Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Poprosił mnie znajomy, żeby rzucić okiem na stary, bakelitowy aparat
telefoniczny. Nie dochodzi zasilanie do mikrofonu bo wszystko niby działa
tylko mnie nie słychać jak dzwonię z tego aparatu. Sprawdziłem wszystkie
połączenia, przeczyściłem styki ale to nie pomogło. Przed przełącznikiem
sterowanym widełkami jest element w formie cewki z 6 stykami. To jakieś
trafo separujące albo wzmacniacz. Nie mam pojęcia jak to sprawdzić. Oprócz
tego elementu wszystko wydaje się sprawne. Aparat jest bardzo stary ma z 50
lat. Oznaczenie jakie znalzałem to DC2PL1 i DY9PL.

Będę wdzięczny za pomoc.

PC

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

http://felektr.katalogi.pl/Modyfikacja_starego_telefonu-t5315.html

Może tu ze schematu coś wywnioskujesz...

Feromon

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Ale nie słychać kompletnie i wcale, czy mniej lub bardziej słabo?
Jeśli to drugie, to sztandarowym uszkodzeniem takich telefonów była
"zapluta" (zawilgocona) wkładka mikrofonowa, objawami było
trzeszczenie i charczenie oraz słaba słyszalność. Wkładkę nową (w
sensie: nie używaną) kupić na allegro się da, a jeśli nie zalezy wam
na zachowaniu wewnętrznej oryginalności i potrafisz coś polutować,
to można tam wrzucić mikrofon elektretowy z prostą elektroniką,
schematy myślę, że da się wygóglać.

To transformator układu antylokalnego, małe szanse, żeby to on był
zepsuty.

J.

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
Kompletna cisza, żadnych szmerów ani trzasków. Podłączałem inną wkładkę ale
bez efektu przy czym ta inna jest zupełnie inna - kilka dekad nowsza.

PC

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Czy po podniesieniu słuchawki na jej zaciskach jest napięcie ?

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
O to właśnie chodzi, że na zaciskach mikrofonu jest 0 i jedyny element,
który podpada to ten transformator.

PC

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Rozumiem że powyższe zdanie należy czytać: na zaciskach do wkładki węglowej
jest 0V (wkładka wyjęta) ?

Generalnie w takich telefonach naprawa polega na wymianie wkładki, wymianie
sznura słuchawka-aparat.
Jak wcześniej napisano ta cewka to układ antylokalny i jego szanse
uszkodzenia są minimalne. Można go zewrzeć - będzie wiadomo czy jest
uszkodzony.

Podejrzewam sznur szczególnie jak jest "kręcony" lub złe/nieprawidłowe jego
podłączenie.

--
Desoft

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
Dokładnie tak.

Sznur sprawdzony i jest ok.

Spróbuję.

PC

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Przedwwoń transformator. Trzy zaciski to uzwojenie liniowe (z odczepem) i
dwa zaciski to uzwojenie słuchawkowe.

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
Już mierzyłem. Jest 6 końcówek i wszystkie podłączone. Przejście jest tylko
między jedną parą.

PC

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Kup na allegro aparat za 20zł i przełóż elektronikę bez klawiatury i
piszczka zastępując nią transformator i wkładkę.

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

Bardzo dziwne, te trafka były nie do zajechania. Ale łatwo je rozebrać i
przewinąć, nawet ręcznie. Może puścił lut tam gdzie przlutowano drut
uzwojenia do bolca?
--
Jacek

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
UBF%ytkownik Jacek Maciejewski napisaB3%:

Lupa i dokB3%adnie obejrzeE6% koF1%cF3%wki - najczEA%stszym z uszkodzeF1%
20%
transformatorF3%w jest mechaniczne uszkodzenie przewodu w miejscu20%
przylutowania do koF1%cF3%wki - jest to miejsce gdzie cienki przewF3%d20%
wychodzi ze zwartego uzwojenia i praktycznie nie jest niczym chroniony.20%
JeB6%li na ktF3%rejB6% z koF1%cF3%wek przewF3%d jest urwany to trzeba jak=
oB6% go20%
poB3%ataE6%. Jak ktoB6% niekumaty juBF% w tym telefonie grzebaB3% to caB3%
kiem20%
moBF%liwe BF%e mechaniczne kuku zrobiB3%.

--20%
Darek

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

A tem aparat to jest MB czy CB? Te typy różnią się sposobem zasilania
wkładki mikrofonowej. Typ MB nie będzie współpracował z centralą CB. Nie
widać tam gdzieś z boku otworu na korbkę induktora?  Daj jakieś zdjęcie
wnętrza.
--
Jacek

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
Nie ma miejsca na korbkę. Moze współpracować z instalacją 24V lub 60~80V.

PC

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
UBF%ytkownik Jacek Maciejewski napisaB3%:
 zdjEA%cie

PrzecieBF% pisaB3% o tarczy numerowej - znasz aparaty MB z tarczB1% numer=
owB1%?

--20%
Darek

Re: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem

A gdzie? )
--
Jacek

Site Timeline