Antena UKF

Czołem.

Ostatnią antenę stawiałem jakieś ćwierć wieku temu, doświadczenia
brakuje, dlatego pozwólcie że się spytam. W mojej kablówce kuleje UKF -
sygnał jest słaby, choć wg dostawcy zgodny z normami, mimo to 2 radia
szumią albo przełączają się w tryb mono. Lokalne rozgłośnie są odbierane
OK, brakuje mi przede wszystkim PR3. Podejrzewam że wzmacnianie sygnału
z kabla bez odfiltrowania całej reszty ( TV + internet w kablu )  mija
się z celem. Co można zdziałać ? Na dachu anteny nie bardzo chce mi się
stawiać, trzeba by najpierw z administracją budynku gadać. Od biedy mogę
jakąś antenę zainstalować na balkonie, ale horyzontu to ona raczej
widzieć nie będzie, naokoło budynki. Co można zrobić w tej sytuacji ?

--
P. Jankisz
Re: Antena UKF

Ja w podobnej sytuacji wybrałem dwa rozwiązania, stosowane zamiennie:

1. PR3 via Internet: http://www.polskieradio.pl/sluchaj/play.aspx?p=r3

2. PR3 via DVB-sat.

Pierwsze rozwiązanie zapewnia odbiór wszędzie, drugie oferuje (teoretycznie)
lepszą jakość. To przykre, ale mój ukochany tuner DIORY stoi sobie
nieuzywany już od paru lat...

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Antena UKF

Możliwe, ale w praktyce po przekroczeniu limitu wyjdzie drogo.

--
P. Jankisz
Re: Antena UKF

Pobieżne i przybliżone rachunki podają wartość ok 3 GB danych w trybie 24 h
/ 30 dni w miesiącu. Masz aż tyle wolnego czasu? ;-) Podany przeze mnie
strumień charakteryzuje się wielkością rzędu 96 kbps. Za jakiś czas - jak
najbardziej realny i wymierny tej wielkości transfer _teoretycznie_ będzie
można utrzymywać "za free". Hint - AERO 2 i podobne.

Jeżeli zaś upierasz się przy klasycznej radiodyfuzji - no cóż, najbardziej
poprawnym rozwiązaniem jest trójelementowa antena Yagi - Uda. Np.
http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3-rz_b_A0312.htm
Nie sądzę, żeby w Twoim przypadku sprawdziła się antena aktywna, "pokojowa",
np.
http://www.dipol.com.pl/pokojowa_antena_radiowa_ze_wzmacniaczem_sonus_fm_A0240.htm

Pozdrawiam i życzę powodzenia - Krzysztof Kucharski

Re: Antena UKF

Na dachu tego raczej nie postawię, jeśli już to na balkonie, tylko czy
ma to sens jeśli antena będzie widziała co najwyżej sąsiedni budynek ?

--
P. Jankisz
Re: Antena UKF

To _może_ mieć sens. Możesz liczyć na silny sygnał niekoniecznie w linii
prostej od nadajnika. Możesz popróbować odbioru sygnałów odbitych, z różnych
kierunków. W takim przypadku nikt nie może zaoferować prostej recepty.
Musisz sam popróbować. I nie wykluczać z góry żadnych, pozornie
bezsensownych rozwiązań. Np. umieszczenie aktywnej anteny pokojowej w
pobliżu okna. Eksperymentując z położeniem (ukierunkowaniem) anteny i
wielkością wzmocnienia odbieranego sygnału można czasem uzyskać
nadspodziewanie dobre efekty.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Antena UKF

A coś takiego:

http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_sv_total_ze_wzmacniaczem_20_db_A0229.htm

postawione w pionie, *wewnątrz mieszkania, ściany z cegły*, da jakiś
sensowny sygnał, sporo słabszy niż przy ustawieniu na balkonie bez
widoczności horyzontu ? Mógłbym taką antenę umieścić w pokoju, gdzie z
okna widać horyzont w kierunku nadajnika PR3. Przykręcać jej na
zewnątrz, do elewacji na 10 cm styropianie mi nie pasuje.
--
P. Jankisz
Re: Antena UKF

