Bufor RS-485 - Page 2

Re: Bufor RS-485

Daj linka do tych rewelacji.

Re: Bufor RS-485

Pewnie czytał w obcym języku i się źle doczytał...
To się zdarza nawet najlepszym ;-)

Re: Bufor RS-485

W wielu katalogach elementów (TI, Sipex, Maxim, AD, Intersil, Exar, LT)
i opisach urządzeń RS485 występuje dwu parowe połączenie oznaczone jako
full-duplex.
Bardzo możliwe, że nie jest ono objęte standardem EIA-485, ja nie mam
dostępu do dokumentacji tego standardu, nie zmienia to jednak faktu, że
pojęcie "full-duplex RS485" funkcjonuje i używają go właściwie wszyscy
producenci podzespołów  do RS485.
Przykład:
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/367
http://en.wikipedia.org/wiki/EIA-485

Andrzej

Re: Bufor RS-485

No to mów od razu że chodzi o połączenie dwuparowe jak w RS-422.
Może w standardzie jest zdefiniowany dwuparowy RS-485 i różni się
drobiazgami od osobno zdefiniowanego RS-422. Jednak w przemysłowej
praktyce przyjmuje się, że jak konwerter czy transceiver ustawiłeś
zworkami na RS485 to używana jest 1 para a jak na RS-422 to dwie.

Re: Bufor RS-485

To nie mogą być drobiazgowe różnice. W RS422 jest jeden nadajnik podłączony
do pary, a w dwuparowym RS485 w jednej parze jest jeden nadajnik, ale w
drugiej parze jest wiele nadajników, a to oznacza większe niż drobiazgowe
różnice w wymaganiach na bufor nadawczy (dla RS485 musi dopuszczać
napięcia -7 do +12 gdy nie nadaje, a w RS422 nie).
P.G.

Re: Bufor RS-485

Nie bardzo rozumiem - przeciez to nie jest jakies immanentne, i w
sumie sie kwalifikuje pod drobiazgi.

Natomiast .. nawet w takiej dwuparowej magistrali zrobienie FD
nastrecza na trudnosci organizacyjne, bo jak zsychronizowac wiele
slave ze soba ? Z natury rzeczy slave musi czekac az go master odpyta,
a jak odpowiada to slave pewnie musi poczekac az skonczy.

No chyba ze jakies scisle ramkowanie, powiedzmy zawsze 16 bajtow, i w
czasie odpowiedzi jednego slave mozna juz wysylac dane do drugiego.

Albo jakies dluzsze transmisje z jednym slave w obie strony.

J.

Re: Bufor RS-485

Nie znam się na technologii scalaków, ale to chyba było pewne wyzwanie, aby
wyjście bufora mogło być poza zasilaniem (jakieś pasożytnicze elementy w
podłożu, czy takie tam....
Co innego wejście zaczynające się od dzielnika.
Nie wiem, co FD ma dokładnie oznaczać - ciągły strumień danych w obie
strony, czy możliwość jednoczesnej transmisji w obu kierunkach. Jeśli to
drugie to dwie pary dają z definicji.
Jak w łączu mały ruch to znacznie szybciej zadziała bez odpytywania. Radzimy
sobie z jedną parą. Z dwiema to już żadnego problemu bo master ma zawsze
wolną linię i jak widzi jakieś błędy to może zaprowadzić porządek.
P.G.

Re: Bufor RS-485

A to oczywiscie, choc teraz mozna sobie i zasilanie podniesc wlasna
przetwornica.
Ale .. jest roznica w specyfikacji ? przeciez to sie w zyciu moze
zdarzyc.

technicznie owszem, ale organizacyjnie przy wielu slave to juz gorzej.

I system wykrywania kolizji, i switcha jak w ethernecie :-)

J.

Re: Bufor RS-485

Nie rozumiem.
Co się może zdarzyć ?

Jak jeden zaczyna to widać to na linii po kilku/kilkunastu us. Musieliby
chcieć wejść na linię w mniejszym odstępie.
Do tego brak odpowiedzi = powtórzyć pytanie.
Czy to zasługuje na miano systemu? ;-)
P.G.

Re: Bufor RS-485

Drobna roznica potencjalow pomiedzy urzadzeniami. Taka na kilka V.
i RS422 tez powinien byc na nia odporny.

Trzeba nasluchiwac te linie, zabezpieczyc nadajniki przed spaleniem,
oprogramowac - system pelna geba :-)

J.

Re: Bufor RS-485

Odporny musi być tylko odbiornik, a nie nadajnik - to jest główna różnica
(przynajmniej według mnie) RS422 i RS485.
Jak nadajnik RS422/RS485 nadaje to ustawia napięcia na liniach między swoimi
zasilaniami. Natomiast odbiorniki muszą dopuszczać, że te sygnały są poza
ich zasilaniem i w przypadku RS485 to samo muszą dopuszczać nadajniki w tej
chwili niepracujące. W RS422 nie ma niepracujących nadajników podłączonych
do linii na której pracuje inny nadajnik i dlatego nie ma wymogu
dopuszczania napięć poza zasilania. Na schematach sprowadza się to do diod w
kolektorach tranzystorów bufora nadawczego, ale wnikając głębiej jest pewnie
trochę więcej problemów, ale nie znam się.

