Baterie cynkowo-powietrzne

Poniewaz ogniw paliwowych cos nie mozemy sie doczekac, popatrzylem
sobie na baterie cynkowo-powietrzne.
W koncu cynk tez paliwo, czemu ma byc gorsze od alkoholu, a prawda,
wypic sie nie da :-)

Juz sie kiedys patrzylem, wtedy nie wzbudzily mojego zainteresowania,
nie wiem, polepszyly sie, czy poprzednio nie zwrocilem uwagi na
parametry.

- http://www.rayovac.pl/
  maly guziczek, a pojemnosc rzedu  0.5Ah.

-http://www.lubacell.com/index.php?go=3
  do pastuchow , takie np AS4 ma rozmiary 56x56x111mm i 50Ah.

Chociaz ... 4x7 eneloopow ma 60x51x105mm, z opcja wiekszego upchania,
i 56Ah, to moze poprzednio sie nie mylilem :-)

To ogniwo za to jest troche lzejsze (eneloop wazy 27g) ... ale tak
sobie mysle ze w miare wyczerpywania robi sie coraz ciezsze ...

No i w koncu sam nie wiem - nic ciekawego, czy przygladac sie tym
guzikowym dalej.

J.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Za to można dać cynk.

Zasilanie aparatów słuchowych, to chyba jedyna dziedzina, którą można
zaliczyć do hi-tech, gdzie ogniwa metalowo-powietrzne się przyjęły.
Nie wiem, czy poza cynkowymi nie robią jeszcze aluminiowych i magnezowych.
Ogólna wadą takich ogniw jest to, że jak się je raz aktywuje, to trzeba
z nich stale czerpać prąd, bo jak nie, i tak się same wyczerpią. Tam jest
taki mały plasterek, który się odkleja, by dopuścić powietrze. W aparatach
słuchowych ta wada nie jest dokuczliwa, bo tego się nie wyłącza.

Jeszcze były do zasilania lamp sygnalizacyjnych na końcu pociągu.
Te zastosowania znowu łączy to samo -- ciągłość poboru prądu. Aby
krowa w szkodę nie lazła, pociąg miał stały znacznik <EOF>.

Poza tym jeszcze zastosowania do różnych tratw ratunkowych albo szkół
przetrwania. Są ogniwa, do których należy -- pardon maj frencz -- po
prostu nasikać, by czerpać z nich prąd.

Kiedyś tym tematem byłem żywo zainteresowany. Mogę przytoczyć jedną
ciekawą historyjkę. Islandia ma wielki potencjał do produkcji prądu.
Są tam dogodne warunki do budowy hydroelektrowni, prąd jest tani
i ekologiczny. Więc wozi się na wyspę boksyty z Ameryki Południowej,
by tam zrobić z nich aluminium (co wymaga dużego nakładu energii
elektrycnej). Powstał więc pomysł, by to aluminium wywożone gdzieś
dalej traktować jako (wtórny) surowiec energetyczny -- odzyskiwać
z niego prąd w ogniwach powietrznych.

Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
Re: Baterie cynkowo-powietrzne
W dniu sobota, 31 sierpnia 2013 02:06:48 UTC+2 użytkownik Jarosław Soko

ożna
y.
ch.
trzeba
Tam jest
W aparatach
u. Aby
ół
edną
du.
ej,

Po co komu amelinium jak się go nie pomaluje?

Re: Baterie cynkowo-powietrzne
po co cytować całość dodatkowo dokładając puste linie?
nie umiesz tego naprawić czy nie umiesz tego zrozumieć?
ToMasz

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Może dołożył, bo lubi czytać między wierszami?

Re: Baterie cynkowo-powietrzne
W dniu sobota, 31 sierpnia 2013 12:37:47 UTC+2 użytkownik ToMasz napisa
ł:
ą można
ły.
owych.
to trzeba
ą. Tam jest
e. W aparatach
a.
.
ądu. Aby
kół
- po
ć jedną
ądu.
iowej,
zieś

Po co naprawiać jak jest dobrze. Żebyś się zesrał to za jakiś c
zas przejdziesz na współczesne czytniki i nie będzie Ci nic przeszkad
zało. Czytnik Google sam formatuje, chowa co niepotrzebne. Wystarczy umie
ć pisać żeby korzystać z grup dyskusyjnych.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne
snipped-for-privacy@gmail.com napi^H^Hsrał:

Niestety. Kiedyś uważano, że jeszcze trzeba umieć czytać.
Ale to chyba tylko przesąd i zabobon.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Nie, nie jest dobrze.

