układem 5V

Witam.

W dokumentacji do AT91SAM7xxx piszą że wejścia IO są 5V tollerant, ale nie wolno miec podpiętych pullupów. Niestety przy starcie są podpięte. Nie jest dla mnie jasne wobec tego co wolno:

a) wolno miec silne 5V na pinie ale trzeba szybko po resecie wyłaczyć pullupy

b) nie wolno miec silnego 5V na pinie (ale można przez rezystor).

Interesuje mnie raczej punkt b) ponieważ chciałbym używać paru pinów wyłacznie jako wyjścia z procesora do pewnego układu. Wyobrażam sobie to tak, że wyłączam pullupa wewnętrznego, a podpinam ręcznie pullupa - jakiegoś ~1k do 5V. I mam możliwość sterowania 5V. Czy mogę to zrobić tak prymitywnie? Zależy mi na minimalizacji elementów. Układ po stronie odbiorczej będzie miał kompatybilność z grubsza z TTL. Chce uzyskać wyłacznie wyjścia 5V z SAM7.

PS. Zależy mi na dość "sporych" prędkościach machania tymi wyjściami, rzedu 100kHz. Da radę na takim rezystorze otrzymać sensowne przebiegi zakładając pare cm do układu odbiorczego i wróżąc z fusów pojemności wejściowe (raczej bardzo małe)?

PS2. Chce uniknąć dodatkowego scalaka do konwersji - mam ciasno i troche by mi to skompilikowało życie - potrzebuje min. 8 wyjść 5V.

Reply to
Sebastian Bialy

moze poszukaj w dokumentacji jak realizowac 'konwersje' wyjsc do 5V , i jaki jest obwod elektryczny realizujacy wyjscie...

twoje zalozenie sprawdzilo by sie jesli mialbys wyjsice typu OC (otwarty kolektor).

jesli nie masz OC na wyjsciu to w sposob 'elegancki' najlepiej dodac na wyjscie rezystor (np. 330ohm) i dosc szybki tranzystor bipolarny (od jego jakosci bedzie zaleziec czas opadania zbocza) , do 100khz jesli dalej jest bramka ttl wystarczy praktycznie kazdy popularny do 1mhz.

tranzystor podlaczasz w konfiguracji OC (wyjscie z ukladu przez opornik do bazy, emiter do masy, pull up do 5V podlaczasz do jego kolektora i volia :)

--

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Alez nie o to biega. Układ drivera jest typowy dla wiekszości kontrolerów. W moim przypadku wazny jest tryb jako otwarty kolektor/dren. I on jest.

No i mam. W jednym z trybów pracy pina.

Chodzi tylko o to czy a) wewnętrzny pullup zdążę wyłaczyć odpowiednio szybko po resecie i nic nie powinno się stać i po drugie czy praca w OC

  • mój rezystor do +5V w niczym nie przeszkodzi.
Reply to
Sebastian Bialy

Sebastian Bialy pisze:

W datasheecie masz napisane:

However, driving an I/O line with a voltage over VDDIO while the programmable pull-up resistor is enabled will create a current path through the pull-up resistor from the I/O line to VDDIO.

Czyli nie musisz się wcale spieszyć z wyłączaniem pull-upów. Musisz tylko ograniczyć prąd płynący przez pull-upa w kierunku Vdd. Z tego samego powodu przy włączonym wewnętrznym podciąganiu i dołożonym dodatkowym na zewnątrz i tak nie uzyskasz 5V na wyjściu.

Reply to
Zbych

No własnie muszę, bo alej piszą:

"Care should be taken" itd. Dlatego chciałbym wiedzieć jak to jest w praktyce, czy ktoś ugotował krzem trzymajac go jakiś czas na 5V i wewnątrznym pullupie. Może nie ma się czego bać i parenaście ms na 5V z pullupami nic złego nie zrobi.

Reply to
Sebastian Bialy

Sebastian Bialy napisal(a):

Moze ja czegos tu nie rozumiem, ale nie mozna zasilania do tych pullupow doprowadzic przez klucz tranzystorowy sterowany resetem?

Reply to
Marcin E. Hamerla

Powoli. SAM7 ma wbudowane pullupy do 3.3V. Po resecie są automagicznie załaczane. Niestety w tym samym momecie na pinie podaje "silne 5V". Efektem czego przez pullup z 5V do 3.3V płynie prąd prawdopodobnie podnosząc napięcie 3.3V wyżej, powyżej specyfikacji. W dokumentacji piszą o tym, ale nie piszą co z tym zrobić poza sugesią żeby wyłaczyć. Mnie interesuje na ile szybko muszę to zrobić żeby nie uszkodzić elementów układu zasilanych 3.3V zbyt wysokim napięciem. I czy w ogóle warto się tym przejmować, może >3.3V przez chwile niczego nie popsuje.

Reply to
Sebastian Bialy

A nie możesz po prostu wstawić w szereg z linią rezystora?

Są też producenci ARMów, którzy nie mają takich problemów, bo albo mają lepiej zaprojektowane I/O (NXP), albo po prostu nie włączają podciągania po resecie (ST).

Reply to
Zbych

Jaką linią? Gdzie? Rezystory są wewnatrz scalaka. Jeśli chodzi o "silne

5V" -> PIN to mogę, ale to ostateczność.

Super, z pewnych względów (cenowych, dostępności) wole SAM7. Ale z chęcią dowiem się czy jest konkurencja około ~50MHz/64k SRAM/256k FLASH.

Reply to
Sebastian Bialy

Między "silne 5V" a pin. Nie rozumiem czemu to ma być jakaś ostateczność?

Wejdź sobie na strony NXP i ST, spora liczba ARMów pasuje pod te parametry. ST ma już w normalnej ofercie Cortexy, do tego mają fajny patent z regulacją czasu narastania sygnału na wyjściach. Kupić można bez problemu w detalu i w hurcie.

