[banalne] Zmniejszenie napięcia, ograniczenie prądu zasilania

Witam!

Przepaliła mi się żaróweczka od lampki rowerowej. Postanowiłem tam wsadzić LED, ale nie wiem jak przystosować warunki zasilania do wymaganych.

Żarówka była na 6V i 100mA. LED-a ma 2V i 20mA. Pewnie muszę jakiś rezystor wsadzić, ale jaki i w jaki sposób? Proszę też o wyjaśnienie odpowiedzi.

Reply to
Marcin Kocur

Kiedyś prawo Ohma było w programie fizyki w szkole podstawowej...

Osoba RoMan Mandziejewicz napisała na pl.misc.elektronika:

R=U/J, znam to przecież. Ale i tak nie wiem jak sobie obliczyć ten rezystor. 2/0,02? Początkowe 6V nie ma znaczenia? Jak ograniczyć prąd?

Reply to
Marcin Kocur

Skoro zasilanie masz 6V to 2V ma się odłożyć na LED a 4 V na rezystorze. Teraz 4V/0,02 A wychodzi 200R. Oczywiście rezystor łączysz w szereg z LED.

Reply to
Ryszard

ale to sie i tak nie uda ale próbuj :) To nie jest pradniczka pradu stalego (wsteczne napiecie ubije leda), bez obciazenia pewnie wiecej niz 6V... Tu trzeba przetwornice. Zarowka bedzie lepsza :D

W.

Reply to
worlin

Osoba Ryszard napisała na pl.misc.elektronika:

Całkiem logiczne jak widać, tylko praktyki mi brak ;) Dzięki.

A co do wstecznego napięcia, jak faktycznie ubije, to wtedy będę kombinować. Póki co wstawię tam i tak nieco większy rezystor.

Reply to
Marcin Kocur

wystarcz dwie diody LED polaczone tak by jedna przewodzila gdy druga bedzie spolaryzowana zaporowo, do tego wystarczy dac po jednej dodatkowo w szereg i jakis rezystorek - w praktyce 4 diody i rezystor i powinno wszystko dzialac bez przetwornicy.

Reply to
PAndy

daj po prostu druga diode polaczona w przeciwnym kierunku rownolegle do tej - by ci sie zmiescily do mozesz je zeszlifowac po jednej stronie i skleic klejem (szlifowac tak by nie naruszyc sruktury)

Reply to
PAndy

Daj w szereg rezystor 150-200ohm. Jeśli jako źródło napięcia masz dynamo, to dołóż jeszcze zwykłą diodę prostowniczą.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Witam,

Dnia 10.06.08 (wtorek), 'Marcin Kocur' napisał(a):

Zawsze można nieco bardziej skomplikować układ:

:)

Reply to
Dykus

A nie banalne! Jak dobrze kręcisz to nie 6V ale sporo więcej. Dioda plus 200 ohm, a rownolegle do nich zenerka na 6-8V. Inaczej krótko to działa. Rezystor pobiera moc na spadku - więc niech koledzy znajdą lepszy sposób regulacji napięcia niż ubicie go opornikiem. Ja nie wiem jaki, ale skoro to banał..

Reply to
cranky

Dnia Tue, 10 Jun 2008 20:53:01 +0200, cranky napisał(a):

Skoro prądniczka prądu zmiennego to potrzebny mostek, skoro trzeba stabilizować prąd to stabilizator prądu (jakiś LM pewnie wyjdzie taniej niż zabawa tranzystorami i diodami zenera).

A propos - wie ktoś jak się robiło źródło prądowe na dwóch tranzystorach? Kiedyś zrobiłem sobie taki próbnik do sprawdzania napięć z LED'em - działał od kilku do kilkudziesięciu Volt. Ale teraz nie jestem pewien czy to było lustro prądowe czy nie (bazy chyba nie były połączone)... Pytam z ciekawości bo nie znalazłem tego układu w szufladzie (w googlach też nie trafiłem)...

Pozdrawiam, Henry

Reply to
Henry(k

Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jknrz5mhsdmp$.fk1il3n1bx4j$. snipped-for-privacy@40tude.net...

  1. Na jednym: Tranzystor npn w emiterze rezystor R=0,7/ I do masy. Dwie diody krzmowe z bazy do masy, szeregowo katodami do masy. Rezystor R=Ucc/2 [kOhmy] z zasilania do bazy.
  2. Na dwóch tranzystorach tak samo jak powyżej jedynie zamiast diód wstawiamy tranzystor npn baza do emitera tranzystor (tego pierwszego) emiter do masy kolektor do bazy trazystora (tego pierweszego)
Reply to
Desoft

Dnia Tue, 10 Jun 2008 14:46:14 +0200, Marcin Kocur napisał(a):

Fakt, prawa Kirchoffa już nie było... :) 2V na LED czyli 4V na opornik. ma płynąć 0.02A więc 4:0.02... dlaej sam policz :) Wyjdzie w omach :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Daaawno dawno temu, gdy rowery górskie były nazywane bmxami z dużymi kołami, w moim rowerze górskim przerobiłem sobie tylną lampkę rowerową na LED 10mm. Zasilanie miałem z dynama. Wcześniej miałem wyłącznik tylnej żarówki, bo doświadczalnie sprawdziłem, że różnica w świeceniu przedniej żarówki jest zauważalna. Tylna żarówka to oczywiście 6V 0.6W, czyli 0.1A. Rezystor dobrałem tak, by prąd płynący przez diodę miał wartość 10mA, zakładając napięcie zasilające 6V i spadek napięcia na mostku prostowniczym 1.5V. Bez zenerki. Ew. zwiększenie napięcia nawet dwukrotnie nie miało szans spalić diody, a dioda równie dobrze świeciła nawet przy 5mA. Efekt? Zmiast tracić 0.6W traciłem 10 razy mniej, a dodatkowe wyłączanie diody nie było widzialne z przodu. Nie wspominając o większej sprawności diody.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

..... Zarowka bedzie lepsza :D

Reply to
worlin

LED ma swoje zalety a sposob na obejscie problemu jest dosc latwy wiec...

PS Podpisujemy pod a nie nad cytatami.

Reply to
PAndy

Dnia Wed, 11 Jun 2008 10:10:38 +0200, Desoft napisał(a):

Dzięki - to właśnie to :-) Zrobiłem szybko pajączka i działało - dopóki nie przesadziłem z napięciem i nie spaliłem tranzystorków (wziąłem najmniejsze jakie miałem - żeby nie było szkoda jak spalę ;-) ).

Pozdrawiam, Henry

Reply to
Henry(k

Normalnie nie ubije, bo przednia żarówka pożre całą wyprodukowaną energię i tyle. Problemem jest przepalenie się przedniej żarówki - ale ten problem jest zawsze, upalenie przedniej żarówki w trakcie szybszej jazdy daje gwarancję wyparowania również tylnego światła, niezależnie czy tam jest żarówka czy LED. No chyba że to LED zdolny przyjąć ponad pół ampera w obie strony (lub czymś obudowany aby to coś tyle połknęło) :)

...ta lampka ma być jak mniemam dodatkowo widoczna ;)

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Konkretnie z 50V trzeba się liczyć. Ale *bez obciążenia*! A przecież, jak rozumiem, pytający chce LEDem zastąpić *tylko* tylną lampkę. No to gdzie problem?

A co, przednią żarówkę już wcześniej upaliłeś? ;)

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news