powiększeniu:
http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/Dynam-R6P/dynam-R6P.htm

W pierwszym eksperymencie (niefilmowanym) używałem większego magnesu (z
hdd) i wpływ było widać już z odległości kilku milimetrów między filtrem
a magnesem.

pozdrawiam

majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Uwazaj bo pod ta blacha moze byc taka rynienka z ferrytu.

Tak czy inaczej - jesli obwod magnetyczny jest zamkniety, to
wrazliwosc na ferromagnetyki w otoczeniu [ale nie magnesy] jest
mala.
Jesli jest otwarty to jest duza.

na 35MHz to raczej jest otwarty [za duza indukcyjnosc by wyszla],
ale z kolei blacha ogranicza wplyw otoczenia.

To teraz zbliz kawalek nienamagnesowanego ferrytu.
Chociaz .. moze robic za antene i wzmocnic odbior bardziej niz
odstroic :-)

J.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Chyba ogranicza głównie wpływ pól elektrycznych, a nie magnetycznych
(szczególnie stałych).

A tak ogólniej do całego tematu:
Dławiki mają często w katalogach ch-ki L(Idc) - przy nasyceniu rdzenia L
spada lawinowo.
To samo będzie przy nasyceniu rdzenia każdej cewki stałym polem
magnetycznym - cewka staje się cewką powietrzną.
P.G.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Na stale nie ma wplywu, chyba ze permalloy, ale mnie chodzi o wplyw
otoczenia na indukcyjnosc.
Taka blacha, nawet miedziana, troche jednak tlumi wymiane pol
magnetycznych z otoczeniem.

J.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Na moje wyczucie nie (dla DC), ale ono może mnie mylić.
P.G.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Dla DC oczywiscie nie, ale problemem bylo np czy zblizajac kawalek
ferromagnetyka do zaekranowanej cewki pracujacej na 35MHz,
zmieniamy jej indukcyjnosc czy nie.

J.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akad emicki:-)

Magnesem stałym nasycamy.
Efekt ferromagnetyka jest chyba nawet miedzianą blachą trochę tłumiony.
Tak przynajmniej mi się wydaje.
P.G.

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - pr oblem prawie akademicki:-)

Jak najbardziej. Aby ferromagnetyk miał wpływ na indukcyjność cewki musi
się znaleźć w jej polu e.m. Dobry ekran z blachy miedzianej (jeszcze
lepiej srebrzonej) skutecznie zmniejsza "zasięg" pola w.cz.
rozpraszanego przez cewkę więc bardzo nikłą jego część będzie przenikać
przez zbliżany ferromagnetyk. Taki np. rezonator wnękowy zrobiony z
grubej blachy miedzianej kapiącej srebrem ma na swoich zewnętrznych
ściankach praktycznie zerowy potencjał w.cz. i można go przykręcić
bezpośrednio do blachy chassis. W związku z tym, że niemalże całe pole
e.m. zamknięte jest we wnętrzu rezonatora, to zbliżanie do niego
ferromagnetyka nie ma na niego wpływu (tzn jakieś minimalny wpływ pewnie
jest, bo w końcu srebro nie jest nadprzewodnkiem)

Oczywiście taki typowy ekran z dziurą w osi cewki (coby było jak
rdzeniem pokręcić) ma taką sobie skuteczność.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-)

Dokładnie ... poszukajcie też YIG Oscilator

np:
http://www.vhfcomm.co.uk/pdf/A%20Simple%20Approach%20tyo%20YIG%20Oscil.pdf

pzdr
sebart

Re: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-)
Witam.
ProponujEA% zrobiE6% takie doB6%wiadczenie: proszEA% wkrEA%ciE6% rdzeF1% ta=
k aby
rozstroiE6% ten obwF3%d. MoBF%na wkrEA%ciE6% tyle aby napiEA%cie na miernik=
spadB3%o do podobnej wartoB6%ci jak przy przysuniEA%ciu magnesu. NastEA%pni=
proszEA% przysunB1%E6 magnes! JeBF%eli napiEA%cie na mierniku wzroB6%nie d=
wartoB6%ci zbliBF%onej jak przed rozstrojeniem to sprawa jest oczywista!
OczywiB6%cie wkrEA%cony rdzeF1% bEA%dzie siEA% trochEA% inaczej nasycaB3% n=
iBF% przed
rozstrojeniem gdyBF% znajduje siEA% w trochEA% innym miejscu (dalej od
magnesu) i bEA%dzie siEA% mniej nasycaB3%.

Site Timeline