ATmega8 i przetwornik ADC

Witam,

Bawię się trochę AVRami, a dokładnie ATmega8 i mam pewien problem, a raczej wątpliwość i proszę o pomoc. Otóż konstruuję coś na kształt termometru do samochodu z pomiarem napięcia i o ile z magistralą 1- Wire (DS18B20) na mam problemu, o tyle z pomiarem napięcia tak.

Przeczytałem, że przetwornik ADC pracuje z wewnętrznym napięciem odniesienia 2,56V lub z napięciem podanym na pin AVCC. U mnie napięcie odniesienia, o ile dobrze rozumiem, to 12V i nie wiem, czy tyle mogę podać na ten pin. Wymyśliłem więc, że zrobię dzielnik napięcia z dwóch rezystorów 1K i 2K i dzięki temu będę miał na wyjściu 4V (o ile dobrze policzyłem):

Uwy = Uwe / (R + R1) = 12V / (1K + 2K) = 12V / 3 = 4V

W związku z tym mam pytanie: czy idę w dobrym kierunku? Jestem dosyć początkujący, więc pewnie i dzielnik napięcia źle zrobiłem.

Jest może gdzieś w sieci jakich przykładowy schemat pomiaru napięcia (niekoniecznie 12V).

Dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam, Gusioo.

Reply to
Gusioo

Gusioo pisze:

Zacznijmy od tego ze pewnie zasilasz ten procek napięciem 5V i do AVCC też podłączasz 5V. I na wszystkich wejściach nie możesz przekroczyć

5,5V. Napięcie odniesienia to jest twój dokładny wzorzec napięcia do którego porównuje się mierzone napięcia. Nie moze to być 12V ponieważ:
  1. AREF musi być nie większe niż AVCC.
  2. Te twoje 12 voltów to pewnie napięcie w instalacji samochodowej i ono ma od 12,5 do 14,5 voltów i mnóstwo zakłóceń. Wbudowane napięcie odniesienia ma niby 2,56 V ale ma duże rozrzuty w zależności od egzemplarza procka. Podobno od 2,4 do 2,7V. Ale nie jestem pewien bo sam go nie używam. Jeśli całość układu zasilasz przez regulator np 7805 to możesz równie dobrze podłączyć AREF i AVCC do tego samego 5V do którego podłączasz VCC procka. O ile nie przeszkadza ci nie najlepsza dokładność tego regulatora. Wtedy zakres pomiarowy napięć wejściowych jest 5V. Zamiast linowego regulatora możesz dać regulator impulsowy o lepszej stabilności a dokładność ma i tak lepszą niż te wbudowane źródło :) Na przykład TSR-2450 >
    Zaletą impulsowego jest tez to, że się nie grzeje w przeciwieństwie do liniowego 7805 ale to już zależy dod tego ile próądu bierze twój układ. Jeśli chcesz mieć dokładniejszy pomiar to do AREF podpinasz np LM336Z/2,5 zasilany z 5V przez rezystor 1kOhm. Wtedy masz zakres pomiarowy 2,5V. Wszystkie mierzone napięcia musisz sprowadzić do wartości nie przekraczającej 2,5 V np przy pomocy dzielników. Możesz też z 12V uzyskać 9V liniowym regulatorem 7809, wygładzić kondensatorkiem np
220uF i z tego napięcia uzyskać tylko dla AREF stabilne czyste 5V układem LM336Z/5.0 zasilanym z 9V przez rezystor 2kOhm. Wtedy możesz mierzyć napięcia od 0 do 5V. No prawie bo do wartości o 4,88mV mniejszej :)
Reply to
Mario

Więc uważaj, ATMega8 moze być złym wyborem.

Nie wiem na ile to aktualne z nowymi ATMega8.

Reply to
Sebastian Biały

Ale Autorowi wątku nie chodziło o kupno zestawu, a o to, aby się pobawić :-)

Tak jest w datashicie. Dodaj kondensator jakieś 100pF blisko wejścia układu. Bez niego przetwornik głupieje, zwłaszcza, jeśli indukcyjność ścieżek do źróła sygnału jest spora. I tego w datashicie nie ma.

I tu jest problem. Atmel spieprzył robotę i w Mega8 piny zasilania cyfrowego i analogowego są po prostu zwarte. Sprawdź to miernikiem :-) Najlepiej je zewrzeć na płytce, indukcyjność pogarsza sprawę, prawdopodobnie przez łapanie zakłóceń. Pamiętaj o kondensatorach blokujących zasilanie! Powinny być przy każdym pinie do którego podłączone jest Vcc, i to blisko pinów.

Zgoda, zgoda, zgoda :-) I na koniec: w dzielniku napięcia stosuj rezystory 1%. Zwykłe węglowe są cholernie niestabilne.

Pozdrawiam, PP :-)