AVR ATmega8 ADC

JRakoczy schrieb:

znaczy że możesz, ale musisz uwzględnić impedancję wejściową. Jak w każdym mierniku. Ale i tak bym dał przynajmniej jakiś bufor na wejście, to i impedancję możesz zwiększyć.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

JRakoczy schrieb:

z krzemu ;-)

Wzmacniacz operacyjny, na przykład. Co prawda wprowadza nieliniowości i szumy, ale przy 12 bitach nie jest aż tak źle.

Waldek

PS ustaw poprawne kodowanie, bo zajączki się robią

Reply to
Waldemar Krzok

JRakoczy pisze:

Daj sobie dzielnik na megaomach a za nim wtórnik na operacyjnym.

Reply to
Mario

JRakoczy pisze:

Ja używam symetryczne. Jak nie masz ujemnego to zrób sobie na 7660.

Reply to
Mario

JRakoczy pisze:

Dla przebiegów stałonapięciowych wystarczy, że na wejściu ADC będzie kondensator, np. 100n. Dzielnik może mieć duże rezystancje. Przecież w pdfie stoi, że typowo ADC ma Rwe 100Mohm, min. 55. Problemem jest kondensator CSH o pojemności rzędu 14pF. Ale taki problem to nie problem :) Ja zwykle stosuję setki kohm od strony masy w dzielniku.

Reply to
EM

JRakoczy pisze:

JAk mierzysz mV, to zapewne je wzmacniacz. Pamiętaj, że na wyjściu wzmacniacza masz napięcie równe k(Uwe+Uio) gdzie Uio jest napięciem niezrównoważenia, do kilku mV. Ja kiedyś robiłem sobie amperomierz do zasilacza na ATmega8 właśnie i przy pomiarze prądu zastosowałem OP07C, napięcie niezrównoważenia na poziomie 150uV, a poza tym u mnie był łatwy do kupienia ;)... Niestety, on nie pracowałby bez napięcia ujemnego w takim zakresie, więc dałem ujemne... JA po prostu nie umiałem znaleźć wzmacniacza, który pracowałby bez napięcia ujemnego i jednocześnie zapewniał małe Uio... ale może Tobie się uda ;)...

Co do Twoich pytań o impedancję - możesz przyjąć, że impedancja wyjściowa dzielnika to mniejsza z użytych rezystancji. Tak naprawdę robi się to tak: rysujesz schemat układu wyjściowego (w którym mierzysz te napięcia). Z reguły jest to zasilacz (w przybliżeniu siła elektromotoryczna-SEM), albo wyjście jakiegoś układu scalonego (z reguły też SEM czasem z rezystorem szeregowo) itp. Chodzi o to, żeby mieć narysowaną całą drogę od źródła tego napięcia do Twojego dzielnika. I teraz zastępujesz źródła SEM po prostu zwarciem i patrzysz jaką rezystancję "widzi" procesor... na pewno "widzi" dolny rezystor mostka, ale często równolegle z nim jest też podłączona górna gałąź mostka. W takim przypadku - bierzesz te 2 rezystory równolegle liczysz i Ci wychodzi impedancja wyjściowa dzielnika. Ale jeśli przyjmiesz, że impedancja równa jest mniejszemu rezystorowi to z reguł będzie dobrze. Jeśli mniejszy rezystor będzie tym "dolnym" to ZAWSZE będzie dobrze :)....

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

JRakoczy pisze:

Zależy od paru rzeczy. Jeśli źródło sygnału ma dużą rezystancję i rzeczywiście dajesz w dzielniku megaohmy to można da opampa z fetem na wejściu. Np LF356. Napięcie niezrównoważenia na poziomie rozdzielczości, dryft będzie pomijalny (przy 10bitach i 2,5V). Można dać OP07 jeśli zależy ci na niskim napięciu niezrównoważenia i dryfcie ale ma słabe pasmo.

Reply to
Mario

JRakoczy pisze:

Zapewne miał 150uV na wyjściu. Jak będziesz regulował offset to możesz zwiększyć dryft temperaturowy. Potencjometry mają duży TWR. Trzeba by dawać w szereg z rezystorami stabilnymi temperaturowo. Tylko po co zdejmować te 150uV? Dla zakresu 2,5V taki błąd to odpowiada rozdzielczości 14 bitów.

Reply to
Mario