Bardzo ładna antena ;-) Możesz zaryzykować i kupić ją. Tylko musisz pamiętać
o sprawieniu sobie stosownego zasilacza do niej. W ofercie DIPOLA antena
jest "goła" tj. bez zasilacza. Dwie uwagi: po pierwsze - postaraj się
zamontować antenę jak najbliżej okna, może nawet _ZA_ oknem - mocując ją do
wnęki okiennej. Po drugie - w tej antenie nie podoba mi się "wyżyłowane"
wzmocnienie - aż +20 dB bez możliwości regulacji. Efekty tego stanu rzeczy
mogą okazać się przykre w odbiorze ;-). Przypominam link do mojej
propozycji:
http://www.dipol.com.pl/pokojowa_antena_radiowa_ze_wzmacniaczem_sonus_fm_A0240.htm
-
regulacja wzmocnienia, w komplecie zasilacz sieciowy, mniejsze wymiary
ułatwiające ukrycie urządzenia w obrębie okna.

Na koniec - co sądzisz o czymś takim:
http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_1-rz_b_A0200.htm
doposażonym w takie coś:
http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_wewnetrzny_z_zasilaczem_aws-03f_B1018.htm
lub
http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_wewnetrzny_aws-141s_B11687.htm

W stosunku do Twojego pomysłu to rozwiązanie ma dwie zalety:
- dipol pętlowy ma ch-kę promieniowania kierunkową w porównaniu do anteny
prętowej, która z natury jest elementem o charakterystyce dookólnej. W
efekcie znacznie ograniczysz poziom szumów na zaciskach anteny.
- nie do przecenienia jest możliwość regulowania poziomu wzmocnienia. W
skrajnych przypadkach wzmacniacz przesterowany silnym sygnałem zakłócającym
skutecznie uniemozliwi poprawny odbiór sygnału uzytecznego. W takim
przypadku opcja regulacji wzmocnienia jest bezcenna.

Na koniec - racz pamiętać, że w technice odbioru radiowego istotny jest nie
tylko bezwzględny poziom odbieranego sygnału, ale i jego stosunek do poziomu
sygnałów zakłócających. Dlatego sugeruję wybór elementu antenowego o
charakterystyce kierunkowej i wzmacniacza o regulowanym wzmocnieniu. "Brutal
force" nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Antena UKF
http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_sv_total_ze_wzmacniaczem_20_db_A0229.htm

Skoro masz masz takie okno z widokiem na nadajnik, to może na początek
wypróbuj odbiór na kawałku przewodu, ale takim ze 4 metry, z czego
połowa wisi za oknem, albo leży na parapecie zewnętrznym. Jak odbiór
będzie w miarę sensowny, z niewielką ilością szumów, możesz spróbować
coś ze wzmacniaczem.
No i w przypadku dipoli czy róznych Yagi pamiętaj o polaryzacji - czasem
ktoś ustawia taką antenę np. poziomo, sugerując się antenami tv akurat w
takim położeniu, a tu niespodzianka - interesująca go stacja akurat jest
nadawana w polaryzacji V. Sam się na to złapałem prawie trzydzieści lat
temu, wystawiając na dach antenę do odbioru Trójki właśnie :)
Andrzej
Re: Antena UKF
http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_sv_total_ze_wzmacniaczem_20_db_A0229.htm

W moim przypadku to będzie poziom, wątpię aby małżonka zaakceptowała
dipol pod sufitem. Pozostaje balkon. Do elewacji nic się przykręcić nie da.

