bocznik do pomiaru prądu

Witam.
Muszę zrobić pomiar prądu do 20A. Pomyslałem o boczniku, potem jakieś
wzmacniacze operacyjne, A/C i procek.
Właśnie nie wiem tylko z czego taki bocznik zrobić. Opornik pewnie raczej
odpada. Czy może być np: jakiś płaskowniczek aluminiowy? Ewentualnie jaki
materiał byłby dobry?

Pozdrawiam
Paweł

Re: bocznik do pomiaru prądu

Kupić gotowy
http://www.lumel.com.pl/pl/oferta/aparatura_pomiarowo_regulacyjna/boczniki_pomiarowe /

--
Filip.

Re: bocznik do pomiaru prądu
np. ACS712 - nie znam nic piękniejszego :)
-
M. Augustyniak

Re: bocznik do pomiaru prądu

Kwestia jaką chcesz mieć dokładność, do testów możesz wziąć nawet
kawałek drutu miedzianego o rezystancji kilku miliomow (przelicz sobie z
rezystywności miedzi i przekroju drutu rezystancje). Oczywiście musisz
też uwzględnić straty na takim drucie co być go nie spalił :)

--
Shooter

Re: bocznik do pomiaru prądu

Byś sam sprawdził :-)
Słyszałeś, ze z miedzi robi się czujniki temperatury ?
Słyszałeś, ze stabilne oporniki robi się z manganinu ?
Zobacz w tabelce TWR miedzi, chromonikieliny, kanthalu w różnorakich
składach chemicznych.
Zobacz się to się ma do TWR oporników SMD po groszu.

Re: bocznik do pomiaru prądu

Spiek ceramiczny, to nie drut oporowy

Re: bocznik do pomiaru prądu

Jasne, dlatego było w cudzysłowie. Podobnie jak rezystory w ceramice.
Pozostaje pytanie o pomiar rezystancji grzałki w lutownicy i
stabilizację temperatury na podstawie tego pomiaru. Czy może jednak jest
to robione inaczej (jakaś termopara zatopiona w ceramice)?

Re: bocznik do pomiaru prądu

Co jest w "stabilizującej" grzałce lutownicy nie wiem, nie miałem takiej -
najprościej wsadzić do zwykłej bimetal.
W zwykłej jest spirala grzejna z marnej chromonikieliny zaprasowana w
izolującym proszku ceramicznym (tlenek magnezu + śmieci) i całość w
ochronnej metalowej rurce, podobna jak w bojlerze, pralce.
Spieki ceramiczne, np. silikaty, mają różnorakie właściwości, o
stabilizujących nie słyszałem.
Grzałki samoregulujące są na niskie temperatury wykonywane z  polimerów

Re: bocznik do pomiaru prądu

A może chodzi o taki wyłącznik z magnesem wchodzącym w punkt Currie?
Magnes w grocie roboczym lutownicy włącza kontaktron gdy jest
zimny, załącza obwód prądu w grzałce która ogrzewa magnes do
momentu gdy osiągnie punkt Currie i traci swój magnetyzm...
Przestaje załączać kontaktron i wyłącza wtedy grzałkę.

Nie wiem jak to działa - po prostu zgaduję na podstawie tego że
miałem kiedyś taką lutownicę i charakterystycznie pykała co
jakiś czas włączając i wyłączając grzałkę na postoju... nieużywana.

Re: bocznik do pomiaru prądu

To mógłby zrobić tylko raz - po ochłodzeniu się spontanicznie nie
namagnesuje.

Raczej magnes ma wysoką temp. krytyczną (względnie jest odseparowany
termicznie), a kluczowaniem zajmuje się kawałek ferromagnetyka,
który na gorąco robi się para-

--
Pozdrawiam!
Jarosław Szynal

Re: bocznik do pomiaru prądu

Aż z ciekawości rozprułem Wellerke ;)
Nie, ewidentnie jest to magnes wprasowany w grot, grot sie nagrzewa
razem z magnesem, traci właściwości, druga część sie oddala i odłącza
zasilanie za pomocą prymitywnego styku sterowanego cięgnem. Groty mają
różne magnesy, o różnych temperaturach wyłączenia.

Andrzej

Re: bocznik do pomiaru pršdu

Tylko ze przegrzany magnes po ochlodzeniu sie spontanicznie nie
namagnesuje.

J.

Re: bocznik do pomiaru prądu

Raczej niemożliwe. Stwierdzasz że w grocie jest magnes bo
materiał ferromagnetyczny już się zdążył ochłodzić i namagnesować.
Albo śrubokręt czy czym tam testujesz jego magnetyzm jest już
namagnesowany i przyciąga kawałek grota pokrytego powłoką ferro.

To jest oczywista oczywistość - ale to nie są magnesy a tylko
groty pokryte są ferromagnetyczną powłoką (stopem) który
wchodzi w punkt Currie w róznych temperaturach w zależności
od swojego składu i tak się reguluje temperaturę średnią grota...

Re: bocznik do pomiaru prądu

To brzmi jak coś bardziej przemyślanego niż moja "szybka piłka"  :-)
Oczywiście masz rację - magnes się nie namagnesuje sam z siebie.

Re: bocznik do pomiaru prądu

Takie rozwiązanie nie przejdzie, gdy w stacji masz możliwość regulacji
temperatury. Temperaturę przypisaną do konkretnego typu grota (co wg
mnie nie jest rozwiązaniem wygodnym) mają chyba tylko Wellery. I ich
stacje nie mają możliwości regulacji temperatury.

Re: bocznik do pomiaru prądu
Bardzo dobry. Od razu światełko będzie miał. Może marne bo czerwone, ale zawsze
jakieś światełko. Czy Ty k... cokolwiek wiesz o pomiarach że się udzielasz?