Bezpiecznik półprzewodnikowy N25W - jak go sprawdz

witam

Bezpieczniki takie siedzą w odtwarzaczu cd który nie daje znaków życia. A że cd-k jest dość wysokiej klasy przydało by się go reanimować.

Sprawdzałałem napięcie idąc od trafa. Napięcie jest tylko na mostku, kondensatorach filtrujących i dochodzą do nóżki bezpiecznika N25W.

Za bezpiecznikiem - wszędzie 0 V. Mam więc nadzieję, że wymiana bezp. przywróci życie odtwarzaczowi.

W sumie pierwszy raz spotykam się z tego typu bezpiecznikami. Jak taki bezpiecznik sprawdzić miernikiem? Z tego co widzę po podłączeniu miernika przejście jest, ale tylko w jedną stronę - i to w odwrotną niż powinna.

pozdrawiam Paweł

Reply to
Paul

Jest szansa, te bezpieczniki mają za zadanie ochronę półprzewodników. W odróżnieniu od standardowych, które palą się później niż półprzewodnik.

Bezpiecznik jak każdy inny.

Z tego co widzę po podłączeniu

Trzeba umieć posługiwać się miernikiem.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:h3dctm$p8e$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

no to może mnie kolega oświeci co robię nie tak?

bezpiecznik ten zachowuje się jak dioda - przewodzi w jedną stronę (tylko gdy + miernika podłącze ZA bezpiecznikiem biorąc trafo za początek układu). Jest zepsuty czy nie?

pozdrawiam Paweł

Reply to
Paul

Dziwne by to bylo uszkodzenie. Prawdopodobnie prad plynie inna droga i co innego mierzysz.

za mostkiem są kond. filtrujące a następnie owy bezpiecznik, ZA MOSTKIEM czyli PRZED bezpiecznikiem jest 13.2V, ZA BEZPIECZNIKIEM jest 0 V. No ludzie prościej sie nie da.

W mierniku jest funkcja kotroli zwarcia. Bezpiecznik ma przepływ, ale zachowuje sie jak dioda - przewodzi w jednym kierunku i to w odwrotnym niż wg. mnie powinien.

CZY KTOŚ WIE, CZY BEZPIECZNIK N25W POWINIEN MIEĆ PRZEPŁYW W JEDNYM CZY W DWÓCH KIERUNKACH?

pozdrawiam Paweł

Reply to
Paul

Z cos jeszcze jest za bezpiecznikiem ? Bo jesli np kabelek jest tam zwarty, i mierzysz bezpiecznik to naprawde zmierzysz zwarcie w kabelku i diody w mostku ..

Pdf trzeba przeczytac, ale z zasady takie bezpieczniki sa raczej bezkierunkowe.

na stole czy siedzący w układzie? normalne multifuse mają przepływ w obie strony Ja bym go najpierw wylutował a potem mierzył.

Pozdrawiam

AS

Reply to
AS

Jeżeli mowa o bezpieczniku polimerowym, to jest on "bezkierunkowy". Aby go sprawdzić należy go wylutować. W stanie zadziałania, ma dużą rezystancję, po "zdjęciu zwarcia" powraca do stanu przewodzenia. Opisany objaw może być spowodowany tym iż układ ma uszkodzenie, przekroczony jest prąd zadziałania i bezpiecznik zwiększył swoją rezystancję o kilka rzędów wielkości. Dlatego za nim masz napięcia 0V. K.

Reply to
John Smith

Użytkownik "Paul" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:h3dhu0$8di$ snipped-for-privacy@news.wp.pl...

