antna DVB-T

szybkie ale nie koniecznie proste pytanie,
jest sobie taka antena:
http://allegro.pl/mala-antena-dipol-dvb-t-ze-wzmacniaczem-lna-177-i2018009821.html
można do niej zakupić zasilacz z regulowanym napięciem wyjściowym - czy taki
zestaw będzie działał?
czy ten wzmacniacz jest regulowany i zapewni regulację wzmocnienia przy
zmianach napięcia? bo na obudowie pisze jedynie 12V...

Re: antna DVB-T
http://allegro.pl/mala-antena-dipol-dvb-t-ze-wzmacniaczem-lna-177-i2018009821.html

A co chcesz tym osiągnąć? Zmieniając napięcie zasilania
pewnikiem zmieniasz też punkty pracy elementów. Nie sądzę
żeby to był dobry sposób regulacji wzmocnienia :-). Swego
czasu próbowałem czegoś podobnego u klienta, kupił
wzmacniacz (bodajże Badmoru), który regulowało się właśnie
zmianą napięcia. Pamiętam że badziewie nieprzeciętne to było
:-).

Ten na pewno nie jest regulowany. Jak napisałem wyżej,
odradzam Ci regulację wzmocnienia zmianą napięcia zasilania
:-). Regulacja wzmocnienia całego takiego wzmacniacza odbywa
się najczęściej poprzez wprowadzenie regulowanego tłumienia
między stopniami lub na wejściu.

Re: antna DVB-T

to wiem, cholera mnie bierze gdy muszę włazić na dach, żeby pokręcić
potencjometrem (tak potencjometrem) bo sygnał za silny...

no to jak uzyskać regulację wzmocnienia przy telewizorze a nie na dachu?
może są jakieś gotowe anteny to zapewniające? widziałem kiedyś taki zestaw z
regulacją przy zasilaczu i jakoś to działało...

Re: antna DVB-T

LOL... po co wzmacniacz jak masz potrzebę redukcji jego wzmocnienia? Daj
wzmacniacz o mniejszym wzmocnieniu :)
Daj np. regulowany płynnie tłumik diodowy. Albo stały dobrany tłumik
oporowy. Jak bedziesz kombinował przy zasilaniu zwmacniacza to oprócz
ewent. zniany wzmocnienia popsujesz kilka innych parametrów a przede
wszystkim poziom zniekształceń intermodulacyjnych.

--
Jacek

Re: antna DVB-T

A co w tym dziwnego że potencjometrem?
Nie prościej zmierzyć sygnał z anteny, dobrać wzmacniacz o
odpowiednim wzmocnieniu i raz to zamontować?

Jeśli nie przesterowujesz wzmacniacza przy antenie za silnym
sygnałem to przecież możesz zamontować regulowany tłumik
przy TV. Tylko nie bardzo wiem co Ty w ogóle chcesz
osiągnąć?

Są. Np Televes robi anteny z "inteligentnym" wmacniaczem.
Kosztują ok 250-300 zł. Wzmacniacza możesz nie zasilać,
wtedy robi jako symetryzator, albo zasilić i wtedy pracuje
jak wzmacniacz z regulowanym wzmocnieniem. Automatyka nie
pozwala mu przekroczyć max. poziomu wyjściowego, a co za tym
idzie nie przesterujesz go :-). Przynajmniej teoretycznie
;-)

Z naciskiem na JAKOŚ ;-)

Re: antna DVB-T

nie pamiętam już dokładnie, ale ten potencjometr był zamontowany między
anteną, a wejściem wzmacniacza... nieco dziwnie chyba? ale działał... taki
model mają w cyfronice ;o).

Re: antna DVB-T
to jakbyś jeszcze mógł powiedzieć mi (za co jestem wdzięczny) jaki wariant
jest lepszy:
1. krótka antena duży wzmacniacz
2. długa antena mały wzmacniacz?

Re: antna DVB-T

Może kieruj się wartością zysk a nie długość. Długość podobno nie jest
najważniejsza :)
Lepiej dać silną antenę mały wzmacniacz - po co wzmacniać szumy?
Popatrz na http://telewizja-cyfrowa.com/antena_dvb_t.html

Re: antna DVB-T

jeszcze dłuzsza antena - brak wzmacniacza :)
--
Jacek

Re: antna DVB-T

Wybierz antenę z jak największym zyskiem, a jak będzie za
mały poziom sygnału to dobierz do tego wzmacniacz.

