Bateria termoelekryczna

W dniu 2011-06-17 19:19, abrakadabra pisze:

Jest jak najbardziej osiągalne. Hasło: termopara. Praktycznie bardzo dużo dużych termopar, dających w sumie sensowne napięcie (bo z jednej to niewiele do celów użytkowych by było). I odpowiednia konstrukcja, dająca jak największą różnicę temperatur między końcami zimnymi i gorącymi. Dla uzyskania sensownego napięcia i wydajności prądowej - musi być odpowiednio dużo blachy, i to różnej i niezbyt taniej, więc całość nie wychodzi tanio. W skrócie - bez sensu ekonomicznego, skoro za cene takiego generatora ma dożywotnie dostawy baterii AA ;) a jeszcze trzeba go czymś "opalać".

Wyobraź sobie że takie ustrojstwa były robione w latach "powojennych" w CPPP do zasilania latarni morskich itp, gdzie źródłem ciepła był.. materiał radioaktywny (gorący z powodu dokonujących się w nim rozkładów). I takie generatory prądu również były stosowane w sprzęcie kosmicznym (satelity/sondy). Bardzo prosta budowa, zero części ruchomych, tylko drogie paliwo i bardzo marna sprawność w stosunku do ceny paliwa i kłopotliwości.

Reply to
BartekK

Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości ...

nie rozumiem do czego ta droga blacha. W konstrukcij chodzi o to, aby zapewnić jak największą różnicę temperatur między złączmi zimnymi i gorącymi. Miedż do tego świetnie się nadaje i nie jest bardzo droga. Jesli chodzi o drut tworzący termoparę to mooże być drogi, ale nie dlatego, że jego składniki są drogie, tylko dlatego, że zapotrzebowanie na te materiły jest małe. Masowe wykorzystywanie tych materiałów znacząco obniżyło by cene drutu. Najbardziej interesują mnie doświadczenia praktyków którzy zmierzyli się z problemem (gdzie nabyć drut, czy spawać acetylenem, czy łukiem elektrycznym itd).

Ten rodzj zasilania został użyty w sądach Voyager wystrzelonych w 1977 roku i działających do dziś. Gdyby dziś trzeba by było wystrzelić takie sądy, to nic nowego w dziedzinie zsilania nie zmieniło by się.

Reply to
abrakadabra

Użytkownik "abrakadabra" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:itg5m6$kuc$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Trzeba to chłodzić Weź sobie drut stalowy i miedziany pospawaj, poskręcaj czymkolwiek potrafisz 1000 metrowych kawałków i sprawdź co ci wyjdzie nad ogniskiem.

Miastowemu Polakowi po co to? Tak samo nieprzydatne jak ładowarka słoneczna

Reply to
!sp

W dniu 2011-06-17 19:19, abrakadabra pisze:

Dlaczego nie osiągalne?

Dziś się to robi na module Peltiera (ok 20 PLN) i układzie LTC3108 (ok

30 PLN).

pzdr mk

Reply to
mk

Japonczyk to japonczyk, mysli po japonsku. Widziales jak Japonczycy rozwiazali problem tloku w metrze ?

Wstydz sie, dla wlasnej przyjemnosci tyle niepotrzebnego CO2 emitowac :-)

Mam w planach sprobowac, na razie sprawa rozbija sie o palnik - nie potrafie zespawac tych drutow. A moze jak na elektronika przystalo zaczac od zrobieni spawarki TIG ?:-)

Jesli chcesz po prostu uzywac - wykorzystaj modul Peltiera. Dziala tez w druga strone, podobno nawet lepiej, tylko przegrzewac nie mozna.

No wiesz - na biwaku, ognisko plonie i tak ..

W dniu 2011-06-17 19:38, BartekK pisze:

Ja opis podobnego urządzenia pamiętam z nieśmiertelnych "Nowoczesnych zabawek" Wojciechowskiego - nazywało się to "kociołek partyzancki" i podczas wojny miało służyć do zasilania radiostacji w warunkach polowych. Zważywszy że wtedy wszystko było na lampach - taki generator musiał mieć przynajmniej kilkanaście wat mocy. A co do sensowności takiego wynalazku dzisiaj - przypominam sobie takie wątek sprzed paru lat (na tej grupie) - ktoś się wybierał na wakacje do Azji centralnej, na stepy i szukał najlepszego sposobu na "zapakowanie prądu do plecaka" :)

Reply to
grg12

Pan J.F napisał:

Chodzi o gęstą sieć połączeń, dużą częstotliwość kursowania pociągów i sprawną organizację przy wsiadaniu i wysiadaniu z wagonów? Faktycznie, trzeba myśleć po japońsku. Szkoda, że u nas na to nie wpadli.

Dawno temu próbowałem. Bez spawania, skręcając druty płaskozubcami, aż do urwania. Konstantan i miękka stal. Działało. Można próbować też zgrzewania.

W tym garnku są właśnie takie. Zresztą ta firma poza rondlem robi inne, bardziej sensowne rzeczy --

. Jestem w stanie wyobrazić sobie miejsce, gdzie jest stały strumień gorących gazów (spalin), nie ma prądu, a kilkadziesiąt watów mocy elektrycznej się przyda.

Reply to
Jarosław Sokołowski

W dniu 2011-06-17 21:52, grg12 pisze:

Tak, niech miał nawet 100W mocy. A takie sobie średniej wielkości ognisko - jaką mocą grzewczą wg ciebie dysponuje? :) Ja stawiam na kW albo nawet dziesiątki kW, skoro naprawdę niewielkie palenisko w niewielkim kotle CO/CWU daje z wiaderka węgla/koksu te 10-20kW mocy grzewczej. Znaczy że takie ogniwo ma kilka procent sprawności...

Reply to
BartekK

Ale peltierek ogrzewany swieczka zasila luxeona ... i tu bym sprawdzil

- co daje wiecej swiatla - swieczka czy dioda :-)

Pan BartekK napisał:

E tam kilka procent. Partyzant przy nim siedzi, grochówkę gotuje, suszy onuce, grzeje dupę, dymem odpędza komary itd. Nadawanie meldunków przez radio zasilane z baterii termopar, to tylko jeden z pożytków z ogniska, produkt uboczny. Sprawność, to rzecz względna.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik J.F. napisał:

Znituj. Byle tylko nit był z metalu użytego w termoparze a nie z jeszcze innego.

Reply to
Maciek

W dniu 2011-06-18 01:23, BartekK pisze:

Zależy jak tą sprawność liczyć - biorąc pod uwagę że ludzie rozpalają ogniska i nie wytwarzają przy tym żadnego prądu... darmowa energia :) Poza tym nadal są na świecie miejsca gdzie łatwiej o paliwo do ogniska niż o elektryczność. Bardziej ciekawi mnie jak duży jest taki generator

- w "Zabawkach" nie było szczegółowego opisu - myślałem że jest to po prostu garnek z wielowarstwowej blachy ("zimna" strona termopary chłodzona wodą/zupą) - czyli w wyposażeniu turysty generator zastępowałby zwykły garnek (może trochę cięższy) - inna sprawa jeśli trzeba ze sobą taszczyć dodatkowe urządzenie

Reply to
grg12

Moze byc i z innego, ale ja bym chcial porzadnie przetopic, a nie na styk.

Jestes pewien ze chcesz sprawnej organizacji przy wsiadaniu ?

A ci ludzi to wchodza tak jakby nie bylo nastepnego pociagu za 10 minut :-P