Zastanów się, co mierzysz? diodę? Przeczytaj instrukcję obsługi miernika. Dowiedz się jakim napięciem mierzysz, jeżeli używasz omomierza. Czy tym miernikiem da się mierzyć elementy w układzie? (każdym się da, kwestia doświadczenia)

Nie ma bezpieczników jednokierunkowych - wogóle co to za nazwa :-) A ten który mierzysz nie przewodzi w żadną stronę.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:h3eg0k$mii$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

jakoś inni nie mieli problemów ze zrozumieniem tego co napisałem. Napisałem że bezpiecznik ZACHOWUJE SIĘ JAK DIODA. a pytanie było: czy tak powinien sie zachowywać?

po raz kolejny kłania się czytanie ze zrozumieniem. w moim tekście występuje BEZPIECZNIK N25W, nie pisałem nic o "bezpieczniku jednokierunkowym".

w sumie z postów kolegi dowiedziałem się tylko, że nie potrafie sie posługiwać miernikiem :-)

innym kolegom (J.F., AS i John Smith) serdecznie dziękuję za rady, zaraz jadę na wolumen po bezpieczniki, mam nadzieję, że po wymianie kompakt ożyje.

pozdrawiam Paweł

Reply to
Paul

Używam bezpieczniki polimerowe w swoich konstrukcjach. Nie zetknąłem się jeszcze z sytuacją aby był uszkodzony, ale może... Poprzez analogię do bezpiecznika topikowego, masz 0V w układzie, gdyż bezpiecznik zadziałał. Polimerowy w odróżnieniu od topikowego, po zdjęciu obciążenia, powróci do stanu pierwotnego. Oszczędź sobie drogi, sprawdź bezpiecznik i szukaj dalej. K.

Reply to
John Smith

chciałem podziękować wszystkim za rady

Podsumuje: Bezpieczniki półprzewodnikowe przewodzą w obie strony, gość w soltroniku powiedział że nie ma znaczenia jak je się wlutuje.

Co do kompaktu: DZIAŁA :-D Na szczęście padł tylko bezpiecznik (widocznie nie dość długo poczekałem aż sie kond. rozładują i wyciągnąłem taśmę, cholera wie dlaczego).

Kompakt to CDP-791 vel. CDP-X111 ES. Mam nadzieję, że z nowym laserem, bezpiecznikami i nasmarowany smarem silikonowo-teflonowym pogra następne 10 lat. A gra przepięknie :-)

Temat zamknięty.

pozdrawiam Paweł

Reply to
Paul

Szlag je trafia jak zadzialaja za wiele razy (zalezy od typu jaki uzywasz - warto sprawdzic PDF).

Reply to
Jerry1111

Można też podać za wysokie napięcie, dać prąd zwarcia taki aby odparował itp. Ale w praktyce, jeszcze mi się to na przestrzeni lat nie zdarzyło. K.

Reply to
John Smith

Pisze dlatego, ze mialem taki problem. Blad byl szkolny - bezpiecznik troche za maly i w ok. 2% urzadzen (gdy byly dodatkowe rzeczy podlaczone) sie wlaczal. Dlugo nie moglem znalezc przyczyny dlaczego niektore urzadzenia glupieja, przez przypadek znalazlem ze to bezpieczniki sie uszkadzaja.

Reply to
Jerry1111

Uszkadzają się czy były na za mały prąd? K.

Reply to
John Smith

Użytkownik "John Smith" snipped-for-privacy@buziaczek.pl napisał w wiadomości news:h3er0i$ne4$1@217.76.112.12...

Ależ to nie jest bezpiecznik polimerowy !

Irokez

To już musi stwierdzić autor wątku, czy pdf zgadza się z elementem. Jak prześledzisz wątek, to zauważysz iż o elemencie pisałem w trybie warunkowym. K.

Reply to
John Smith

bezpiecznik to N25W dokładnie taki jak zdjęciu (Typ N):

nie wiem dlaczego dyskusja zeszła na temat bezp. polimerowych bo z tego co wiem to zupełnie inna bajka :-)

Zrobiłem przegląd posiadanych odtwarzaczy CD i tam są tylko takie bezpieczniki (od N10 do N25).

pozdrawiam Paweł

ps. a wątek już zamknąłem, bezpieczniki wymienione, kompakt jak nowy :-)

Reply to
Paul

To proste, jakie pytanie taka odpowiedź. Przed udzieleniem pierwszej odpowiedzi wpisałem hasło N25W w Google i nic sensownego nie wyskoczyło. Dalej poszło ze szklanej kuli. Jak miałeś dokładne informacje o elemencie, trzeba było je udostępnić jak najwcześniej. Na świecie jest produkowanych coś około 20 milionów typów elementów i trudno jest je znać wszystkie. K.

Reply to
John Smith