B327 a stal nierdzewna.

Pytanie bardziej do chemika, ale może ktoś wie:

Jak, na dłuższą metę, zachowuje się stal nierdzewna w wodnym roztworze nadsiarczanu sodu ?

G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

W dniu 05.01.2013 20:16, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:

Osobiście do mieszania roztworu w trakcie trawienia i do przewracania płytki używam pręta i pęsety właśnie ze stali nierdzewnej - nie zauważyłem aby miało to jakikolwiek wpływ na kąpiel albo na narzędzia. W roztworze mam też zawsze zanurzony termometr, którego końcówka jest wykonana także z jakiejś stali, ale podejrzewam że raczej z kwasoodpornej - tego też nic nie bierze. Kiedyś używałem pęsety ze zwykłej stali, ale pokrytej czymś galwanicznie

- nadsiarczan zeżarł tą powłokę.

Reply to
Jakub Rakus

W dniu 2013-01-05 20:16, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:

Popatrz na to z odwrotnej strony: niewielka ilość uwolnionych jonów żelaza katalizuje rozkład nadtlenodisiarczanu.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

Pytam bo chcę w czymś umieścić czujnik temperatury. W domowych warunkach miedź najlepiej przewodzi ciepło, ale w tym przypadku całkowicie odpada. ;-) Pomyślałem więc o nieprzelotowej tulejce ze stali nierdzewnej czymś uszczelnionej. Tokarz zrobi mi tulejkę o ściance nie grubszej niż 0.5 mm więc nie powinno być dużych przekłamań przy pomiarze.

G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

W dniu 05.01.2013 20:39, Paweł Pawłowicz pisze:

No to kicha.

Dzięki !

G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Zwykle sruby zelazne skoroduja, to bedzie trwalo kilkadziesiat godzin. Stali kwasoodpornej nie ruszy, kiedys uzywalem pompy do przetaczania roztworu nadsiarczanu, w srodku pompy byly wlasnie sruby kwasowki, co kilka miesiecy rozkrecalem ta pompe i nawet sladu nadtrawienia nie widzialem. To samo bylo w pojemniku z natryskiem, zelazne sruby korodowaly a te ze stali kwasoodpornej nieruszone. W srodku trawiarki mialem element z 1mm wiertla, ono zostalo strawione po kilku miesiacach. Igla lekarska tez jest odporna:)

Reply to
jan kowalski

W dniu 2013-01-05 23:38, jan kowalski pisze:

A ja widzialem piec ze stali nierdzewnej z totalnie skorodowanymi elementami . Ale widaomo dodatkowo wysoka temperatura i kwasne srodowisko.

Reply to
BolekW

Stal nierdzewna a kwasoodporna to różne gatunki. Samej stali nierdzewnej jest wiele rodzajów.

Reply to
Jack

Jakos zawsze kojarzylo mi sie ze to jedno i to samo, niestety. Zle zrozumialem pytanie.

Reply to
jan kowalski

Dnia Sun, 6 Jan 2013 03:32:25 +0100, Anerys napisał(a):

Ale jaki wodoszczelny ?

Zwykly "WR" to odporny na lekki deszczyk.

zeby poplywac, bez nurkowania, potrzebujesz taki "WR 50m".

W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 02:18:21 UTC+1 użytkownik BolekW napisał:

Bo to tylko nierdzewna stal była. Nierdzewna koroduje wolniej niż klamkowa. Ale koroduje. Na dodatek odporna jest na korozję jak jest wypolerowana. kiedyś się zastanawiałem dlaczego nie robi się pieców do domów ze stali kwasoodpornej. Jest dostępna. droższa ale w zwykłych piecach stosuje się grube blachy żeby była rezerwa na korozję. Przy tej samej trwałości zamiast szóstki jedynka by była w sam raz. Cenowo wyszło by taniej.

Reply to
kogutek444

A nie lepiej szkło? Też można zrobić taką tulejkę, tyle że na gorąco...

Reply to
DJ

W dniu niedziela, 6 stycznia 2013 02:18:21 UTC+1 użytkownik BolekW napisał:

Zgadza się, głównie wysoka temperatura. Stale nierdzewne o wysokiej zawartości chromu, w podwyższonych temperaturach, są bardzo podatne na korozję międzykrystaliczną. Na granicach ziaren tworzy się węglik chromu, czyli zawartość chromu na granicach ziaren spada i po granicach ziaren postępuje korozja. Do pracy w podwyższonych temperaturach, powinny być stosowane stale nierdzewne z dodatkiem np. tytanu, jak popularna niegdyś 1H18N9T, wówczas zjawisko korozji międzykrystalicznej jest ograniczone, bo z węglem związuje się tytan, a zawartość chromu na granicach ziaren, nie maleje. PP

Reply to
Swift