bity nie bajty > do PC

Czesc,

potrzebuje wczytywac bity (jeden po drugim) 9600 bps do komputera PC z
windows xp. Kiedys byly programy pod DOS/Win 3.1 obslugujace taka
transmisje z wykorzystaniem linii sterujacych portu RS-232. W win xp
jest gorzej, bo to system pilnuje, aby programista sam nie grzebal.
Czy jest jakis sposob, aby wczytywac takie bity z wykorzystaniem tych
linii sterujacych (lub linii centronics).

A moze jest jakis chip z USB (np. FTDI), ktory mozna byloby
wykorzsytac do zczytywanie tych bitow (stanu linii)?

Na poczatek potrzebuje aby bity wyswietlaly sie na ekranie...a potem
chcialbym je rozkodowywac (ramki).

Macie pomysly, wiedze, moze jakis kod w C lub (do wyswietlania gotowy
program) pod Windows xp by sie znalazl?

--
ThinkXtra

Re: bity nie bajty > do PC

I cala masa prockow z usb, na ktorych mozesz zrobic "front end"

9600 .. mozesz sprawdzic jakie mozliwosci daje windows programiscie.
Byc moze komunikaty nadchodza wystarczajaco szybko, zeby zlapac
dokladny czas zdarzenia i zdazyc obsluzyc pojedyncze bity.
Ale port RS-232 to rzecz w zaniku, a na konwerterze USB 9600 to za
szybko - normalnie jest obslugiwany co 1ms, moze Adam potrafi
przyspieszyc.

A na centronicsie .. niby sa jakies tryby wejsciowe, nawet chyba z
DMA, po dolozeniu jednego pomocniczego generatora mozna by chyba
100kHz osiagnac bez problemow, tylko najpierw trzeba PnP poudawac, a
zaraz potem pewnie driver napisac wlasny :-)
No i Centronics tez w zaniku, wiec znow wracamy do procka z USB.

Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?

J.

Re: bity nie bajty > do PC

Na 9600 bps audio nie pociągnie.

Ale poza tym da się toto zrobić na wszystkim:
RS232 lub Centronics: potrzeba drivera, ktĂłry przemapuje hardware na
message. Jest tego trochę w sieci, trzeba poszukać. Dla programu jest to
przezroczyste, robisz tak, jak w Win 3.1 i wcześniej.

FT232R: tyż się da. Tryb bit bang.

Game port (jeszcze są też takie na USB): odpytujesz guziki i masz
gotowe. Lub: Bierzesz dowolny manipulator, może być ze zwalonymi
potencjometrami i robisz jak wyżej z guzikami. Czy osiągniesz 9600 nie wiem.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: bity nie bajty > do PC

troche off-topic ale zobacz:

drivers/net/hamradio/soundmodem/sm_fsk9600.c

c.

Re: bity nie bajty > do PC

wiem, ze takie cos jest, ale ja wlasnie ide z kierunku modem
(chip)....bity w nrzi....bit-staffing..i ramki HDLC i dekodowanie
ramek i komunikatow. Ma to na koncu byc w malym procku, ale nauke chce
robic w PC etapami.

Na poczatek potrzebuje pouczyc sie co wychodzi z modemu (ogladac zywe
bity), rozkodowywac nrzi itd. Wlasnie w takim celu potrzebne mi sa
bity (zywe) w PC.

--
ThinkXtra

Re: bity nie bajty > do PC
To może na początek jakiś prosty analizator stanów logicznych?

Re: bity nie bajty > do PC
Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit - myślisz, że antyaliasing
spowoduje za duże zakłócenia?

Tylko niestety to nie działa - kernel nie jest tworem RT i może [*] się
pojawiać utrata bitów.

To już prędzej - jest synchronizowane zewnętrznym zegarem.

[*] i będzie - kilka miesięcy temu pomoagałem znajomemu wyśledzić dziwne
zakłócenia w komunikacji z pewnym urządzeniem. Po podłączeniu
analizatora wyszło, że robiony przez LPT SPI miewa czasami "przycięcia"
na tyle długie (dochodzące do 1.5ms), że układ uznawał, że zegar zniknął
i resetował komunikację. To co dopiero gdy mówimy o pracy synchronicznej.