Thunderbird to współczesny czytnik.
Google to nie czytnik. Korporacja pozmieniała
sobie standardy w grupach i mamy tanczyc, jak zagrają?
Zwłaszcza, przy ich olewaniu usenetu. Jesne.

 > Czytnik Google sam formatuje, chowa co niepotrzebne.

I psuje formatowanie. Musisz używać tego syfu,
nie podnoś tego do rangi postępu.

pzdr
bartekltg

[OT] Re: Baterie cynkowo-powietrzne
Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:
[..]
 > dyskusyjnych.

Wstydziłbym się przyznać że tego używam...

--
AlexY
Re: Baterie cynkowo-powietrzne
To dziecko googla, inaczej nie potrafi.
Tzn niektórzy korzystają z googla i ręcznie edytują posty, ale ten leń
ma wszystkich dookoła w dupie bo u niego jest ok.
Taki nieformowalny podstarzały troll.

--

Re: Baterie cynkowo-powietrzne
n leń

Goń sie frajerze.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne
Powitanko,

Daj spokoj, juz mu wielu pisalo. Gosc jest niereformowalny i uwaza, ze
caly swiat powinien sie przystosowac do jego dziwactw.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Baterie cynkowo-powietrzne

A jakby go zakleic ?

telefonow sie nie wylacza, gps'ow, akumulatory mozna ladowac - bo
duzego pradu to one chyba nie daja. Na kilkudniowej wycieczce - jak
znalazl.

Ale czy parametry maja lepsze niz zwykle baterie, bo ja ciagle mysle o
turystycznym uzytku - musi byc lekkie, male, tanie.
Akumulator li-ion moze wyjsc optymalnie :-)

Alternatywa
http://zezik.net/2013/04/18/biolite-nowy-palnik-pierwsze-palenie/
130$

Tez mi cos takiego chodzilo - nie wiem czy sie aluminium nadaje, ale
przeciez cynk mozna przewozic :-)

I tak jak pamietam - sa baterie cynkowo-tlenkowe, z HgO czy AgO.
Na ile sie znam na chemii - przy okazji tej elektrowni mozna by od
razu rtec lub srebro produkowac. No ale rtec nikomu niepotrzebna, a
srebra malo potrzeba :-)

J.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Niewiele to da, bo powietrze, które dostało się do środka, będzie jeszcze
przez dłuższy czas reagować. Ale z tych większych ogniw mozna wylać
elektrolit i je wysuszyć.

Na kilka dni, to przecież zwykły akumulator czy bateria starcza. Te
powietrzne, to są dobre na kilka tygodni.

Te co widziałem, lepiej sprawdzają się jako stacjonarne. Czyli bardziej
w obozie niż w plecaku. Drogie nie jest. W produkcji, bo wiadomo, że za
sprzęt do surwiwalu sprzedawcy każą sobie dobrze płacić. Zresztą takie
ogniwo można sobie wystrugać samemu. Częścia hi-tech jest elektroda
powietrzna, która powinna mieć dużą powierzchnię styku trzech faz --
powietrza, ciekłego elektrolitu i materiału przewodzącego prąd. To się
teraz robi z różnych siatek węglowych. Są konstrukcje, które zużywają
puszki po piwie (jak ktoś jedzie na wielotygodniowy surwiwal, będzie
miał jak znalazł).

To nie o przewożenie chodzi. Na cenę cynku składa się głównie wartość
rudy, która jest jeszcze cięższa, a w dodatku jest razem z rudą ołowiu.
Do tego wartość energii (niewielka), ale cieplnnej, bo to się po prostu
wytapia. A w przypadku aluminium koszty boksytów i ich transportu są
niewielki w porównaniu z wartością potrzebnej energii elektrycznej.
Czyli kupując wyroby aluminiowe, płacimy głównie za prąd. A w tym pomyśle
chodzi o odwrócenie całego procesu.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Ale ile go tam jest ? Powietrze pamietaj lekkie - w 1cm^3 jest go
~1.3mg, z czego tlenu 0.26mg.