--
P. Jankisz
Re: Antena UKF

Po pierwsze nie napisaB3%eB6%, jakiej klasy masz odbiorniki -
miniwieBF%yczka albo jakieB6% przenoB6%ne czy porzB1%dny tuner, amplituner
itp.
MoBF%e daB3%oby siEA% wydedukowaE6%, czy majB1% gB3%owicEA% na 2 tranzystor=
kach i
dwF3%ch obwodach strojonych czy porzB1%dna, poczwF3%rnie strojonB1% z mosfe=
tem
na wejB6%ciu.
Od tego zaleBF%y, jakiej anteny szukaE6% - ze wzmacniaczem czy bez.
"PorzB1%dne" radio nie potrzebuje wzmacniaczy przy antenie, bo jego
wB3%asne obwody wejB6%ciowe majB1% dobrB1% czuB3%oB6%E6, selektywnoB6%E6 =
odstEA%p od
szumu.
Z moich wielo-wielo-letnich doB6%wiadczeF1% wynika, BF%e wzmacniacz antenow=
pogarsza odbiF3%r.

Po drugie: w jakiej polaryzacji pracujB1% nadajniki FM ktF3%re chcesz
odbieraE6% (ani gdzie mieszkasz).
W centralnej i B6%rodkowej Polsce stosowana jest polaryzacja pionowa, na
zachodzie spotyka siEA% poziomB1%.
Tutaj moBF%na znaleBC%E6 wykaz;    http://radiopolska.pl/wykaz/polska.php
Od tego zaleBF%y, czy, antena ma byE6% "leBF%B1ca" czy "stojB1%ca".

Antena powinna mieE6% dB3%ugoB6%E6 rezonansowB1% - pionowy patyk ok 75cm, =
dipol
symetryczny, otwarty lub pEA%tlowy ok 1.5m z kablem poB6%rodku.
ZarF3%wno krF3%tsza jak i dB3%uBF%sza antena odbiera gorzej.
Z tej przyczyny taka http://www.dipol.com.pl/pokojowa_antena_radiowa_ze_wzm =
acniaczem_sonus_fm_A0240.htm
jest bez sensu zamiast "zbieraE6%" sygnaB3% bEA%dzie zbieraE6% zakB3%F3cen=
ia (i
trudno w pionie ustawiE6%)

Po znikniEA%ciu wiEA%kszoB6%ci stacji radiowych z sieci warszawskiej
AsterCity zaB3%oBF%yB3%em na balkonie coB6% podobnego do tego:
http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_sv_total_ze_wzmacniaczem_20_db_A0229 =
.htm
Tyle, BF%e nie taka piEA%kna, tylko zrobiona z kabla koncentrycznego -
odekranowany odcinek ok 75-80cm, pionowo naciB1%gniEA%ty pomiEA%dzy
balustradB1% balkonu a podB3%ogB1% balkonu sB1%siada z gF3%ry.
CzEA%B6E6% kabla, ta w ekranie, ciasno przytroczona do pionowego metaloweg=
szczebla balkonu, by przez pojemnoB6%E6 stworzyE6% przeciwwagEA%.
(MF3%gB3%bym ekran kabla w miejscu, gdzie wyB3%azi B6%rodkowa BF%yB3%a po=
B3%B1czyE6% z
balkonem ale  chciaB3%em uniknB1%E6 nieokreB6%lonych pEA%tli mas/uziemie=
F1%)
Mieszkam na dolnym Mokotowie,
Na takiej antenie ( BEZ WZMACNIACZA ) odbieram czysto wszystkie
warszawskie stacje a ponadto rF3%BFne dalekie
- np NiepokalanF3%w, lokalne ze Skierniewic i AF%yrardowa itd
To sB1% odlegB3%e stacje (sprawdBC% na mapie), bardzo maB3%ej mocy a odbi=
F3%r
jest zadowalajB1%cy.

NajwaBF%niejsze jest, BF%e ta prymitywna, ale odpowiedniej dB3%ugoB6%ci ant=
ena
jest wyniesiona z betonowego mieszkania na odlegB3%oB6%c 0.5 metra od
B6%ciany.
W mieszkaniu, nawet za przeszklonB1% B6%cianB1%, dalekich odbiorF3%w nie ma=
.

Po ustaleniu polaryzacji nadajnikF3%w radzEA% eksperymenty z prostB1% anten=
B1%
lub dipolem symetrycznym na balkonie.
Owocnej pracy !

