Atmega32 i pomiar prądu

Mam problem z pomiarem prB1%du. Spadek napiEA%cia na rezystorze (drucie) =
pomiarowym wprowadzam na LM358 i tak wzmocniony sygnaB3% do procesora =
przez dzielnik z potencjometrem. Tu nie ma BF%adnej filozofii. Problem =
polega na tym, BF%e w czasie zmian ustawieF1% potencjometru, w pewnym =
miejscu, nastEA%puje skokowa zmiana wskazaF1% przetwornika. Na =
oscyloskopie widzEA%, BF%e napiEA%cie zmienia siEA% pB3%ynnie natomiast =
przetwornik reaguje skokowo. Nie wykraczam w BF%adnym momencie poza =
napiEA%cie referencyjne. W innym kanale mierzEA% napiEA%cie bez =
wzmacniacza i pomiar jest zadowalajB1%cy. Co moBF%e byE6% przyczynB1% =
tej nieliniowoB6%ci?

PC

Re: Atmega32 i pomiar prądu
To dziwne co opisujesz. Mam tak samo, pomiar prądu via LM358 i wpuszczam do
AtMegi128.
I wszystko jest OK. Może sprawdź, czy w procesorze masz ustawione prawidłowo ,
jakie napięcie referencyjne (wewn., zewn. - nie wiem jakie stosujesz).

Sprawdziłbym też prawidłowość ustawienie portu z ADC - nie wiem, czy można np.
włączyć jakieś wewn. podciąganie na wejściu ADC...

Najlepiej jakbyś pokazał schemat.

Re: Atmega32 i pomiar prądu
Wpiąłeś oscyloskop do nóżki procesora? Jaki opór ma sonda?

Odp: Atmega32 i pomiar prądu
To jest problem wzmacniacza. Nie daje rady przy napięciach bliskich masy :-(

PC

Re: Atmega32 i pomiar prądu

To ciekawe, bo jak wspomniałem, mam takie właśnie rozwiązanie, i na tym
samym LM-ie, i działa poprawnie...
A mierzę prąd via napięcie (do masy) na rezystorze 100mohm.
I potem wzmacniacz właśnie, z małym wzmocnieniem, i do atmegi.

Odp: Atmega32 i pomiar prądu
Nie wiem jaki masz zakres prądów. Ja mam 0-15A. Do 2A działa źle potem jest
skok i już leci dobrze. Spróbuję z TL072.

PC

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Schemat zapodaj, nawet nie napisałeś, czy rezystor pomiarowy "u góry"
czy "na masie".
K.

Re: Atmega32 i pomiar prądu

No właśnie, też mówiłem żebyś pokazał schemat . U mnie jest zakres 0-3A.

Odp: Atmega32 i pomiar prądu
Tu jest schemat:
http://obrazki.elektroda.pl/9255664800_1339739860.jpg

PC

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Po pierwsze - stara zasada mówi, że w takiej sytuacji ślizgacz
bezwzględnie musi być połączony do masy. No chyba, że kręcisz
plastikowym wkrętakiem (ale i tak warto taką zmianę zrobić).

Druga sprawa - piszesz, że nie wychodzisz poza napięcie referencyjne.
Ale zdaje się, że do dołu również jest ograniczenie napięcia dla
przetwornika. Temat tylko sygnalizuję, do karty katalogowej jakoś nie
chce mi się zaglądać żeby to sprawdzić.

Sam opamp tego typu spokojnie daje sobie radę przy napięciach
wejściowych w okolicach zera, chyba, że jednak masz układ innego typu,
ktĂłry nie jest optymalizowany do pracy w takich warunkach. Nie wiem
(jakoś nigdy nie musiałem tego próbować) na ile daje się zejść z
napięciem wyjściowym w okolice masy. Piszą, że niby 20mV, ale jakby tak
dobrze się przyjrzeć, to RL 10k ma być do masy, i to raczej on ściąga
napięcie, bo patrząc na schemat struktury nic więcej tego napięcia aż
tak nie ściągnie.
Nie wiem, na jakich napięciach wyjściowych operujesz, ale tu też może
być problem. 100k to może być trochę dużo jednak.
Jeżeli dzielnik wyjściowy (nie narysowany) daje za małe obciążenie dla
wzmacniacza, to może warto to zmienić.

