Burze i rozłączanie ochronne

Ale to nie do ciebie było.

Reply to
wtrelek

W dniu 2013-09-20 11:05, Marek2 pisze:

Bzdury opowiadasz. W tamtych instalacjach jest wspólny przewód PEN, którego pod żadnym pozorem nie wolno rozłączać.

Obecnie mamy osobne przewody PE i N, i o ile N można odłączyć (tylko razem z L1-3, by nie spowodować przepięcia!), o tyle PE nie wolno odłączać.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 2013-09-20 12:46, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

To jest bardzo, bardzo stara instalacja z uziemieniem indywidualnym. Mówi się na nią TN-rura :D

Reply to
Tomasz Wójtowicz

"Budowlańcy" to mają problem z tymi aż 4 przewodami normalnie szok. A i tak w większości przypadków okazuje się że jakimś cudem na lodówce pojawiła się faza i zabiła faceta który dotkna przy okazji stojącego obok zlewozmywaka.

Reply to
LeonKame

W dniu 2013-09-20 12:40, LeonKame pisze:

Tylko wtedy jeśli jakiś przygłup połączy PE i N na wtyczce, a nie w gniazdku.

Reply to
Mario

W dniu 2013-09-20 16:28, LeonKame pisze:

Gdyby w większości przypadków na lodówce pojawiała się faza i zabijała facetów, to by się nam kraj bardzo wyludnił. Takie przypadki się zdarzają sporadycznie gdy jakiś idiota robi instalację albo idiota robi przeróbki.

Reply to
Mario

W dniu 2013-09-20 17:30, Mario pisze:

Sporadycznie to ja się w swoim życiu spotkałem kilkansacie razy z takimi przypadkami. O fazie na piorunochronie nie wspomne, a już najciekawsze są przypadki "kopania" scian zaraz po deszczu zwłaszcza w starym budownictwie.

Reply to
LeonKame

W dniu 2013-09-20 18:11, LeonKame pisze:

A ile razy spotkałeś się z przypadkiem zabicia faceta? Faza na piorunochronie oznacza, ze ma on zbyt dużą rezystancję doziemienia i jednocześnie ktoś się do niego podłączył wykorzystując jako ochronny, a sprzęt ma upływność na obudowę. Tak czy inaczej efekt działań idioty.

Sprawdź, czy to nie jest napięcie stałe od jonizacji powietrza albo od ładunku przychodzącego z deszczem.

Reply to
Mario

:):):):)

Nie chodziło mi o wyładowanie ladunku statycznego a stały potencjał na wilgotnych scianach, tudzież elementach metalowych budynków.

Reply to
LeonKame

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l1f1vp$o05$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

A jakby po odłączeniu zasilania (PE zostawiamy) zwierać to wszystko do uziomu? Dodatkowy stycznik. I podłączony za tablicą żeby bezpieczniki nie zadziałały. Taki luźny pomysł :) Wojtek

Reply to
wowa

No właśnie też mi to przyszło do głowy. Potrzebny byłby stycznik przełączający i do tego bistabilny ale taki beznapięciowy, sterowany chwilowym podaniem napięcia.

Reply to
Marek2

Ta najlepiej procesorem i do tego zdalnie po Wifi

Reply to
LeonKame

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l1hlh8$6v9$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Bliżej jej do TT niż do TN :)

Reply to
4cx1000

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

Owszem można spotkać. I to nie tylko w Polsce, w Austrii nawet się spotkałem kilka razy i to całkiem niedawno.

Reply to
4cx1000

W dniu 2013-09-20 20:35, Marek2 pisze:

Tak wolno.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l1hlh8$6v9$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Takich układów już prawie nie ma, a tam gdzie są towarzyszą im układy ochrony poprzez "uziemienie".

Wg nowej nomenklatury są to układy IT

Reply to
uzytkownik

W dniu 2013-09-20 21:26, 4cx1000 pisze:

To prawda, ale sama nazwa "TN-rura" nie jest oficjalna, tylko kpiarska.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "wowa" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:523c8a63$0$1248$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie wymyśliłeś nic odkrywczego, bo właśnie dokładnie tak się to robi tzn. zwiera się każdy z przewodów do uziemienia i to automatycznie w chwili, kiedy pojawi się na nim przepięcie. Te cudowne przkaźniki, które tego dokonują nazywają się ochronnikami przepięć. Aby ochronniki przepięc sperłniały swoje zadanie to muszą być odpowiednio dobrane, a instalacja musi spełniać pewne zasady.

Reply to
uzytkownik

Użytkownik "uzytkownik" snipped-for-privacy@serwer.pl napisał w wiadomości news:523ca2ab$0$1209$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

W układzie IT występuje uziemienie w stacji trafo za pomocą iskiernika lub o dużej impedancji, więc niemożliwe by było tzw. "lewe zero". Ludzie po wsiach mieli "lewe zero" co dowodzi że raczej nie był to układ podobny do IT.

Reply to
4cx1000

Użytkownik "uzytkownik" snipped-for-privacy@serwer.pl napisał w wiadomości news:523ca7a1$0$17978$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Ochronniki chronią przepięcia.... dobre...hahaha...

Reply to
4cx1000