Można np. tylko przez 1 bajt przed wejściem na linię.
Zgodnie ze standardem bufory są na to odporne.
Tu racja. Bez oprogramowania nie zadziała ;-)
P.G.

Re: Bufor RS-485

A moglbys przeczytac co linkujesz ?
Owszem, mozliwe. Po dwoch parach.

J.

Re: Bufor RS-485

A gdzie ja do diabła pisałem, że RS485 full-duplex działa na jednej parze?
Ktoś w tym wątku zarzucił mi, że coś takiego jak "RS485 full-duplex" nie
istnieje, i że używając takiego określenia robię z siebie kretyna.

Andrzej

Re: Bufor RS-485

Nikt ci tu nie ubliża. Raczej wszyscy starają się pomóc. Prościej by
było gdybyś napisał jaki moduł z RS-485 wrzucasz na płytkę. Albo
wyraźnie określ jakie ma linie komunikacyjne. Bo jeśli tylko
dwukierunkowe +D i -D to po co piszesz o pełnym duplexie skoro on i tak
nie jest możliwy w takiej konfiguracji bo wymaga dwóch par. Jeśli masz
osobne linie +Tx -Tx i +Rx i -Rx to możesz mieć pełny duplex i nie grozi
ci w tej sytuacji że nadajniki się zderzą bo każdy nadaje na odbiornik.
Gdybyś się tak nie bał, że ktoś ci podkradnie pomysł urządzenia i uronił
troszkę rąbka tajemnicy to nie rzucalibyśmy domysłami na ślepo i może by
ci ktoś mógł więcej pomóc.

Re: Bufor RS-485

Biorąc pod uwagę, że zamieściłem schemat, podałem układy, których chcę
użyć (drugi wątek) itd. to trochę mnie dziwi to co piszesz.

A tu jest post od którego zaczęła się dyskusja o full-duplex:

Andrzej

Re: Bufor RS-485

Wszyscy czytaliśmy tę wypowiedź, ale ja zapamiętałem tam uśmieszek, który
byłeś łaskaw wyciąć.
P.G.

Re: Bufor RS-485

Rzeczywiście zamieściłeś przykład komunikacji RS-485 na linii jednoparowej.
No to sobie teraz odpowiedz dlaczego gdy zacząłeś pisać o full-duplexie
ludzie uznali, że chodzi ci o full duplex na jednej parze?
W podanym przez ciebie rysunku nie ma mowy o urządzeniach full-duplex.

Ty już wcześniej pisałeś:
"Mógłbym w tej roli użyć zapętlonego transcivera full-duplex, ale
przetwarzanie sygnału różnicowego na zwykły a potem znowu na różnicowy
mi się nie podoba. Poza tym nie wiem, czy nadajnik full-duplex może
pracować na nadajnik/odbiornik half-duplex."
Wygląda to jakbyś jednak uważał, że nadajnik fullduplex pracuje na linię
jednoparową.

Napisałbyś po ludzku jakie moduły chcesz ze sobą połączyć to miałbyś
podane rozwiązanie. Ale widocznie boisz się, że szef czy prowadzący
ćwiczenia skojarzy osobę więc starasz się podać jak najmniej szczegółów
i się dziwisz, że dyskutanci próbują sobie coś dopowiedzieć.

Re: Bufor RS-485

Można próbować z tym dyskutować ;-)
Standard RS485 nie ogranicza liczby takich łączy między urządzeniami.
Można więc puścić dwa (rozumiemy dwa osobne RS485, a nie dwa łącza w
ramach
jednego standardu, bo standard to jedna para).
No i tworzymy scalaki zgodne hardware'owo z taką sytuacją nazywając je
full-duplex - że te scalaki służą do realizacji full-duplex, a nie że
standard jest full-duplex.
Standard hardware'owy scalaków jest RS485, a nie RS422, aby umożliwić
połączenie wielu nadajników slave do jednej pary.
No i mamy scalak, do ktĂłrego pasuje zarĂłwno RS485 jak i full-duplex.

Nigdy nie widziałem jakiegoś źródłowego opisu RS485.
Nie wykluczałbym, że tam są opisane i być może nazwane 2 metody realizacji
(half i full), a wtedy to już całkiem tematu nie ma ;-)
P.G.

Re: Bufor RS-485
realizacji

Używając Twojej metody można argumentować że po łączu 100Mbps można
puścić transmisję 200Mbps - wystarczy spiąć dwa kable po 100Mbps każdy :-)

Re: Bufor RS-485
:-)
No i się przecież tak robiło.