Autotrax, Gerber i Excellon

Cześć,

W jaki sposób z pliku PCB stworzonego przez Autotraxa 1.61 wygenerować pliki mozaiki Gerber i wierceń Excellon?

Pozdr.

Reply to
Adam Wysocki

Wed, 14 Nov 2007 17:11:52 +0000 (UTC) jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@nospam.invalid (Adam Wysocki) wyslala do portu

119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Masz do tego program Traxplot (traxplot.exe), jest w katalogu z Autotraxem. Pozwala też generować postscript, drukować, plotować itp.

Gerberów (funkcja "Gerber plot", ustawić najpierw wyjście na plik) nigdy nie generowałem (tzn. generowałem kiedyś dla zabawy/testu), wiem że jest tam jakiś kłopot z dobieraniem apertur (po prostu brakuje ich w jakiejś tablicy (pliku tekstowym), trzeba pododawać). Nigdy nie poświęciłem czasu żeby to do końca rozgryźć, bo nie potrzebowałem gerberów, ale jak coś to mogę się zagłębić ;-)

Drilki generuje się funkcją "NC Drill", po uprzednim ustawieniu wyjścia tychże na plik (w opcjach).

Jak masz jakieś jeszcze pytania to pytaj. Używam tego Autotraxa.

Reply to
__Maciek

Spinacz biurowy, __Maciek <i80c586@cyberspace_no_spam_.org>!

Zadaje mi jakieś dziwne pytania, na które odpowiedziałem intuicyjnie :)

  1. Matching of shapes - wybór automatic i manual. Wybrałem automatic.
  2. Always confirm paint-match for shape - wybrałem No.
  3. Fill perimeter match - też manual/automatic. Wybrałem Automatic.

I wyskoczyło mi jakieś dziwne okienko:

Zawiesiłem się :) Co z tym zrobić?

To poszło ok :)

Reply to
Adam Wysocki

Mon, 19 Nov 2007 14:58:12 +0000 (UTC) jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@nospam.invalid (Adam Wysocki) wyslala do portu

119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Jo tysz ;-) , ale zgłębiam temat:

W zasadzie to wszystko jest tutaj:

"GERBER FILE GENERATION - Special Supplement"

I jeszcze opis w pliku standard.apt

Fotoploter działa jak zwykły ploter, tylko że zamiast pisaków ma głowicę ze źródłem światła i kompletem przysłon o różnych średnicach i kształtach. Przysłony te zwane są aperturami. W formacie Gerber (opis do pobrania chociażby z wotsit.org [1]) nie może być podana bezpośrednio średnica i kształt apertury stosowanej do rysowania, bo i sam ploter ich nie zna. Apertury mają po prostu swoje numery. Plik Gerber składa się z poleceń dla plotera rozdzielonych gwiazdkami, przykładowo:

X0Y0*D22*X300Y500*D03*D19*X600Y600*D01*X1200*D02*M02

Gdzie:

X0Y0 - ustawienie głowicy w pozycji 0,0 (to zawsze jest na początku plików gerber)

D22 - ustawienie apertury D22, z pliku standard.apt można się dowiedzieć że to apertura kwadratowa, o boku 62 mils

X300Y500 - zapozycjonowanie głowicy na 300,500, jeżeli przesuwana jest tylko w jednej osi to wymiar w którym się nie porusza może być pominięty, np. Y925 (X zostaje taki sam jak był).

D03 - mrugnięcie światłem (flash) - typowo dla zrobienia padu, pozostałe polecenia związane ze źródłem światła to:

D01 - włączenie światła D02 - wyłączenie światła

Pady robione są przez pozycjonowanie głowicy i wydawanie polecenia D03, ścieżki itp. za pomocą D01 i D02 i przesuwanie głowicy w międzyczasie.

Nasz program narysował zatem dotyczas pojedynczy kwadracik 62 mils na pozycji 300,500

Lećmy dalej: D19*X600Y600*D01*X1200*D02

- rysujemy aperturą D19 (okrągła, 30 mils) ścieżkę od pozycji (600,600) do (1200,600)

M02 - koniec programu

BTW czyż to nie lepsze od ASCII-artów? Gerber ma w Usenecie dużą pzyszłość ;-) "

- Ej, co jest na tym rysunku bo nic kurde nie widzę?

- Żeby nie karmić trolli, pewnie masz złe apertury " ;-)

Wracając do Autotraxa, to podczas tworzenia pliku gerber próbuje on dobrać apertury do zastosowanych szerokości ścieżek i padów. Używa przy tym wskazanego pliku apt (standardowo standard.apt ;-) ). Zgodnie z tym co jest w tym pliku wpisane jako komentarz, apertura może być typu FLASH (tylko do błyskania padów), typu LINE (tylko do rysowania linii) lub MULTI (do tego i tego). W pojawiającym się okienku występują jeszcze dwie nazwy - STROKE i PAINT. STROKE oznacza zwyczajne malowanie ścieżek, a PAINT robienie aperturą dużych wypełnień (zamalowywanie). Nie wiem jak on to rozróżnia skoro w pliku apt obydwa te typy są podane jako LINE (lub MULTI) :-)

Pojawienie się takiego okienka świadczy o tym że nie był on w stanie dobrać odpowiedniej apertury bo nie znalazł takiej w pliku apt. Oczywiście nasuwa się proste rozwiązanie - pododpisywać do pliku apt wszystkie używane grubości ścieżek i średnice padów, ale... no właśnie skąd można wiedzieć jakie apertury są u odbiorcy pliku? Trzebaby chyba razem z plikiem Gerber wysyłać swoją tabelę apertur, bo inaczej skąd ma on wiedzieć o jakie grubości ścieżek i wymiary padów chodzi? I jak to ma być, odbiorca ma konwetować nasze apertury na swoje? To logiczniej byłoby wypuszczać gerbery według tablicy apertur dostarczonej przez odbiorcę. No i tutaj właśnie nie wiem jak to ma być, ale czytaj dalej ;-)

