Bateria podtrzymująca pamięć

Witam

Szukam baterii 5V do podtrzymywania pamięci w radiu Sony (staroć). Nie da
się odczytać z baterii typu, a dokumentacji brak. Nie mogę wygooglać sklepu
z takimi bateriami. Pewnie nie potrafię sformułować zapytania. Może ktoś zna
taki sklep/typ baterii, ewentualnie coś co by mi pomogło w poszukiwaniach?

Z góry dziekuję za wszelką pomoc.

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć
Nie wiem jak zbudowane jest to radio ale moze tam jest nie bateria tylko
kondensator, o takiego typu
http://multisort.pl/product/2110.Kondensator ;5;5V;1F;do;podtrzymania;napiecia.html
Jesli to jednak bateria, to sa 2 pomysly: albo znajdziesz nieduza
baterie na 4,5V i taka wystarczy (ale szczerze mowiac zadnej nieduzej
nie widzialem), albo dasz cos na 6V i diode w szereg, co teoretycznie
powinno dac ci jakies 5,3V.

--
Marcin "Ahmed" Gala
m.gala(maupa)interia.pl

Faktycznie kondensator, ale bez pojemności. Mimo wszystko jednak chciałbym
zastosować baterię. Podejrzewam, że wystarczyłaby taka od komputera 3V. Nie
mam jednak pewności. Kontroler jest niewidoczny pod wyświetlaczem i nie mogę
sprawdzić typu. Nie chcę rujnować układu. Czy trzy szeregowo połączone
ogniwka 1,55V do zegarków dadzą radę? Chyba pobór prądu jest pomijalny?

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

http://multisort.pl/product/2110.Kondensator ;5;5V;1F;do;podtrzymania;napiecia

Prawie na 100% do podtrzymywania pamięci wlutowany jest kondensator typu jak
w powyższym linku, tylko o znacznie mniejszej pojemności.
Typowe wartości to 0.022, 0.047 mikrofarada.
Czas życia tego typu kondensatorów to 10-15 lat.
Można tam dać najwyżej 0.1 mikrofarada/5.5V
Pomysł z wstawieniem pastylkowej baterii 3V, jak w komputerach, może się źle
skończyć - oryginalny kondensator zwykle był podłączony do +5V przez opornik
ograniczający ok 100 omów - przez ten sam opornik wpływał do kondensatora
prąd ładowania i wypływał prąd do podtrzymywania pamięci procesora.
Po włączeniu zasilania kondensator ładował się do pełnych 5V, potem prąd
praktycznie zanikał.
W przypadku takiego zasilania baterii 3V (baterii, nie akumulatora! ) przez
cały czas będzie płynąć ok 20mA, co wystarczy do bardzo efektownego
rozsadzenia baterii.

Nie kombinować! kupić za kilka zł ten specjalny kondensator i cieszyć się
pamiątkowym radiem.

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Baterie podtrzymujaca zegar w komputerze tez wymien ;)

c.

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Poprawiłem zegar :) Pewnie nie był ustawiony, bo to świeża konfiguracja. A
do meritum. Na kondensatorze po wylutowaniu jest cały czas napięcie 2,3V i
nie spada. Dziwne. Zachowuje się jak bateria.

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć
SprawdBC% jakie masz napiEA%cie w ukB3%adzie (tam gdzie byB3% kondensator=
).
Bo moBF%e siEA% okazaE6%, BF%e jak dasz bateriEA% to nie bEA%dziesz juBF%
 miaB3%
problemu. UkB3%adu teBF% nie :)

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Sprawdź jakie masz napięcie w układzie (tam gdzie był kondensator).
Bo może się okazać, że jak dasz baterię to nie będziesz już miał
problemu. Układu też nie :)

To chyba oczywiste, że zastosuje odpowiednia baterię. Najdziwniejsze jest
to, że po wylutowaniu owego kondensatora radio kilkanaście godzin pamięta
nastawy (tyle sprawdzałem, a ile maksymalnie nie wiem). Co jest grane?
Innego kondensatora, czy baterii nie ma. Dziwna sprawa.

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Całkiem normalne zjawisko.
Gdzieś przy procesorze, równolegle do tego "specjalnego podtrzymującego",
który wylutowałeś, jest prawdopodobnie wlutowany kondensator rzędu 47-100
mikroF.
Ten wylutowany miał prawdopodobnie ok 0.047-0.1 F czyli 1000 razy większą
pojemność - jak kupisz za ok 5zł i wlutujesz właściwy (patrz tutaj:
http://www.kondensatory-backup.impelshop.com/ )
to teoretycznie podtrzyma pamięć 1000razy dłużej.
Praktycznie, ze względu na samorozładowywanie, będzie skutecznie
podtrzymywać pamięć przez tydzień do miesiąca.