No chyba ze tlen rozpuszczony w elektrolicie ..

No wlasnie nie bardzo, jak sie chce z zabawek korzystac :-)

Sa i tacy co urlopuja sie pare tygodni.

W obozie na pare osob to mozna i generator miec :-)

No tak, tylko skonczysz z powrotem z boksytem/tlenkiem aluminium w
elektrowni koncowej. I co z nim zrobic ? Na wysypisko, czy wywiezc do
Islandii celem ponownego przetworzenia ?

A z tlenkiem cynku mozna tak samo.
Jedyna roznica jaka widze ... cynk mozna tanio wyprodukowac przy
pomocy wegla, a aluminium nie. Wiec cynku sie tak nie produkuje :-)

J.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Nie wgłębiałem się zbytnio w procesy dziejące sie w tym maleństwie.
Ale pod pęcherzykiem lakieru na samochodzie też powietrza wiele nie ma,
a korozja idzie na całego.

I to jest właśnie dla takich.

Na wysypisko. Związki glinu są zupełnie nieuciążliwe.

No i jeszcze ta cena i uciążliwość rud cynku i ołowiu.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Bo jest ciagly dostep.

Cudow nie ma - gram cynku potrzebuje cwierc grama tlenu do reakcji.
A to mniej wiecej litr powietrza.

Nie wiem czy sie oplaca. Cenny surowiec w koncu :-)
Ale tylko tam gdzie jest nadmiar pradu :-)

No chyba zeby zarobic przy okazji transportu - robimy przy jakies
amerykanskiej elektrowni wodnej aluminium, wieziemy na Kanary, tam
zasilamy wyspy, odpady wieziemy do Norwegii, przerabiamy na metal, i
dostarczamy do Europy ...

Cynk chyba juz dosc czysty.
A uciazliwosc ... cos mi sie widzi ze (wodoro)tlenek aluminium w duzej
ilosci tez nie jest taki zdrowy. Spadnie kwasny deszcz i zatruje wody
gruntowe ..

http://en.wikipedia.org/wiki/Camelford_water_pollution_incident

J.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Ta bateryjka kosztuje złotówkę z hakiem, starcza pewnie na jeden dzień
(sprzedają w jakichś megapakach), cynku wiele w niej nie ma, próba
przerwania reakcji przez odcięcie powietrza bardzo go nie oszczędzi.

Można jeszcze lepić garnki -- te tradycyjne niemetaliczne-aluminiowe.
Czyli glinowe. To znaczy gliniane.

Amerykańska hydroelektrownia ma wiele mozliwości sensownego sprzedania
prądu. Islandzka nie. To jest jedyny mocny punkt tego biznesplanu.

Ale jest go w rudzie mało. Coś z tymi kamulcami pozostałymi na hałdach
trzeba zrobić. Można rzec, że cynk i ołów z rudy się *wytapia*, a boksyt
na aluminium *przetapia* (a przynajmniej przerabia).

Siarczan, to co innego.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Zobacz na gestosc cynku (~7g/cm3) i powietrza (~1.3mg/cm3) - musi byc
objetosciowo tysiace razy wiecej powietrza niz metalu.

I z tego co czytam - rozpuszczalnosc tlenu w wodzie jest rzedu 8mg/l -
czyli nie ma tu co szukac rezerw.

Gliniane to nie, chyba ze po domieszaniu innych skladnikow.
Ale owszem, mozna. Mozna tez rubiny produkowac :-)

Spadnie kwasny deszcz to bedzie i siarczan.
Ale to aluminium sie w mozgu gromadzi.

J.

Re: Baterie cynkowo-powietrzne

Jednak z jakichś powodów niemożność przerwania bezproduktywnych reakcji
uważa się za jedną z ważniejszych wad ogniw powietrznych. W tych większych
nie wystarczy wsadzić szpunt w dziurę od powietrza, tylko w razie
potrzeby spuszcza się cały elektrolit. Tu też może jest tak, że po
zerwaniu plasterka nie tylko dopływa powietrze, ale gdzieś się wyrównują
ciśnienia, coś się przelewa itp. W każdym razie ponowne zaklejenie nie
skutkuje.

A przynajmniej ostrzałki do noży. Albo papier ścierny.

Od jakiegoś czasu nie padają. A jak padały, to powodowały większe problemy.