Tak właściwie to obecnie używane gerbery powinny być w formacie RS-274X, który dodaje do starych gerberów (RS-274D) cały świat nowych możliwości (patrz PDF z wotsit.org), m.in. _definiowanie_apertur_ w pliku gerber. Gerber jest w zasadzie obecnie używany jako format wektorowy, niezbyt związany z urządzeniem, zakładam więc że obecnie _standardem_ jest zdefiniowanie wszystkich apertur w pliku gerber. Nie sądzę też aby były jeszcze w użyciu fotoplotery z głowicą świetlną, myślę że zostały po prostu wyparte przez zwykłe naświetlarki laserowe, takie jak używane do przygotowania klisz dla poligrafii. Tak więc, jak przypuszczam, obecnie problem tablic apertur po prostu nie istnieje, ale...

Autotrax nie potrafi niestety generować RS-274X i tu jest problem...

Uwaga. BARDZO bym się cieszył gdyby inni grupowicze, obeznani z praktycznym używaniem gerberów i problemami z aperturami itp. zechcieli się podzielić swoją wiedzą. Inaczej będziemy Was nękać w nowych wątkach (bo takich kobylastych postów pewnie nikt nie czyta) ;-)

[1]
__Maciek

Spinacz biurowy, __Maciek <i80c586@cyberspace_no_spam_.org>!

Uch, dużo tekstu, wygląda na to, że dużo z tym będzie zabawy... Pomału zastanawiam się czy nie zmienić płytkarni na taką, która akceptuje pcb bezpośrednio z autotraxa :)

Bardzo mało jest na ich stronie o generacji gerberów:

Natomiast tutaj:
że przyjmują też pliki pcb, ale po wysłaniu odpowiedzieli, żebym wygenerował gerbera.

Trochę się boję, bo jak coś pójdzie nie tak i wyślę im takiego popsutego gerbera, to potem trzeba będzie płacić za płytki, które będą nadawały się na śmietnik...

A jeżeli to ploter rastrowy? Na stronie płytkarni

nie znalazłem nigdzie ich pliku z aperturami, możliwe że mają właśnie taki.

:)

Ano właśnie... Jeżeli odbiorca ma ploter rastrowy (w przeciwieństwie do wektorowego, tak jak było napisane w autotraxreadme.txt) to chyba nie potrzebuje tablicy apertur?

Wygenerowałem jakieś pliki gbl (dla bottom layer) i gtl (dla top layer), jak to teraz podejrzeć?

Czyli ta różnica między wektorowym a rastrowym ploterem?

Dołączam się :) Do tej pory robiłem tylko płytki domową metodą, czyli drukarka i laminator. Gerbery to zupełnie nowa rzecz i mam w głowie jedno wielkie siano...

BTW, NC drill poszedł jakoś łatwiej, też nie wiem czy poprawnie :)

Reply to
Adam Wysocki

Adam Wysocki pisze:

Oprócz plików Gerbera wysyłasz widok ścieżek w pdfie i pytasz czy są w stanie zrobić z tych plików tak żeby wynik był jak na obrazku. Jak im się pomieszają apertury to będzie ich wina i powinni poprawić. Ja tak robię ale akurat nie w tej płytkarni.

Ściągnij sobie

Plik gerberowy ładujesz przez import. Jeśli nie ma w tym pliku definicji apertur to musisz mu zadać z osobnego. Podczas importu definicji apertur można dowolnie przypisywać znaczenie poszczególnych kolumn.

Zdaje się ze ncdrill też da się wrzucić do GC_Prevue.

Reply to
Mario

Tue, 20 Nov 2007 00:38:53 +0000 (UTC) jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@nospam.invalid (Adam Wysocki) wyslala do portu

119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Jeżeli jesteś w stanie dojechać do płytkarni to najlepiej świeć klisze w normalnej naświetlarni i im dostarczaj. Oczywiście musisz najpierw z nimi obgadać jak ma być poskładana formatka itp. Tak jest najtaniej.

Przygotowanie dokumentacji na podstawie pliku pcb jest najdroższe.

A jeżeli to ploter rastrowy to i tak nadal nie wie co to jest np. D26 :->

Po prostu potrzebne jest coś co generuje gerbery w RS-274X. Ew. możnaby napisać jakiś prosty program, który by na podstawie tablicy apt dodawał na początku pliku Gerber definicje apertur zgodnie ze standardem RS-274X (wszystko jest opisane z PDFie z wotsit.org). Do dzieła... ;-)

CAM350, jak gdzieś znajdziesz :-) Albo Vi ;-))

Warto przed wypuszczaniem drillek wygenerować sobie rysunek o nazwie Drill Drawing (nie Drill Guide), wydrukować, wydrukować też Check Plot i obejrzeć czy nie ma jakichś błędów co do średnic otworów. To _bardzo_ ważne. Drill ma prosty format, podobny nieco do gerbera. Pamiętaj że tworzony jest jeszcze plik narzędzi *.tol, warto go sprawdzić, a napewno trzeba go posłać do płytkarni razem z drilkami - sprawa jest podobna jak z aperturami - skąd inaczej mieliby wiedzieć jakie wiertło założyć jako T01 a jakie jako T02 itd.?

Reply to
__Maciek

A sa jeszcze programy _nie_ generujace RS274X?

Pentalogix Viewmate - viewer do pobrania za darmo.

;-)

Reply to
Jerry1111