antena puszkowa (falowodowa) - obliczenia

Wydawało by się proste w dobie internetu zadanie, a tu:

dają różne wyniki. Przy częstotliwości wifi są zbliżone, ale mi chodzi o antenę na 1420MHz. Puszkę mam na 155mm średnicy, ale wg tego pierwszego jest za krótka i za gruba, wg drugiego trzeba obciąć na 104... ale mam tylko jedną ;)

Reply to
Mirek
Magnus Elephantus

Nie mam Windowsa ;P

Reply to
Mirek

Weź nie żartuj, taki prosty programik odpalasz przez Wine bez zająknięcia.

Reply to
Jakub Rakus

W dniu 2014-08-19 09:52, Mirek pisze:

Z moich doświadczeń wynika, że puszkowa to nieporozumienie. Zrób rożkowa na falowodzie prostokątnym to zyskasz z jakieś 8-10 dB.

Reply to
Mario

Potwierdza obliczenia tego pierwszego kalkulatora, który podałem. Rysunek wygląda jak skopiowany z tego drugiego

Reply to
Mirek

//

i trzymaj sie tego pierwszego... Puszka powinna miec srednice: D = 0.67 * lambda.

Reply to
Magnus Elephantus

Ale lambda w powietrzu jak rozumiem? Reszta obliczeń dotyczą lambda w falowodzie?

Reply to
Mirek

Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości

Zrobic bez obcinania, zmierzyc, a potem tak po milimetrze zeszlifowac. I pochwalic sie co wyszlo :-)

Ten drugi wyglada niewiarygodnie - pierwszy mimo ostrzezen wylicza dlugosc fali w falowodzie na 350mm, co wyglada jakos proporcjonalnie do wyliczen dla 2450MHz. Ten drugi podaje 138mm - a powinno byc wiecej niz dlugosc fali w prozni. I jest to warto

zreszta liczy to tak

function wgcalc(form)

{

var durchmesser = form.diam.value * 1 ;

if (durchmesser < 73) durchmesser = 73 ;

durchmesser = durchmesser / 25.4;

form.fcte11.value=(Math.round(6917.26/durchmesser*100)/100);

form.fctm01.value=(Math.round(9034.85/durchmesser*100)/100);

form.wg.value=(Math.round(25.4 * 11802.85 / Math.sqrt(5938969 - (form.fcte11.value * form.fcte11.value))*100)/100);

// czyli ta dlugosc nie zalezy od czestotliwosci sygnalu - a wydaje mi sie ze teoria przewiduje ze zalezy.

Rożek i falowód musiałbym zrobić (pomijam, że też trzeba go obliczyć), natomiast puszki występują gotowe w przyrodzie ;) - wystarczy co najwyżej obciąć. To ma być docelowo w ognisku czaszy, a rożek chyba zmniejszy mi kąt oświetlenia?

Reply to
Mirek

Tak, w wolnej przestrzeni... Lo [m]; c=3x10^8 [m/s]; f [Hz] Wymiary puszki i odleglosc od 'denka', jako krotnosc Lg Lg - dlugosc fali w falowodzie; Dlugosc 'probe' jako krotnosc Lo. Warto poeksperymentowac ze srednica tego 'probe' - ma wplyw na SWR.

Reply to
Magnus Elephantus
Reply to
Magnus Elephantus

No i mam problem, bo przy tej średnicy (~140mm) puszka wychodzi bardzo długa - 339mm - praktycznie nie do zdobycia. Można by połączyć jakoś dwie puszki, ale czy przy niedoskonałości połączenia i kształtu - ma to sens? Niektóre puszki mają przetłoczenia - czy będzie to miało duży wpływ na działanie? Pamiętam, że falowody były gładziutkie wewnątrz, nawet przysługiwał czysty spirytus do płukania ;) Namierzyłem puszkę fi 160, długa na 270, ale znów przy tej średnicy długość wychodzi tylko 250mm ;) i do tego wg tego kalkulatora jest za gruba.

Reply to
Mirek
Reply to
Magnus Elephantus