Antena satelitarna - ogrzewanie

Tak, nie pomyliłem sie w temacie :-) Idzie zima, śnieżyce, a dach spadzisty i niebezpieczny. Dlatego wymyśliłem sobie, że zrobie grzałke do anteny sat, zanim spadnie ślieg i nie będzie możliwości wejścia na dach.

Nie znam się jednak na układach grzewczych i za diabła nie mam pojęcia jak policzyć moc grzałki przy założobej powierzchni anteny, tak by włączając ją podczas opadów śniegu zapobiedz tworzeniu się ,,czapy'' śniegu na powierzchni reflektora - co skutecznie uniemożliwia odbiór czegokolwiek.

Mam plan, żeby przykleić klejem termoprzewodzącym kilka(naście) dużych rezystorów do anteny. Pytanie - ile (mniej więcej) mocy będe potrzebował, bo dać 100W to nie problem :-)

Reply to
Verox

Problem jest nie w podgrzaniu anteny tylko w podgrzaniu sniegu. H2O ma bardzo duze cieple wlasciwe (chyba max) i jeszcze cieplo topnienia tez niczego sobie. Zamontuj pozycjoner dwukierunkowy i jak zgromadzi sie snieg ustawiasz antene pionowo, snieg spada i wraca z antena do pozycji roboczej.

Reply to
Krzysztof Rudnik

Witam

Zamiast rezystorow lepszy bedzie kabel grzewczy. Cos takiego jak do ogrzewania podlogowego tylko wersja na zewnatrz. Przyklejasz z tylu spirale z tego kabla i po klopocie. Sa to kable stworzone do zapobiegania oblodzeniu.

cos takiego:

pozdro Tmek

Reply to
Tmek

Jak miałem dużą parabolę to rzeczywiście był problem - ale odkąd zmieniłem na offseta, to nic takiego się nie dzieje! Owszem, troszkę śniegu się zbierze czasem na dole, ale nie żeby to uniemożliwiało odbiór - zresztą po nocy wystarczy troszkę słońca i śnieg zjeżdża.

Jeśli faktycznie jest problem, to może wystarczy po prostu nawoskować antenę? (parafina - smar do nart), albo nakryć plandeką - taki bębenek zrobić jak anteny do radiolinii telekomunikacyjnych. A jeśli koniecznie się uprzeć na grzałkę, to ja bym przykręcił od spodu taką grzałkę jak do wody (od pralki, boilera) i tak wykombinował, żeby dawała przynajmniej 300 - 500W (triak - sterowanie najlepiej grupowe). Oczywiście włączamy na krótki czas, kiedy jest potrzeba.

Mirek.

Reply to
Mirek

Najlepiej bedzie poalczyc kilka sposobow - po pierwsze cos antyadhezyjnego - moze byc rzadki olej silikonowy albo lepeij preparat na bazie teflonu w sprayu - np kontaflon. bibule czy kawalek lignininy stroche oleju silikonowwego i bardzo cieniutka warstwek rozprowadzic po calej czaszy od strony konwertera. A z drugiej strony przykleic przewod grzewczy tak jak mowia koledzy. Masz dwie sprawy ktore zalatwia ci problem sniegu i lodu

Reply to
PAndy