Re: antna DVB-T
a możesz nam napisać jak daleko masz do nadajnika? Bo w moim przypadku
to na antenie typu kawałek drutu to na analogu odbieram głównie śnieg, a
na DVB T w większości czasu mam bardzo dobry obraz. Kawałek drutu - nie
antena!
ToMasz

Re: antna DVB-T
No coz, mam tez i odwrotne doswiadczenia. Na analogu cos tam
"zasniezonego" bylo jeszcze widac po podlaczeniu DVB-T tak haczylo (co
n-ta klatka byla poprawna) iz nie dalo sie ogladac. W przypadku cyfrowki
albo masz dobrze albo wcale.

Re: antna DVB-T

To jak nazwiesz artefakty i pixelozę? że jest dobrze czy
wcale? ;-)
Nie ma "dobrze albo wcale", są zupełnie inne objawy
problemów :-)

Re: antna DVB-T
Witam!
No nie do konca tak:)

Na jakosc sygnalu sklada sie MER, BER, moc sygnalu, S/N...
Nie da sie tak powiedziec dobry czy zly, 1 lub 0...
Ale dla przecietnego zjadacza jest lub nie ma lub "sie zacina":)
Pozdrawiam

Re: antna DVB-T
Wiesz, zasnierzony program z szumiacym dziwiekiem jestem w stanie
ogladac. Nie moge tego powiedziec o  "zacinajacym" sie strumieniu w
przypadku transmisji cyfrowej. Atefaktow i pixelozy nie doswiadzylem.
Moze to kwestia implementacji algorytmu dekodowania.

Re: antna DVB-T
To nie jest takie proste.
"Długa antena" wcale nie koniecznie równa się antena z dużym zyskiem
(własnym "wzmocnieniem"). Ale przeważnie tak jest, tyle że duże
wzmocnienie anteny jest wynikiem jej silniej kierunkowości. A nie zawsze
tak chcemy, by celować anteną w jeden konkretny nadajnik (maszt
nadawczy)- jeśli chcemy odbierać kilka różnych na raz, z lekko
odmiennych kierunków, to lepiej dać antenę "krótszą" lub innego typu
(siatkowe itp wynalazki), i sygnał lekko wzmocnić już po stronie
elektrycznej.
Ale to wszystko wymaga albo prób-i-błędów, albo doświadczenia w byciu
monterem w danym terenie (i wiedza który nadajnik jak mocny sygnał daje
i jak ogarnąć by wszystko odebrać)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: antna DVB-T

Jeszcze trzeba zwrócić uwagę na fakt, że systemy telewizji cyfrowej dość
alergicznie reagują na zniekształcenia fazowe. Na razie używane są
QAM16-QAM256, ale już pracuje się nad normami dla modulacji do QAM4096.
Tu przesunięcia faz poniżej 0.1 stopnia robią problemy. Im mniej
wzmacniaczy, tym lepiej.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: antna DVB-T

http://allegro.pl/mala-antena-dipol-dvb-t-ze-wzmacniaczem-lna-177-i2018009821.html

Wszystko to można tylko po co? Powiedz gdzie mieszkasz to ci podpowiemy
tańsze i lepsze rozwiązanie :)
Ten reg. zasilacz i wzmacniacz jest na 99% zbyteczny.
--
Jacek

Re: antna DVB-T

http://allegro.pl/mala-antena-dipol-dvb-t-ze-wzmacniaczem-lna-177-i2018009821.html

Ja mam taką antenę:
http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_dipol_19-21-69_dvb-t_A1911.htm
która leży na szafie u mnie w pokoju, bo nie chciało mi się jej montować na
kominie. :-)
Odległość od nadajnika jakieś 100km w linii prostej (Tarnobrzeg -św. Krzyż
50kW) i odbieram MUX2 z siłą 99% i jakością 93-94% na tunerze Kruger&Matz
KM00188.
Odbieram też sygnał analogowy TVP1 i TVP2 w dobrej jakości. :-)

Re: antna DVB-T

U mojego teścia działa na kominie zwykła siatka i nowy LNA 177, odległość od
nadajnika ok 70 km, teren płaski zadrzewiony, moc nadajników od 5 do 20kW.
Może zwykła tania siatka ? ważne aby była zamontowana wysoko.

Site Timeline