Bezołowiowo?

Hello,

http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Tylko po co oni stosowali bezołowiowe lutowanie, skoro w motoryzacji
wolno używać ołowiu?

 RoMan                          mailto:roman@pik-net.pl
Re: Bezołowiowo?
http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Pewnie chcieli się chwalić, że są bardziej ekologiczni od konkurencji i
przepisów.

Re: Bezołowiowo?
http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

Przedostatni akapit,
lub/i to o czym wspomniał Andrzej.

--
Włodek

Re: Bezołowiowo?
Hello Włodzimierz,

http://elektronikab2b.pl/blog/15643-cynowe-wasy-zablokowaly-pedaly-gazu-w-toyotach

No nie - bezołowiowe elementy da się lutować ołowiowo bez problemu. I
ołów podczas lutowania ładnie wdyfundowuje (ałć!) gdzie potrzeba.

Re: Bezołowiowo?

Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
Pb całych nie zwilży.

Re: Bezołowiowo?
O i na dowód znalazłem jednak to zdjęcie:
http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.htm

Re: Bezołowiowo?
Hello Michoo,

Ależ własnie potwierdziłeś, jak daleko sięga dyfuzja olowiu. Czyli
problem dotyczy tylko długich wyprowadzeń.

Re: Bezołowiowo?
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w

Jak daleko ?
"In this example, the end-user of the device required the leads to be
"hot solder dipped" in Sn63/Pb37 to within 50-mils of the oscillator
package just prior to mounting to the printed wiring board"

Czyli zostalo tylko 1,27mm niezaolowionego ... i wystarczylo .. do
awarii.

Ale tak swoja droga - jesli po roku mamy takie whiskersy ... to jaki
procent sprzetu przetrwa do gwarancji ?
Czy to tylko kwestia prawdopodobienstwa, ze 99% whiskersow nie
szkodzi, czy moze producenci powyzszego popelnili jakis blad ?
Ewentualnie NASA przetestowala w odpowiednich warunkach.

J.

Re: Bezołowiowo?

Jak wyhodować takie coś?
Wystarczy lut bezołowiowy i wyrośnie zawsze?

Mirek.

Re: Bezołowiowo?
Hello Mirek,

Czysta cyna + podłoże sprzyjające kierunkowej krystalizacji. Tu
podłożem był niklowany kovar.

Re: Bezołowiowo?
Chyba nikt nie wie ;)

http://nepp.nasa.gov/whisker/background /

Re: Bezołowiowo?

Starac sie chyba jakos specjalnie nie trzeba

http://www.youtube.com/results?search_query=tin+whiskers

Ja bym tam uzyl mozliwie czystej cyny, a na pewno nie lutu - ktory powinien
miec domieszki zapobiegajace.

J.

Re: Bezołowiowo?
Hello Michoo,

Przy długich nóżkach THT faktycznie może być problem. Ale w takim
montażu odstępy są duże a warstwy czystej cyny bardzo cienkie.
Bardziej boję się układów scalonych o odstępem obecnie już bywa, że i
20mils :(

Re: Bezołowiowo?
A to wg jednej z teorii jeszcze gorzej, bo na wzrost działają naprężenia.

Coraz więcej jest .4mm : ~15.75mils. I właśnie ich się boję - nie mają
dużo do zarośnięcia.

Re: Bezołowiowo?
A nie można takich ważnych komponentów zalakierować? Przecież nie są
przeznaczone do naprawy tylko wymiany. Podejrzewam, że ten przypadek w
sumie jednostkowy to błąd technologiczny. Choć prawdę powiedziawszy nie
chciał bym jeździć samochodem drive by wire, jakoś mam większe zaufanie
do stuletniej praktyki w stosowaniu przekładni kierowniczej.
Generalnie jestem wrogiem jakiejkolwiek elektroniki w aucie poza audio.

Re: Bezołowiowo?
Pewnie można. Albo nawet całość w masie zalać. Tylko, że to podnosi
koszta, komplikuje proces i nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Afaik przynajmniej jeżeli chodzi o gaz to na rynku robi się niewielki wybór.

Demonizujesz. Np taki sterowany komputerowo wtrysk bezpośredni, czy ABS
mają pewne zalety. Samoloty są zresztą fbw od dłuższego czasu, tylko
trzeba to robić z głową.

Używanie stopów lutowniczych, które znane są z pękania, rosną na nich
zwierające struktury ze źle pojmowanej ekologii (ile ołowiu będzie w
elektronice?) jest pomylonym pomysłem. Najgorsze jest to, że ktoś uznał,
że to dobry pomysł.

Re: Bezołowiowo?

Pomysl byl zajebisty tym bardziej ze ta cala "elektronika" pojdzie
niedlugo na zlom. Dobrze ze nikt w samolotach tego nie stosowal.

Re: Bezołowiowo?

Dla mnie czyli niezamożnego majsterklepki zalet nie ma wcale, dopóki
używam auta gaźnikowego(Corolla) zasilanego LPG 1 generacji koszty w 95%
samodzielnego serwisu auta są pomijalne w stosunku do kosztów paliwa a
niezawodność auta sięga 99,9% czyli od 15lat nigdy nie zdarzyło się
żebym nie dojechał do celu a planowane naprawy mieściły się w jednym
dniu, ojciec posiadający auto tylko z elektronicznym wtryskiem i
immobiliserem (Civic) w ciągu ostatnich kilku lat był co najmniej 20dni
bez auta z powodu usterek elektroniki plus bonus w postaci konieczności
dostarczania auta do specjalistycznego serwisu a średnie koszty serwisu
są kilkakrotnie wyższe niż mojego w przeliczeniu na rok użytkowania.

Re: Bezołowiowo?
Jeszcze ojciec z powodu zużycia musiał sobie dorobić 2 kluczyki po 180zł
sztuka bo w środku mają jakiś RFID:) ja też dorabiałem po 15zł.

Re: Bezołowiowo?

To niech sobie następnym razem szanowny padre Padre kupi jeszcze bardziej
wypaśną furę, co to się bez kluczyków otwiera, jakąś kartą czy innym czyms.