B327 a stal nierdzewna.

Pytanie bardziej do chemika, ale może ktoś wie:

Jak, na dłuższą metę, zachowuje się stal nierdzewna w wodnym roztworze
nadsiarczanu sodu ?

G.B.

Re: B327 a stal nierdzewna.

Osobiście do mieszania roztworu w trakcie trawienia i do przewracania
płytki używam pręta i pęsety właśnie ze stali nierdzewnej - nie
zauważyłem aby miało to jakikolwiek wpływ na kąpiel albo na narzędzia. W
roztworze mam też zawsze zanurzony termometr, którego końcówka jest
wykonana także z jakiejś stali, ale podejrzewam że raczej z
kwasoodpornej - tego też nic nie bierze.
Kiedyś używałem pęsety ze zwykłej stali, ale pokrytej czymś galwanicznie
- nadsiarczan zeżarł tą powłokę.

Jakub Rakus

Re: B327 a stal nierdzewna.

Pytam bo chcę w czymś umieścić czujnik temperatury.
W domowych warunkach miedź najlepiej  przewodzi ciepło, ale w tym
przypadku całkowicie odpada. ;-) Pomyślałem więc o nieprzelotowej
tulejce ze stali nierdzewnej czymś uszczelnionej. Tokarz zrobi mi
tulejkę o ściance nie grubszej niż 0.5 mm więc nie powinno być dużych
przekłamań przy pomiarze.

G.B.

Re: B327 a stal nierdzewna.
On 2013-01-05 20:47:09 +0100,

A nie lepiej szkło? Też można zrobić taką tulejkę, tyle że na gorąco...

--
DJ

Re: B327 a stal nierdzewna.

Popatrz na to z odwrotnej strony: niewielka ilość uwolnionych jonów
żelaza katalizuje rozkład nadtlenodisiarczanu.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: B327 a stal nierdzewna.

No to kicha.

Dzięki !

G.B.

Re: B327 a stal nierdzewna.
ztworze
Zwykle sruby zelazne skoroduja, to bedzie trwalo kilkadziesiat godzin.
Stali kwasoodpornej nie ruszy, kiedys uzywalem pompy do przetaczania
roztworu nadsiarczanu, w srodku pompy
byly wlasnie sruby kwasowki, co kilka miesiecy rozkrecalem ta pompe i
nawet sladu nadtrawienia nie widzialem.
To samo bylo w pojemniku z natryskiem, zelazne sruby korodowaly a te
ze stali kwasoodpornej nieruszone.
W srodku trawiarki mialem element  z 1mm wiertla,  ono zostalo
strawione po kilku miesiacach.
Igla lekarska tez jest odporna:)

Re: B327 a stal nierdzewna.

A ja widzialem piec ze stali nierdzewnej z totalnie skorodowanymi
elementami . Ale widaomo dodatkowo wysoka temperatura i kwasne srodowisko.

Re: B327 a stal nierdzewna.

Powiem - wierzę ci.
Po tym, jak mi skorodował (dokładniej - zaśniedział mocno) w środku
wodoszczelny zegarek, to mnie to już nie zdziwi.

Re: B327 a stal nierdzewna.

Stal nierdzewna a kwasoodporna to różne gatunki. Samej stali nierdzewnej
jest wiele rodzajów.

Re: B327 a stal nierdzewna.
nej

Jakos zawsze kojarzylo mi sie ze to jedno i to samo, niestety. Zle
zrozumialem pytanie.

Re: B327 a stal nierdzewna.

Ale jaki wodoszczelny ?
http://reloj.pl/klasy-wodoszczelnosci-pm-16.html

Zwykly "WR" to odporny na lekki deszczyk.

zeby poplywac, bez nurkowania, potrzebujesz taki "WR 50m".

J.

Re: B327 a stal nierdzewna.

Do 30 metrów. Już go dawno nie mam, od dłuższego czasu nie noszę zegarków w
ogóle.

Re: B327 a stal nierdzewna.
W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 02:18:21 UTC+1 użytkownik BolekW napisa
ł:
 roztworze
.

Bo to tylko nierdzewna stal była. Nierdzewna koroduje wolniej niż klamk
owa. Ale koroduje. Na dodatek odporna jest na korozję jak jest wypolerowa
na. kiedyś się zastanawiałem dlaczego nie robi się pieców do dom
ów ze stali kwasoodpornej. Jest dostępna. droższa ale w zwykłych pi
ecach stosuje się grube blachy żeby była rezerwa na korozję. Przy t
ej samej trwałości zamiast szóstki jedynka by była w sam raz. Cenow
o wyszło by taniej.

Re: B327 a stal nierdzewna.
W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 02:18:21 UTC+1 użytkownik BolekW napisa
ł:
.

Zgadza się, głównie wysoka temperatura. Stale nierdzewne o wysokiej z
awartości chromu, w podwyższonych temperaturach, są bardzo podatne na
 korozję międzykrystaliczną. Na granicach ziaren tworzy się węgli
k chromu, czyli zawartość chromu na granicach ziaren spada i po granica
ch ziaren postępuje korozja. Do pracy w podwyższonych temperaturach, po
winny być stosowane stale nierdzewne z dodatkiem np. tytanu, jak popularn
a niegdyś 1H18N9T, wówczas zjawisko korozji międzykrystalicznej jest
ograniczone, bo z węglem związuje się tytan, a zawartość chromu n
a granicach ziaren, nie maleje.
PP

Site Timeline