Re: bity nie bajty > do PC
UĹźytkownik "Michoo"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j06cdn$39s$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

A mozliwe ze obecnie nawet znacznie wiecej.

J.

Re: bity nie bajty > do PC

Nie wiem co, ale wiem, że kumpel, który próbował właśnie coś takiego (9600
bps) przez parę dni, w końcu się wkurzył  i się mnie spytał. Potem wziął DIO
na USB (bo leżało w szafie, a on nie wiedział :-)),

Da się zrobić, ale musisz zrobić/kupić/ukraść driver z buforowaniem.

Re: bity nie bajty > do PC
UĹźytkownik "Waldemar Krzok"  napisał w

Dlaczego nie ?

Ale tu te same problemy - nie bedziesz odczytywal stale, bo cie
windows wywlaszczy. No i chroni dostep do portow. No i ma drivera
wbudowanego, ktory pewnie sprawdza 50-100 razy/s.
Co prawda .. dostep jakos sie daje wywalczyc, a procki teraz
wielordzeniowe, moze da sie jeden zarezerwowac :-)

No i to musi byc game port uczciwy, nie na USB.

J.

Re: bity nie bajty > do PC

Napisać swój driver.

Niekoniecznie.

Re: bity nie bajty > do PC
Hello Waldemar,

Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
pełne pasmo nie miałoby dać rady?

Re: bity nie bajty > do PC

Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co prawda
na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u wątkotwórcy
jest kodowanie nrzi, a tu 1 bps == 1 bod.

Ale chyba kwestia sprawdzenia. Jak już pisałem kolega próbował i mu się nie
udało. Nie rozpracowywał jednak tego problemu do upadłego. Może przełączać 2
częstotliwości?

NRZI może mieć problemy z filtrem górnoprzepustowym na wejściu, choć tu mam
dość pozytywne wspomnienia. Zapisywałem sygnał PCM kodowany NRZI na taśmie
magnetowidowej (ok. 11kHz). Dwa kanały (data, clock) na taśmie, na wyjściu
komparatory. Przy rzeczywistych danych miałem bardzo mało błędów.

Re: bity nie bajty > do PC

Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A tu
takie rewelacje.

Re: bity nie bajty > do PC

OK. Już doczytałem i dla systemów kodowania gdzie w jednej zmianie sygnału
jest kodowanych kilka bitów ma to sens.

Re: bity nie bajty > do PC

no tos chlopie sie obudzil....

http://tldp.org/HOWTO/Modem-HOWTO-23.html

c.

Re: bity nie bajty > do PC
Hello Marcin,

bps to bps a bd to bd. bps jest prędkością transmisji a bd jest
prędkością modulacji. Przy prędkości modulacji 1200bd wyciskało się
14400bps dawno temu. Na nośnej 1800Hz. I Shanon w grobie się nie
przewracał. Kwestia modulacji.

Re: bity nie bajty > do PC
Hello Waldemar,

Ale pasmo szersze prawie 7-krotnie i 16 bitów zamiast 8. A
potrzebujemy zaledwie 9600bps. To nawet na 4-punktowej PSK daje ledwie
4800bd. O QAM przez litość nie wspomnę...

FSK daje fatalne wyniki. Na FSK ostatnia implementacja miała 300bps w
paśmie telefonicznym.

Czyli da się. Ale NRZI kodowałbym jednak w jakimś FM.

Re: bity nie bajty > do PC

No dobra, ale dane zasuwają nagie NRZI. Transkoder pewnie możliwy, ale chyba
wątkodawca nie chce czegoś takiego (ja bym nie chciał). To już lepiej
dodatkowy hardware jak pisał Michał.

no nie. 1200/75 też było :-).

Ja też, ale się nie dało. Był magnetowid z 3 kanałami dźwiękowymi. Przerobić
się nie dało. 11kHz modulacji nie pasowało do 20kHz max. pasma przenoszenia.
Próbowałem też RTZ, ale wtedy mieliśmy 22kHz, a to było za dużo.

Re: bity nie bajty > do PC
Hello Waldemar,

Czysta PSK nie boi się NRZI.

OMG, a kto tego używał? I kiedy?

Dodanie paru bitów spowodowało podwojenie modulacji? Dziwne...