Zbych

Bo nie wiem jak zachowa się to dla większych prędkości. Wole najpierw połaczyć "w prost". Tak na marginesie, to podawanie 5V na pin chwilowo nie jest mi potrzebne, to takie gdybanie na przyszłość, na razie musze tylko wysterować z pina 5V wejście innego elementu co zaepwne zrobie własyn rezystorem podciągającym.

Zerknę.

Reply to
Sebastian Bialy

Ale czemu miałoby wzrosnąć napięcie 3V3?? Masz 3V3 -> pull-up -> 5V... masz różnicę potencjałów na pull-up'ie, płynie Ci prąd do 3V3, ale policz sobie jaki to prąd! Nie znam wartości tego pull-up'a, zdaję sobie sprawę, że nie jest to zwykły rezystor tylko aktywny... no ale sądzę, że przy napięciu 1,7V będzie to prądu rzędu 200uA. Nawet przy kilku liniach da to pojedyncze mA... sądzę, że pobierasz znacznie więcej z lini 3V3, więc stabilizator sobie z tym poradzi. Co do czasu w jakim można puszczać prąd przez pull-up'y - to moim zdaniem też możesz go oszacować... skoro niebezpieczny jest prąd to sprawdź jaki popłynie... czy te 200uA są w stanie coś uszkodzić w ciągu kilku ms??!! Jak bardzo chcesz to przyspieszyć, to w kodzie assemblerowym wpisz wyłączanie tych pull-up'ów gdzieś w okolicy ustawiania stosu ;).. ale wtedy, to bardziej bym się martwił co się stanie, jak podasz bardzo długi (minuty..godziny) impuls RESET i proc będzie wisiał z tymi rezystorami włączonymi ;)... Więc może serio przejdziesz na NXP?? ;>... LPC2366 albo 2368 ?? ;>... chyba spełnią Twoje wymagania :D...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Wiesz, ja to szacowałem i moim zdaniem nie ma czym się przejmować, ale dokumantacja wyraźnie zaznacza żeby ostrożnie, więc chciałbym wiedzieć na czym ta ostrożnośc ma polegać bo może na ... niczym i to taki d...chron producenta "jak by co".

Swoją drogą czy stabilizatory dobrze radzą sobie z przeciąganiem napięcia po stronie wtórnej w górę? nigdy tego nie próbowałem z popularnymi stabilizatorami.

Człek ledwo wziął się za ARM7 a od razu mętlik producentów. Sam nie wiem czy to nie za błachy powód, ale oczywiście pozerkam i przemyśle. Mam jeszcze czas na ostateczny wybór.

Reply to
Sebastian Bialy

Użytkownik Sebastian Bialy napisał:

Swoją drogą taki pull-up po resecie to porażka jak na współczesne uC :-( Przypomina mi się walka z "klepiącymi" przekaźnikami w czasach '48 i '51... Od czasu przesiadki na AVR-y już zapomniałem o takich "wodotryskach", a tu proszę :-(

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Zauważ, że napięcie nie jest "przeciągane" :).. Podpinasz przez rezystor

3V3 do 5V i co się dzieje? Płynie prąd z 5V do 3V3, więc stabilizator zmniejsza swój prąd i w ten sposób na wyjściu nic się nie zmienia :)... I tyle!! :)... Napięcie będzie dalej dobrze stabilizowane, pod warunkiem, że prąd wpływający będzie mniejszy od prądu pobieranego w tej gałęzi. Niektóre stabilizatory dalej sobie też poradzą, bo "zjedzą" nadwyżkę prądu, inne nic nie zrobią... no to to już zależy od stabilizatora, ale dopóki prąd "obcy" jest mniejszy od prądu który stabilizator powinien wydawać - tak długo wszystko będzie OK :)... Oczywiście, jak uwzględnisz rezystancje połączeń to się okaże, że to napięcie jednak się trochę waha, mogą tą drogą wnikać zakłócenia (jeśli podłączysz do zakłóconego napięcia), no ale tutaj ciężko jest uogólniać ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

A jak u nich z bledami? Kiedys wzialem LPC2106, to nie dosc ze byl problematyczny, to jeszcze nie dawalo sie kupic w produkcyjnych ilosciach (ssanie bylo wtedy na wiekszosc ARM Philipsa).

Reply to
Jerry1111

Co do błędów, to dużo poprawili... pierwsze LPCki był faktycznie do d***, potem zrobili lepsze, ale z pewnymi błędami, te LPC23xx są jeszcze nowsze. No i o błędach za wiele nie słyszałem... choć pewne "kwiatki" się zdarzają, ale z tego, co zauważyłem, z reguły głupiał kompilator ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Hmmm... ale to przeciez ARM7, wiec kompilator powinien glupiec w tym samym momencie dla wszystkich ARMow. Chyba ze to nie takie proste jest?

Ja na razie cwicze AVR32 - na razie (jeszcze) przyjemne.

Reply to
Jerry1111

Czytałem erratę do jednego tylko AVR32 i zbladłem :) Czy to w ogóle nie jest wersja beta hardware :) ? Może jednak czekać na jakiś drugi rzut? Właśnie muszę wybrać coś do większego systemu (najlepiej z akceleracją bytecode java) i jakoś tak zerkałem w stronę AVR32...

Reply to
Sebastian Bialy

Sebastian Bialy pisze:

Akcelerację Javy (Jazelle) mają praktycznie wszystkie atmelowe ARM926EJ-S czyli np. AT91SAM9260. Nie musisz przechodzić do obozu AVR32 (jeżeli już dłubałeś w innych ARMach) ani zmieniać ulubionego producenta.

Reply to
Adam Dybkowski