Pozdrawiam

DD

Odp: Atmega32 i pomiar prądu
przetwornika.

Wzmacniacz zasilany z 5V, na wyjściu nie ma dzielnika - wzmacniacz prosto do
procka na przetwornik. Napięcia wyjściowe 0-2V.

PC

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Wzmacniacz "idealny" sobie poradzi, rzeczywisty juĹź nie bardzo.
Według:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm358.pdf
przy zasilaniu 5V gwarantowane VoL jest 20mV przy obciążeniu (do masy)
rezystorem poniĹźej 10k.
U Ciebie wyjście jest obciążone mniej więcej 100k. Nie można tego
przeliczyć
liniowo, ale nie wykluczałbym, że w takim układzie VoL będzie 200mV.
P.G.

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Ja bym jednak dał tam coś ściągającego do masy. Albo zmniejszył elementy
w sprzężeniu.
Uwaga o ślizgaczu też ważna.
I na wszelki wypadek sprawdź, jak wygląda liniowość wzmacniacza. To
wiele nie kosztuje, a może dać odpowiedź, gdzie należy szukać problemów,
bo moĹźe problem jest w innym miejscu.

Pozdrawiam

DD

Re: Atmega32 i pomiar prądu
No to bardzo ciekawe.
Ja mam tak samo rozwiązane, tyle , że rezystor między wyjściem a wejściem
odwracającym mam 47k, a do masy 10K.
Tyle, że zapomiałem, że mam LM zasilany z 12V a nie V.Oczywiście napięcie
wyjściowe z LM jest między 0 a 2.5V.

I nie zauważyłem twojego problemu.

Re: Atmega32 i pomiar prądu
zamień LM358 na OPA340 i ruszy od razu, sam go używam w takiej konfiguracji.
Zwróć uwagę na osffet wejściowy LM-a typowo 2,9mV max 7mV czyli
15% d 35% zakresu pomiarowego, więc chyba nie dziwa że może nie być
liniowo...
--
pzdr, j.r.

Odp: Atmega32 i pomiar prądu
Dziękuję wszystkim za porady. Już samo obciążenie wyjścia bardzo pomogło.
Teraz zasilę układ z 12V i mam nadzieję, że to wystarczy.

PC

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Z TL072 praktycznie w całym zakresie nic rozsądnego nie zmierzysz.
P.G.

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Dlaczego?

Re: Atmega32 i pomiar prądu

Bo on ma kiepski zakres napięć wejściowych i wyjściowych i zasilających.
Jest po prostu do innych zastosowań.
Ja nie użyłbym go przy całkowitym zasilaniu niższym niż jakieś 10V (plus
minus 5V) i napięciu na wejściu zbliżającym się do któregokolwiek
zasilania na mniej niż jakieś 2V.

Pozdrawiam

DD

Re: Atmega32 i pomiar prądu

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl072.pdf
Strona 7. Vicr typowo -12 do +15 oznacza, że Vicr nie obejmuje ujemnego
bieguna zasilania - wymaga na wejściach około 3V powyżej ujemnego bieguna. W
tym układzie zacznie działać, jak na rezystorze pomiarowym będzie około 3V -
a to jest już chyba poza zaplanowanym zakresem napięć na nim dlatego
napisałem, że w całym zakresie.
Jakieś 40 lat temu na UL741 zrobiłem sobie woltomierz zasilany bateryjką
4V5. Eksperymentalnie mi wyszło, że na wyjściu mam około 1,5V liniowego
zakresu (nie całkiem symetrycznie względem zasilania) no i w to okno
musiałem się wpasować z zakresem pracy. Jaki był zakres prawidłowej pracy
wejść to nie pamiętam, ale też coś tego rzędu choć może przesunięty. W
układzie odwracającym potrzebny był mi tylko jeden punkt pracy wejść
mieszczący się w zakresie pracy wyjść.
P.G.

Site Timeline