Atmel - od czego zacząć?

Interesuje mnie wykorzystanie jakiegoś prostego mikrokontrolera do sterowania PWM, monitorowania stanu akumulatora, itp., z tego co się zorientowałem (a na razie w ogóle się na tym nie znam), popularne są układy Atmel, a wśród nich wygooglałem model ATtiny13, który na pierwszy rzut oka wydaje mi się odpowiedni do mojego zastosowania. I mam pytania:

- gdzie to się kupuje i ile mniej więcej kosztuje?

- czy ktoś ma pod ręką schemat możliwie najprostszego programatora, o którym wiadomo, że na pewno działa?

- czy poza asemblerem są do tego kompilatory jakichś "wyższych" języków, jeśli tak, to co polecacie, żebym w nieświadomości nie rzeźbił w jakimś miękkim materiale? Pewnie i tak trzeba się nauczyć jak to działa, więc może do prostych rzeczy nie warto się zagłębiać w jakieś wyszukane języki i wystarczy asembler?

- jest do tego jakieś oprogramowanie pod Linuxa?

- może jednak coś innego niż Atmel, np. PIC-e od Microchipa? Musi był małe (8 pinów), mieć przetwornik A/C i działać najlepiej bez żadnych dodatkowych elementów typu kwarce, oporniki, kondensatory, i żeby programator był prosty (żebym nie stracił więcej czasu na zrobienie programatora niż później na zrobienie "właściwego" układu)

W sumie to najbardziej interesuje mnie skierowanie na właściwą drogę, a resztę sobie doczytam, tylko muszę wiedzieć czego szukać.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

lub

Reply to
Piotr Zbysinski EP (H
20 Oct 2003 19:38:23 GMT jednostka biologiczna o nazwie Paweł Paroń snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Nie wiem ile Tiny, ale np. 90S1200 kosztuje ok 8 zl. Semiconductors bank, Warszawa

Zdaje sie ze PonyProg. Zarzuc PonyProg w googlach.

Zdaje sie ze popularny jest AVR-GCC.

I jeszcze zeby sie program sam pisal na podstawie Twoich mysli ;-)

Reply to
BLE_Maciek

Użytkownik "Paweł Paroń" snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@154-moo-7.acn.waw.pl

Marek Dzwonnik

Wygląda fajnie, ale to chyba jeszcze niezbyt popularne, jak będę miał problem to nikt mi nie pomoże.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

ATTiny13 wejdzie do produkcji dopiero po nowym roku. Na razie może ATTiny15L

www.hpinfotech.ro

SP

Reply to
SP

Seguro wysylkowo kilka sztuk sie oplaca, a pojedyncze w Wawie na gieldzie pod GUS-em (Semiconductors Bank).

Hmm. Tiny sa kaprysne i najprostszy programator, ktory mam, dziala, ale trzeba czary odprawiac ;-) (kasowac 2 razy i juz nie pamietam, co jeszcze). Schemat - tryeba szukac STK200 na googlach.

Do prostych rzeczy wystarczy AvrStudio 4 (lub 3.56 dla slabszych maszyn) ze strony Atmela (ma asembler i emulator). Ja pisze bardziej skomplikowane programy w avr-gcc.

Inne jezyki - zob. watek "Jaki kompilator dla AVR?".

avr-gcc, ale do tiny15 tylko asembler (nie ma stosu w pamieci RAM). Acha, i wszystkie maja komparator analogowy, na ktorym zrobisz przetwornik A/C bez problemu - jest nawet odp. AppNote u Atmela.

No, to archiwum sie klania ;-))

Pozdrawiam

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Znalazłem taki schemat:

czy to o to chodzi?

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Tak jest. Do programowania w pakiecie avr-gcc jest avrdude, obsluguje ten programator.

Pozdrawiam

Marcin Stanisz

Reply to
mstanisz

Dziękuję, spróbuję dziś kupić części i zabiorę się za program "migająca dioda" :)

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Powodzenia.

Marcin S.

Reply to
Marcin Stanisz

Jeszcze jedno pytanie: jakim napięciem trzeba to zasilać? (Vcc na schemacie)

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

On 20 Oct 2003 19:38:23 GMT, Paweł Paroń snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> wrote: [.....]

