Anteny telewizyjne aktywne.

Ostatnio zainteresowałem się odbiorem DVB-T. W związku z tym potrzebna jest
mi antena. Na Allegro widzę całą masę anten pokojowych z cudownymi
wzmacniaczami. Nie wierzę w skuteczność ich działania, ponieważ moja
dotychczasowa praktyka wykazała, że wzmacniacze świetnie się spisują w
przypadku kompensacji tłumienności długiego kabla pod warunkiem, że zostaną
umieszczone przy antenie. W przypadku krótkiego kabla szumy własne
wzmacniacza są mało stłumione i właściwie pogarsza to odbiór. Dodam, że
nadawanie w Polsce  ( w Szczecinie) programów w technice DVB-T to kompletna
porażka. Mieszkam w centrum Szczecina. Nie mogę nic obejrzeć na antenie
pokojowej ani umieszczonej za oknem na parterze. Przyczyną jest kiepski
tuner (wiwa hd-100), analogowe programy nadawane z o wiele większą mocą niż
cyfrowe na sąsiednich kanałach, wreszcie mała moc (mux3). Inna przyczyną
jest, że zwiększono ilość programów kosztem pogorszenia jakości (mniejsza
moc na kanał i współczynnik korekcji). Podejrzewam tu działalność lobbystów,
aby zmniejszyć konkurencyjność DVB-T w stosunku do sieci kablowych. Z moich
dotychczasowych obserwacji wynika, że odbiorcy w odległości kilkudziesięciu
kilometrów od Szczecina lepiej odbierają program niż w samym Szczecinie.
Dlaczego tak jest ?. Gdy wyłączą analogowe programy, to mieszkańcy miasta
będą skazani na kablówki i programy satelitarne z powodu niemożności
zainstelowania superanteny na dachu. Analogi można odbierać na byle czym z
lepszym lub gorszym skutkiem.
Zapraszam do dyskusji.
Pozdrawiam
abrakadabra

Re: Anteny telewizyjne aktywne.

Akurat tu nie ma znaczenia czy to sygnal DVB-T czy analog bo nadawany na
tych samych kanalach, bez porzadnej YAGI na dachu betonowego bunkra
jestes skazany na Satke albo gowniany kabel.

Re: Anteny telewizyjne aktywne.

Nie jestem pewny, czy dobrze ciebie zrozumiałem. Na siadce z wyłączonym
wzmacniaczem za oknem na parterze odbieram cześć programów analogowych na
5/10 (da się oglądać choć mogło by być lepiej). W przypadku cyfrówki na MUX3
moc nadawania 10 kW praktycznie brak odbioru, MUX2 100kW jest odbiór ale
"się tnie". Po wyłączeniu nadajników analogowych za kilka lat moc MUX3 ma
się zwiększyć. Jakie będą skutki zobaczymy. I to ma być postęp. Osobiście
wolę słaby odbiór, ale stabilny, niż dobry ale przerywany. W Niemczech DVB w
dużych miastach działa na kawałku druta.

pozdrawiam
abrakadabra

Re: Anteny telewizyjne aktywne.

A działa, mimo małej mocy (w Berlinie 5-10kW, ale z 3 miejsc synfazowo). Weź
i wywal wzmacniacz. Prawdopodobnie wprowadza zniekształcenia fazowe i z muxa
robi się kiszka.

Re: Anteny telewizyjne aktywne.

Moim zdaniem masz problem z anteną a konkretnie ze wzmacniaczem i jego
zniekształceniami fazowymi. Do DVB-T musi być albo bardzo dobrej
jakości, albo żaden. Na 100% nie to badziewie, jakie jest dołączane do
tanich anten. Problem został opisany przez UKE:
http://www.polskacyfrowa.org/index.php?id=2
Telewizja cyfrowa z zasady ma zapewnić lepszy a nie gorszy odbiór w
podobnych warunkach, przy tej samej lokalizacji. Prosty przykład z
mojego terenu. Mam około 50 - 60 km do masztu nadawczego. Program
analogowy jest nadawany z mocą 200kW. MUX z mocą 50kW. Analogowy na
pojedynczym dipolu daje obraz z odbiciami, bo jestem w środku miasta ,
jest zaszumiony ale stabilny i kolorowy. MUX też z dipola na byle
tunerku USB (najtańszym, jaki znalazłem na Allegro) daje doskonałej
jakości obraz 7 programów. Pisząc "dipol" mam na myśli klasyczny dipol
obliczony na określone pasmo, symetryzator, kabel. Dipol wisiał na
oknie, wewnątrz mieszkania. Żadnych cudów, żadnych wzmacniaczy ale też
nawet nie próbowałem odbioru na malutkiej antence dodanej do zestawu z
tunerem. Widoczność masztu mam po powierzchni dachów, czyli ostatnie
piętro ale mam przed sobą inne bloki o tej samej wysokości. Pewnie dwa
piętra niżej musiałbym mieć coś wielo elementowego i skierować np. w
sąsiedni budynek, żeby skorzystać z odbicia. Do porównania mam całkiem
przyzwoicie działajacą analogową kablówkę. Eksperymentowałem z odbiorem
DVB-T dla samego testowania a nie z potrzeby.
Maciek

Re: Anteny telewizyjne aktywne.

Zajrzyj tu: http://forum.emitel.pl /
--
Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

"najlepszym wzmacniaczem jest sama antena"

czyli mamy zapewnic taka antene aby sygnal (odbior) byl dobry -
wzmacniacz dawac tylko wtedy, aby zniwelowac straty np. na dlugim
kablu.

Stosowanie gownianej anteny i silnego wzmacniacza to zaklocenia i
klopoty.

--
ThinkXtra

Site Timeline