Nie ma co robić doktoratu - wydać kilka złotych na właściwy element i po
kłopocie.
Wmak

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Musi być tak jak piszesz. Innego wytłumaczenia nie ma. Prawdopodobnie ten
"duży" elektrolit stracił właściwości rozładowywał szybko wszystkie
ewentualne inne pojemności. Przychodzi zrobić tak jak radzisz (bez
doktoratu). Dzięki za pomoc.

Pozdrawiam  Bogdan

W moim pierwszym liście napisałem:
"Czas życia tego typu kondensatorów to 10-15 lat."
- to z mojego wieloletniego doświadczenia serwisowego, szczególnie w
zakresie tunerów radiowych.
Z wiekiem maleje pojemność a upływność rośnie, w dodatku już przy napięciu
niższym od nominalnego.
Spotykane na początku lat 80-tych ub. stulecia w magnetowidach JVC, do
podtrzymywania "chodu" zegara, kondensatory rzędu 3 mikroF traciły swoje
właściwości już po 2-4 latach.
W tamtych czasach były to elementy u nas niedostępne, więc próbowałem
stosować ogniwa NiCd - bez długofalowego powodzenia.
Cztery ogniwa słabo się ładowały z 5V a trzy ogniwa miały zbyt małe
napięcie, by scalak zegara długo pracował po zaniku napięcia sieci.
Wmak

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Rozumiem, że jak wymieniasz baterie w aparacie cyfrowym to robisz to bardzo
szybko, aby nie zapomniał zdjęć.
A o wyjęciu karty z aparatu to nawet nie pomyślisz.
P.G.

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

bardzo

Odpisuję Ci z nudów, bo widać, że nie masz zielonego pojęcia o problemie.
Poducz się trochę o rodzajach pamięci i dopiero pisz (ale nie tutaj).

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć
JeBF%eli tak siEA% Tobie nudzi, to zacznij czytaE6% literaturEA% fachowB1%
2E%
Tylko koniecznie zacznij od podstaw.
GdybyB6% miaB3% takB1% wiedzEA% jak Piotr, to nie zadawaB3%byB6% takich p=
ytaF1%.

Andrzej

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Jakich pytań? Wróć na początek wątku i przeczytaj o co pytałem. A pytałem o
to gdzie takową baterię można kupić. Natomiast Ty ze swoją wiedzą (taką jak
Piotr) nie masz mi nic do powiedzenia. Przestańcie więc dzieci neostrady
wpieprzać się do tematu, którego nie rozumiecie. W takim starym radiu jest
pamięć wymagająca ciągłości zasilania, aby nie utracić danych, a debil pisze
mi o flashu, czy podobnej nowoczesnej pamięci w aparacie fotograficznym.
Paranoja. Zmiataj i nie smieć mi wątku.

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć
em. A pytaB3%em o
Masz racjEA%. Nie zamierzam dyskutowaE6% o elektronice z siedmiolatkiem
ktF3%ry nie odrF3%BFnia kondensatora od bateri.

Re: Bateria podtrzymująca pamięć
Użytkownik "aw" napisał:

Masz rację. Nie zamierzam dyskutować o elektronice z siedmiolatkiem
który nie odróżnia kondensatora od bateri.

No to spieprzaj buraku na drzewo. Co tu jeszcze robisz?

Bogdan

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

Rob tak jak ja, odczekuj pierwsza reakcje pytajacego...
A potem albo baw sie dobrze flejmem, albo olej :)

A co, pamietamy, z Twojej ksiazki uczylem sie mikroklockow - pierwszy
i ostatni moj podrecznik w hobby, potem byly tylko appnoty i
datasheety :#
--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl

W tytule wątku jest: Bateria podtrzymująca pamięć.
Bateria okazała się kondensatorem.
Twoje obserwacje sugerują, że być może (nie na pewno) pamięć też nie jest
pamięcią.
Próbowałem poprzez absurdalny przykład zasugerować Ci zastanowienie się czy
na pewno podtrzymywana rzecz to pamięć.
Poza tytułem (jak na razie mało wiarygodne źródło) nie podałeś argumentów za
tym, że to na pewno pamięć jest podtrzymywana. Nie podałeś też dotychczas
wystarczających informacji aby można  było na pewno stwierdzić że nie.
Może na koniec się okaże, że jedynym prawdziwym słowem w tytule pozostanie:
"podtrzymująca".
Choć też nie całkiem bo jednak "podtrzymujący".
P.G.

Re: Bateria podtrzymująca pamięć

No i co z tego ma wynikać? Pomyłka jest rzeczą ludzką. Nie ma głupich pytań,
lecz głupie są odpowiedzi. Szczególnie Twoje wypociny. Pisz książke, albo
blog a stąd sp... Poniał buraczek?

Bogdan

Site Timeline