Re: Antena UKF

A czy byłbyś tak dobry i narysował to?
...nie wszystko zrozumiałem...
...może Czechy albo Słowację złapię?

I jeszcze jedno - jak przepuścić koncentryk przez plastikowe
okno? Kupować specjalny płaski przepust?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów?

Re: Antena UKF
Witam

Trzeba przewiercić na wylot ścianę. Ze spadkiem na zewnątrz ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Antena UKF

Do granicy sB3%owackiej masz z 50km, do Ostrawy, gdzie moBF%na siEA%
spodziewaE6% mocniejszych nadajnikF3%w masz w prostej linii z 80km i gF3%ry
po drodze.
Na prEA%towej antenie marne szanse.
ZrF3%b eksperyment z radiem samochodowym - antena musi mieE6% ze 75 cm,
nie taka skrF3%cona ze spiralkB1%.
Ustaw auto na jakiejB6% gF3%rce i przeszukaj zakres - moBF%e usB3%yszysz.

W domu conajmniej taka, polecana wczeB6%niej antena:
 http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3-rz_b_A0312.htm
albo chociaBF% taki jak w tej, pojedyF1%czy dipol pEA%tlowy.
Trzeba sprawdziE6% ustawionB1% poziomo i pionowo.
Przy okazji rozwiB1%BFesz problem przepustu - podB3%B1czysz symetrycznym
kablem 300 omF3%w
( ja miaB3%em z zapasF3%w, nie wiem, czy moBF%na kupiE6%) i zmieB6%ci siEA%
 miEA%dzy
ramB1% a uszczelkB1% plastikowego okna.
JeB6%li tuner ma wejB6%cie koncentryczne to symetryzator dasz przy jego
gniazdku antenowym.
Ja tak mam podB3%B1czonB1% prostB1% siatkowB1% do odbioru cyfrowej naziemn=
ej
telewizji - dziaB3%a poprawnie przy wielokrotnie wyBF%szych
czEA%stotliwoB6%ciach niBF% FM.

Re: Antena UKF

We wroclawiu pare czeskich stacji sie lapie w samochodzie.
Antena owszem dluzsza, tzn przecietna, ale auto wcale nie na gorce.

J.

Re: Antena UKF
Hello J,

Ale czeskie nadajniki już tak. Czeską TV odbiera się jeszcze pod
Kaliszem...

Re: Antena UKF

A czy taki płaski kabel 300 om można prowadzić po częściach
metalowych - maszt anteny, parapet?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Antena UKF
Witam

Nie jest to zalecane, acz niestety, nader często stosowane rozwiązanie.

Inna kwestia to żałośnie mierna jakość obecnie dostępnych kabli
symetrycznych. W obecnej chwili spotykam w sklepach wyłącznie tanią
chińszczyznę, rozpadającą się po paru cyklach letnio / zimowych. Choćby z
tego powodu sugeruję używanie kabli koncentrycznych.

BTW - przewiercenie się przez ścianę budynku _naprawdę_ nie jest specjalnie
wyrafinowanym wyczynem. Nawet, jeżeli stosuje się narzędzia z najniższej
półki. Wiertło SDS 12 mm / 40 cm to cena rzędu kilkunastu zł. Samodzielnie
wykonany przepust umożliwia w przyszłości bezproblemowe prowadzenie
kolejnych przewodów. Naprawdę warto ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Antena UKF

Nie namawiaj, bo mnie spółdzielnia przewierci...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Antena UKF
Witam

W moim przypadku jedynie _poinformowałem_ spółdzielnię o zamiarze wykonania
instalacji antenowej. Dodatkowo zadeklarowałem fachowe wykonanie prac, nie
uszkadzające nadmiernie knstrukcji budynku. W odpowiedzi, po kilkunastu
dniach otrzymałem... _zgodę_ na przeprowadzenie powyższego ;-). No i dobrze.
Sama praca zajęła mi kilkadziesiąt minut, łącznie z przerwami na niezbędny
odpoczynek ;-)

PZDR - Krzysztof Kucharski

Site Timeline