atak na lqfp

ja myślałem, że smd to nie jest dla amatorów...

a tu się okazało, że eksperci po/eu lutują procki w lqfp...

pytanie, jaki topnik z cyną stosować?

na allegro jest z milion rodzajów, jaki będzie najlepszy do lutowania lutownicą przez amatora?

Reply to
platformowe głupki

I to z wielką łatwością.

Nie wiem co masz na Allegro ale ja lubię topnik o konsystencji gęstego miodu z firmy Zephytronics:

tym topnikiem każdy przedszkolak polutuje LQFP 240 pin i to szybko, bez zwarć ani pogiętych pinów.

Reply to
Pszemol

dzięki, dokładnie, jak to zobaczyłem to mi szczęka opadła, co Oni robią z lutownicą...

czy ten topnik zawiera cynę? czyli smarujemy pady cyną, przykładamy scalak i przejeżdżamy lutownicą w kierunku wyznaczonym przez piny? czy jak to lutujesz?

Reply to
platformowe głupki

a gdzie to kupić?

Reply to
platformowe głupki

Prawdę mówiąc stosując odpowiednią technikę lutowania i na zwykłej kalafoni da radę, choć nie polecam.

Reply to
Sebastian Biały

to tak jak z wolną europą... po co się męczyć...

Reply to
platformowe głupki

A nie wiem, ja kupuję wysyłkowo od producenta w Kaliforni.

Reply to
Pszemol

No właśnie. Dzięki temu topnikowi ja też tak umiem :-)

Że co? Udajesz czy nie wiesz jak wygląda cyna?

Ja nakładam najpierw cieniuteńką warstewkę topnika na idealnie równą i czystą płytkę drukowaną - to ważne. Płytka musi być wykończona srebrem lub złotem, żadne tam hot-air cyna bo ma kropelki wszędzie... Jak już było raz lutowane to musi być stara cyna idealnie wyczyszczona tasiemką miedzianą do czysta.

Potem układam scalak IDEALNIE równo na padach, przyciskam go palcem w środku, kontroluję czy nic się nie przesunęło na wszystkich 4 rogach i potem końcem rozgrzanej, lekko pocynowanej lutownicy "przyczepiam" byle jak dwa przeciwległe piny narożne. Po to aby scalak się nie ruszał w czasie lutowania.

Teraz gdy scalak już jest idealnie ustawiony na płytce i każdy pad jest dokładnie pod pinem, bez przesunięć to jadę czystym grotem lutownicy (nie za gorącej, tak 315-320C, nie więcej) powoli ze stałą prędkością trzymając w drugiej ręce cienki drucik cyny z rdzeniem kalafonii i dotykam tym drutem na moment grot lutownicy tak co 5-6 pin aby go zwilżyć cyną.

Dzięki temu topnikowi dosłownie wystarczy przejechać raz grotem po każdej ścianie scalaka aby uzyskać na ołowianym lutowiu idealnie błyszczącą, gładką powierzchnię.

Odkąd kupiłem ten topnik to lutowanie drobnicy przestało być frustrujące a wręcz stało się przyjemnością - teraz tylko czekam aż będą w robocie jakieś prototypy do polutowania, bo cieszy mnie efekt jaki się osiąga w ten sposób.

Reply to
Pszemol

Nie wiem co masz na myśli pisząc "zwykłej kalafonii"... Czy chodzi Ci o rdzeń drutu cynowego? Czy może o taki stopiony brązowy, krystaliczny, kruszący się produkt do kupienia u Rusków na targu?

Reply to
Pszemol

kluczowe znaczenie ma to czy ten topnik zawiera cynę...

bo jak rozumiem, smarujesz topnikiem, przykładasz scalak, lutujesz nóżki cyną, a później zbierasz nadmiar cyny plecionką?

bo z tego co mówią eksperci po/eu to lutując topnikiem z kuleczkami cyny nie trzeba zbierać plecionką, bo topnik powoduje, że cyna sama "rozchodzi się" między pinami na boki likwidując zwarcia...

pytanie zasadnicze, który to topnik z cyną?

Reply to
platformowe głupki

Pan Pszemol napisał:

Kalafonii.

Jakie trzeba mieć IQ aby po szczegółowej instrukcji jaką podałem dalej zadawać tego typu pytania? Jestem zniesmaczony... :-(

Reply to
Pszemol

bo pytanie główne to takie, jaki topnik z zawartością cyny...

Reply to
platformowe głupki

A ja myślałem że pytaniem głównym było jak po amatorsku polutować LQFP... no to się pomyliłem.

Topnik to topnik. Cyna to cyna. A pasta lutownicza to mieszanina mikro-kulek cyny i topnika.

Reply to
Pszemol

no tak to też, chodziło mi o to, jak lutować coby zwarć nie porobić...

dzięki

Reply to
platformowe głupki

Tak. O to coś co napiernicza bialym dymem, do kupienia w sklepach muzycznych i elektronicznych w opakowaniach po pascie do butów z PRL.

Nie polecam bo cięzko się to myje jak się przypali i niewiele daje.

I mówimy tutaj o sporcie ekstremalnym z gatunku "bez sensu ale sprawdzić nie zaszkodzi". Pokazuje to jednak że lutowanie gęstych smd jest dośc trywialne. Polecam filmy Louisa Rossmana z Youtube ktory pokazuje bezustannie jak ogromnym grotem i byle jakimi technikami naprawia dość skomplikowane płyty, całkiem skutecznie. Ale kalafoni nie używa :)

Reply to
Sebastian Biały

a możesz mi powiedzieć jeszcze jaki typ kondensatorów stosuje sie do blokowania zasilania przy prockach? chodzi o smd, to są jakieś specjalne, czy pierwsze lepsze? i ogólnie blokuje się jakimi, ceramicznymi?

Reply to
platformowe głupki

W dniu 14.05.2016 o 16:08, Pszemol pisze:

Nie oburzaj się tylko udziel mu odpowiedzi za cenę zgodną cz cennikiem.

Reply to
Mario

Chyba mi się znudziło :-(

Reply to