ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach

Witam.

Jak w temacie wie ktoś? nie mogę sie nigdzie dokopać. Port ma być wyjściem i
sterować tranzystorem npn BC517 z obciążeniem w obwodzie kolektora 400 mA
max. Da radę bez dodatkowych rezystorów?

Pozdrawiam

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach
Pewnie że da radę ale nie zapomnij o rezystorach w bazie tranzystora, jakieś
470 ohm spokojnie starczy.
Piotr

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągający ch na portach

No przecież stoi w pdf-ie, że 20-50 kOhm.

Maciek

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach
Mylisz rezystory, jeśli na wyjściu trzebaby dawać rezystory to bez nich nie
świeciłby LED podpięty do portu, wydajność portu jest większa niż
kilkanaście mA czego rezystor 20-50 kOhm nie zapewni.
Piotr

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągający ch na portach

Pytanie było o wartość rezystorów podciągających w Atmega32. Moja odpowiedź:
20-50 kOhm (z datasheeta). Gdzie tu pomyłka?

jeśli na wyjściu trzebaby dawać rezystory to bez nich nie

Autor wątku nie chce zaświecić LED-a, tylko wysterować tranzystor. Czytaj.

wydajność portu jest większa niż

Tranzystor npn. Baza podpięta bezpośrednio do pinu portu, emiter do masy.
Port pracuje jako _wejście_ z rezystorem podciągającym -> Tranzystor jest
załączony. Port pracuje jako _wyjście_ w stanie niskim -> Tranzystor jest
wyłączony.

Maciek

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podcią gających na portach

No OK, to wszystkie parametry już Ci podali :).. 20-50kOhm, sam sprawdź
czy Ci wystarczy... a możesz uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić po co
chcesz przełączać dwa rejestry (DDR i PORT) żeby przełączyć i stan (1 na
0) i kierunek (wejście na wyjście) żeby przełączyć ten tranzystor?? Nie
lepiej ustawić port jako wyjście i zmieniać stan z 0 na 1?? I cieszyć
się "pełną" jedynką?? Chyba, że chcesz zaoszczędzić na rezystorach ;P...
to w sumie rozumiem, choć nie ukrywam, dziwne to trochę ;)... Pamiętaj
tylko, że przy _włączaniu_ musisz najpierw zmienić kierunek (przejście 0
-> HiZ -> PULL-UP), a przy _wyłączaniu_ - najpierw stan (PULL-UP -> HiZ
-> 0) ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach

Witam.

Dziekie za odp. po prostu nie przekopałem sie do tego przez pełnego pdfa.

A co pullupów to jak skonfiguruje port jako wyjście to rezystory nie sa
załączone z automatu? Kurcze myślałem że są. A chodzi bardzo mocno o
rozmiary płytki, będzie dość rozbudowana i liczy sie każdy cm2.

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podcią gających na portach

A po co pullup skoro wyjście jest totem-pole?

To wsadź r-packi smd w miejsce pojedynczych rezystorów.
http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/9091
Są nawet w rozmiarach 0402.

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podcią gających na portach

Może mylisz AVRy z '51?? :). W AVRach masz 4 możliwe stany wyjścia.
Steruje się tym dwoma rejestrami: DDRx (kierunek) i PORTx (stan).
Poniżej masz taką tabelkę stanów:
      PORTx:  0       1
DDRx:
  0 (in)     HiZ     Pull-up
  1 (out)    GND     VCC

Musisz wziąć pod uwagę fakt, że jeden mały błąd w programie i wystawiasz
na wyjście "pełną" jedynkę (VCC) i idzie to na złącze B-E i do masy...
trochę kiepsko...
Warto rozważyć zastosowanie tranzystorów polowych, przy sterowaniu ich z
wyjścia nie ma problemu!! Ale niestety, po resecie (i w trakcie) procek
ma wszystkie piny w stanie HiZ, więc bramka takiego tranzystora będzie
pływać i mogą się dziać cuda :(...
A może ktoś pamięta tranzystory z wbudowanymi rezystorami?? :)... poza
ULN2003 ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podcią gających na portach

Są do wyboru do koloru, dwa rezystory w każdym:
http://pl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp ;N=0&Ntk=gensearch_001&Ntt=PDTC

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach

Witam.

Własnie uszyłem sie na 51 juz dość dawno i na avry przeszedłem troche z
rozpędu, wiedziałem że jak działa jako port wejściowy to można właczyc i
wyłaczyć pullup, natomiast zawsze myslełem, że jako wyjście to jest open
drain i jak dajesz niski to jest zwarty do masy, a jak dajesz wysoki to
załacza sie rezystor i masz jedynkę. I tu widać jak to by sie pryzdało
czasem coś poczytac nawet o takich pierdołach.

Wielkie dzieki wszystkim za objasnienie.

Pozdrawiam Piotrek

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach

Do bipolara wystarczy pull-up na wlaczenie i Hi-Z na zatkanie.

Natomiast podlaczanie pinu prosto do bazy... ekhm ja bym
tak nie zrobil. Zamiast BC517 FET'y pojda bez rezystora,
sa tranzystory z wbudowanym opornikiem (digital transistor).
A tak - pojawi sie skadis H na wyjsciu i problem gotowy.

hej

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach

Ja raczej myslałem, że jak ustawie port jako wyjście i dam na niego H to
rezystor będzie załączony. Nigdy szczerze mówiąc sie w to nie zagłąbiałem a
tu takie kwiatki.

Pozdrawiam Piotrek

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągający ch na portach

Rezystor będzie wyłączony, bo jest zbędny.
Rezystor jest przydatny gdy port jest wejściem
To nie jest szeregowy rezystor, a równoległy między nogą a plusem zasilania

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach

Wiem jak jest podłączony ten rezystor. Ale żeby wysterować tranzystor npn
trzeba dac rezystor do plusa i tu byłby jak znalazł rezystor pullupu - jeśli
tylko byłby podłaczony. I wiem że jesli port pracuje jako wejście to można
go właczyc lub nie. Tylko myślałem że jeśli port pracuje jako wyjście to
jest on właczony. Po prostu tego nigdy nie dociekałem.

Pozdrawiam Piotrek

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podcią gających na portach

Jeżeli port pracuje jako wyjście to rezystor nie jest włączony. Zresztą
i tak nie byłoby go jak włączyć bo bity sterujące włączeniem rezystorów
gdy port pracuje jako wejście, przy pracy portu jako wyjście określają
stan wyjścia. Gdy dasz 0 - linia wyjściowa jest zwarta do masy (i ew.
włączony rezystor conajwyżej zwiększyłby pobór prądu procka), gdy dasz 1
- linia jest zwarta do zasilania i ew. rezystor tu kompletnie nic nie
zmienia.

Re: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach
odpowiedź:
Autor pyta o sterowanie czyli wyjście a te rezystory dotyczą wejścia, na
wyjściu nic nie trzeba dawać.
Piotr

Site Timeline