PIC12F675 spełnia Twoje wymagania. W Gammie (Wa-wa) pojedyńcze sztuki kupisz za, AFAIR, niecałe 6PLN z VAT-em. Oprócz tego powinieneś go dostać chyba w każdym przyzwoitym sklepie internetowym. Problemem jest tylko to, że nie ma softu pod Linuksa, a przynajmniej ja o tym nic nie wiem. Bezpłatny soft pod Win* (MPLAB) znajdziesz na stronie Microchip-a. Soft dosyć prosty, a może nawet prostacki, więc może pójdzie pod Wine. Osobiście tego nie sprawdzałem.

Programujesz go JDM

+ oprogramowanie ICprog - do znalezienia za free w sieci. Soft niestety tylko pod Win*, ale zdaje się że jest również coś pod Linuksa. IMO nie ma sensu własnoręcznie spawać tego programatora - na Allegro kupisz to za 15PLN

  • około 7PLN za przesyłkę. Tylko trzeba uważać - niektórzy sprzedający twierdzą, że ich cudo programuje PIC12*** co nie jest prawdą - trzeba wtedy własnoręcznie dolutować AFAIR 4 zworki. :-)

Poza tym, wg. opinii mojego dobrze poinformowanego znajomka, jeśli branża automotive, to tylko Microchip. :-)

Regards, /J.D.

Reply to
Jan Dubiec

Jan Dubiec napisal(a):

To moze byc kwestia bezwladnosci branzy.

Reply to
Marcin E. Hamerla

Wczoraj przeczytałem jakieś opinie o rzekomo bardziej kłopotliwym programowaniu PIC-ów w porównaniu z AVR-ami, jeśli tak jest, to wybiorę Atmela. Na pierwszy rzut oka programator do Atmela jest prostszy i jest więcej dostępnych informacji w internecie. Ale jeszcze poczytam.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

On 21 Oct 2003 12:51:09 GMT, Paweł Paroń snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> wrote: [.....]

Nic na ten temat powiedzieć nie mogę ponieważ nigdy nie używałem AVR-ów.

Jak tak patrzę na JDM-a, to ten programator do AVR-ów musi być naprawdę bardzo prosty. ;-)

Regards, /J.D.

Reply to
Jan Dubiec

Być może. Wiem to od człowieka który jest zawodowo zaangażowany w Microchipa (pewnie już wiesz kto to jest ;-) ), ale on nie ma powodów aby wciskać mi jakieś marketingowe bzdury.

Regards, /J.D.

Reply to
Jan Dubiec

Jest jeszcze inny problem: dostępność w sklepach, a raczej niedostępność. Byłem dziś w warszawskiej "dolinie krzemowej", czyli w skromnych budkach z elektronicznym mydłem i powidłem w przejściu podziemnym koło GUS, nie było nic z serii PIC12xxxx, są jakieś Atmele (kilka przypadkowych typów, ale na hasło "tiny" sprzedawcy gromkim głosem wykrzyknęli "NIE!"). W Seguro są interesujące mnie AVR-y (przynajmniej są w cenniku), właśnie zamówiłem.

Jeden scalak 74244, jeden opornik i jeden kondensator.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Nie ma problemu z dostępnością - w Gammie wszystko jest.

Bo tak wyglądają programatory w dzisiejszych czasach. Do (prawie) wszystkiego.

Reply to
jerry1111

Ale jak zacząłem rozmawiać w Gammie na temat wyboru procka do pewnego zastosowania i rozmowa zeszła na nowe 16F6xx i jakies 18F to wszystko wyglądało ładnie. W pewnym momencie zadałem pytanie "a co z zawieszaniem sie ich? Słyszałem że są odporne tak jak AVRy a nie jak stare PICe?". Gość się najpierw zbiesił, potem zaczął mi tłumaczyć że w nowej technologii to się 'nie da' tak dobrze zrobić itp... itd... znaczy ściemniać musiał zacząć żeby mi racji nie przyznać :-)

Czyli na te najnowsze to bym uważał - bez testu zapalniczki nie wsadzałbym ich do sterowania spawarką. Zresztą nie bez powodu tych najnowszych technologii nie ma w samochodach...

Reply to
jerry1111