Burze - eliminacja zakłóceń

    A propos burz biezacych. Czy da sie na poziomie rozdzielni (skrzynka z
bezpiecznikami) skutecznie eliminowac zaklócenia przychodzace z sieci
zasilajacej. Domyslam sie, ze w czasie burzy wlasnie tamtedy nam do domu
wlaza rozne nieprzyjemne impulsy - jesli sie myle to poprawcie mnie.

Ghost

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

Jeśli przez zakłócenia rozumiesz przepięcia, i jeśli masz _dobre_
uziemienie doprowadzone do rozdzielnicy, wtedy tak. Oczywiście odnosi się
to tylko do przepięć z sieci zasilającej.

Jeśli walnęło gdzieś dalej w linię energetyczną NN, wtedy tak, choć impuls
raczej nie będzie zbyt groźny (po drodze wygaszą go, jeśli są,
zabezpieczenia, inni odbiorcy ;) i indukcyjność linii). Jeśli walnęło
gdzieś blisko albo bezpośrednio w obiekt, wtedy jest to nieprawda, gdyż w
takim przypadku przepięcie wnika do obiektu każdym przewodnikiem jaki się
nawinie, może to być instalacja telefoniczna, domofonowa, antenowa, SAT,
elektryczna (ale nie przyłącze tylko np. kabel do lamp w ogródku itd). W
przypadku braku piorunochrona możliwe jest też wniknięcie pioruna przez
np. ścianę lub dach bezpośrednio do jakiegoś przewodnika w środku - kabla,
rury itp.
Uderzenie pioruna może też zaindukować napięcia w różnych swobodnie
zwisających sobie przewodach lub prądy w pętlach masy. Dzięki temu
konkretny piorun potrafi zdeaktywować kupę drobnego sprzętu (nawet nie
podłączonego do sieci) w promieniu kilkuset metrów :)

e.

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

Ale ja nie o tym. Grozne impulsy to ja rozumiem, chodzi o eliminacje tych
niegroznych - czy to w ogole jest mozliwe?

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

Jest, choć dość kosztowne. Kluczowe jest stopniowanie zabezpieczeń:

- klasy B (około 1000zł/pole) za układem pomiarowym
- klasy C (około 100zł/pole) w rozdzielnicy
- klasy D (listwa z warystorem / UPS) przy odbiorniku.

Aby stopniowanie działało pomiędzy punktami musi być zachowana odpowiednia
indukcyjność. Ilość potrzebnych pól zależy od układu sieci oraz tego czy
jest 1 czy 3 fazowa.

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

Jeśli nie ma zachowanej tej indukcyjności (lub jak kto woli odległości
między B i C) to można użyć kompaktowego ochronnika B+C w jednej
obudowie.
--
Pozdrawiam    Bad Worm    badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

Można, aczkolwiek trzeba mieć świadomość że nie jest to rozwiązanie
równoważne.

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

czyli konkretnie chodzi ci o eliminację zakłuceń z sieci?
bo od przepięć są zabezpieczenia przepięciowe a od zakłuceń to byś musiał
założyć jakiś filtr dolnoprzepustowy na 50Hz na wejściu instalacji:O)

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

może to:
http://www.moeller.pl/DesktopDefault.aspx?PageID31%6

--
VSS      http://vss.pl

Re: Burze - eliminacja zakłóceń

Miałem wczoraj taki nieprzyjemny impuls :-(

kocioł c.o., TV, DVD, mikrofala, zasilacz i rozdzielacz antenowy szlag
trafił.

Nawet wyłączoną żarówkę szlag trafił, tylko huk poszedł.

Jacek

Site Timeline