Antena spiralna

Powitanko,

Taka "muszla slimaka" w postaci sciezki na PCB. Szerokosc sciezki stala na calej dlugosci. Czy ja dobrze kumam, ze promieniuje to glownie w kierunku prostopadlym do plytki i tak samo do przodu, jak do tylu (nie ma masy po 2 stronie)? To chyba nie jest tak, jak dla helikala? Polaryzacja chyba kolowa bedzie(?). Czy wspolpraca antena spiralna - nadajnik i zwykly pret 1/4 - odbiornik ma sens? No bo spirala wprawdzie da jakas kierunkowosc, ale z kolei pret wybitnie 1 polaryzacje. Pogubilem sie, nie czuje anten, help.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

Dnia Wed, 07 Aug 2013 23:49:21 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):

Ja tez kiepsko czuje, ale duzo ma "zwojow" ? Bo to chyba cewka po prostu jest.

A cewka (magnetic loop antenna) ma polaryzacje liniowa, pole analogiczne do dipola elektrycznego, tylko ze pola zamienione.

Ma sens, tylko pret musi byc w plaszczyznie cewki. Tzn nie musi, ale tak najlepiej.

Jesli pret pionowy, to os cewki poziomo, a wtedy nadajnik jest kierunkowy.

Mozesz cewke ulozyc poziomo, wtedy bedzie nadawac we wszyskie strony (poziome) tak samo, ale pret odbiornika rowniez poziomy

Jesli natomiast rozmiary tej cewki porownywalne z dlugoscia fali, to sie bardziej jak dipol elektryczny zachowuje ...

Powitanko,

Hmm, to taka plaska spiralka, jakby namalowac muszle slimaka, tu 1 koniec jest wolny, znaczy sie "w powietrzu", sa 3 zwoje zaledwie, srednica zdecydowanie mniejsza od dlugosci fali. Pasmo 433,92 MHz, wystepuje to w pilocie zdalnego sterowania dalekiego zasiegu f-my Gorke. Rozumiem, ze jak PCB z ta antenka poziomo, to i najwieksze natezenie pola tez poziome i dookola. Pretowa antena odbiornika powinna byc wtedy pionowo. Chce ten nadajnik zamontowac na stale w samochodzie i tu dochodzi oddzialywanie z pobliskimi blachami - kosmos nie do ogarniecia dla mnie:-( Wiem, ze zasieg bedzie wystarczajacy i tak, ale chcialbym zrozumiec dlaczego, albo inaczej, czy inna konfiguracja jest lepsza. BTW jak to ktos madrze stwierdzil: "Prawdziwe studiowanie zaczyna sie, gdy Google pokazuje 0 wynikow wyszukiwania";-) No i wlasnie nie natrafilem na proste zestawienie: antena - kierunkowosc (listki), polaryzacja. Ze tez jakas EdW, EP nie podejmie tematu...

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

Pan Pawel O'Pajak napisał:

A nie jest to aby jakaś antena romantyczna vel artystyczna? W latach piećdziesiątych były takie do radiów, co na falach średnich, a najwyżej krótkich (Wolna Europa), robiły. Sam miałem taką spiralną, circa dziesięć cali średnicy. Produkcji Spółdzielni Pracy "Daremny Trud" (or copmpatible). Połączona kablem w oplocie bawełnianym i wtykiem bananowym z radiem "Pionier" (or compatible, of c.).

Jarek

Nie stresuj się, jak jest wolne miejsce do się daje dipol, jak nie ma miejsca a na dodatek jest blisko metal lub ręka jak w tym przypadku, to będziesz rzeźbił jak koń pod górę. Nie da się zrobić dobrej anteny mając mało miejsca i przewodniki w pobliżu. Zachowaj ten spiralny kształt, skoro się sprawdził i po kłopocie. A ewentualną kierunkowość trzeba by sprawdzać w docelowym układzie pracy. K.

Reply to
John Smith

W dniu 07.08.2013 23:49, Pawel O'Pajak pisze:

A to czytał?

jeszcze mnóstwo innych wyników jak wpiszesz w google "spiral antena".

Reply to
Jakub Rakus

W dniu środa, 7 sierpnia 2013 23:49:21 UTC+2 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:

Tu masz:

stchebel